menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van aerobag. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024

Shiina Ringo - Karuki Zamen Kuri No Hana (2003) 4,0

Alternatieve titel: Kalk Samen Chestnut Flower, 25 februari 2020, 21:50 uur

stem geplaatst

» details  

Spinning Coin - Hyacinth (2020) 3,0

24 februari 2020, 20:19 uur

stem geplaatst

» details  

Auktyon - Ptiza (1993) 4,0

24 februari 2020, 13:08 uur

stem geplaatst

» details  

Deleyaman - Sentinel (2020) 3,0

24 februari 2020, 07:49 uur

stem geplaatst

» details  

Heiðrik - Illusions (2020) 3,5

23 februari 2020, 00:20 uur

stem geplaatst

» details  

Guided by Voices - Surrender Your Poppy Field (2020) 3,5

22 februari 2020, 15:30 uur

stem geplaatst

» details  

Agnes Obel - Myopia (2020) 3,5

22 februari 2020, 15:30 uur

stem geplaatst

» details  

Sightless Pit - Grave of a Dog (2020) 4,0

22 februari 2020, 15:24 uur

stem geplaatst

» details  

Califone - Echo Mine (2020) 3,0

21 februari 2020, 11:39 uur

stem geplaatst

» details  

King Krule - Man Alive! (2020) 3,5

21 februari 2020, 11:38 uur

stem geplaatst

» details  

Tame Impala - The Slow Rush (2020) 2,0

21 februari 2020, 00:55 uur

Tame Impala is een band die ik een zeer warm hart toe draag. Een band die perfect een neo-psychedelica sound kon omvatten en er een populaire en moderne spin aan kon geven zonder inhoud te verliezen. Lonerism zal voor mij altijd een van dé albums van de 10’s blijven, maar het meer poppy ‘Currents’ kan ik ook zeker waarderen. Dat de Impala’s besloten om de wegen ingeslagen op Currents te blijven volgen, vind ik op papier dus helemaal geen slechte keuze.

Het is een bekwaam geproduceerd en opgepoetst totaalplaatje, maar voor de hoeveelheid grooves die de Australiërs op de luisteraar afvuurt, zit er wel verdraaid weinig soul in. Kevin Parker en co lijken gedurende bijna het gehele album op standje cruise control te staan. De psychedelische sound hebben ze uiteraard wel onder de knie, maar van een paar geniale uitstapjes gedurende de speellengte van een track is geen sprake meer. Het gaat van punt A naar punt B in een rechte lijn, klein hobbeltje in de vorm van een repeterende synthesizer en wat onnodig bombast hier en daar… daarmee mogen we het doen. Met Posthumous Forgiveness durven ze nog meer buiten het voorgeschreven boekje te treden, maar dan kent het nummer ineens een onsubtiele overgang naar een tweede fase die qua compositie dusdanig weinig overeenkomt met het eerste deel dat het net zo goed een nieuw nummer kan zijn. Om over het structurele rotzooitje wat One More Hour heet maar te zwijgen. Terugluisterend naar nummers zoals ‘Keep on Lying’ en ‘Mind Misschief’, met meerdere lagen en vloeiende overgangen, kan ik niet anders dan concluderen dat de mannen het zich er wel erg gemakkelijk vanaf hebben gebracht.

Bordeline, It Might Be Time, Lost in Yesterday zijn singles die zo in hun live assortiment passen en de zaal absoluut in beweging gaan krijgen. Maar Tame Impala is voor mij ook altijd een band van de deepcuts geweest, de niet-single tracks die stiekem zeer kwalitatief zijn. Helaas behoort het gros van de niet-singles van het album naar mijn mening tot de mindere garde. Tomorrow’s Dust, Instant Destiny, On Track, Is it True, soortgelijke nummers die maar wat voortkabbelen met ongeïnspireerde ritmes en niet uitdagende zang. Ondertussen vormen deze tracks wel een groot deel van de body van het album.

Het is natuurlijk niet per definitie een kwade zaak als een band ervoor kiest om wat minder grensverleggend bezig te zijn en meer te focussen op een exploratie van een bestaande sound. De funderingen van synthesizers en disco-ritmes zijn zeer gepolijst, maar te vaak gaan nummers nergens heen of worden juist geteisterd door onlogische overgangen. Helaas kon ik daardoor uit dit nieuwe album van Tame Impala niet veel halen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Cluster - Zuckerzeit (1974) 3,5

19 februari 2020, 23:10 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren

» details  

Cluster - Sowiesoso (1976) 4,0

19 februari 2020, 23:09 uur

stem geplaatst

» details  

Cluster - Cluster II (1972) 3,0

19 februari 2020, 23:09 uur

stem geplaatst

» details  

Siavash Amini & Saåad - All Lanes of Lilac Evening (2020) 4,0

19 februari 2020, 23:08 uur

stem geplaatst

» details  

Moor Mother - Fetish Bones (2016) 3,5

19 februari 2020, 16:29 uur

In 2019 had ik al kennis mogen maken met Moor Mother via haar samenwerking met Zonal en haar eigen album Analog Fluids of Sonic Black Holes. Ik wist dus enigszins wat me te wachten stond. Als een artiest ingeschaald wordt als ‘Industrial HipHop’, heb je mijn aandacht direct gewekt. Alhoewel ik mijzelf niet tot een connaisseur van het genre reken, beluister ik zeer graag de projecten van acts als Dälek, Anguish, Techno Animal (tegenwoordig dus Zonal), clipping. en Death Grips. Jordidj1 zat dus bij mij altijd goed met zijn (doorgespeelde) tip in de super tip-topper, een open uitnodiging om eens dieper te duiken in de muziek van Camae Ayewa, oftewel Moor Mother.

‘Creation Myth’ windt er geen doekjes om en is een perfect gekozen opener van het album. Het showcased direct alles waar Moor Mother voor staat. Een constant pulserende synthesizer en een chaos aan instrumentatie en samples vormen het toneel waarop Ayewa met haar diepe, intense stem ons met vlagen overdonderend. De teksten zijn compromisloos en tot in gruwelijke details beschrijft ze zowel de lynchpartijen van haar voorvaderen als de hedendaagse racistische conflicten die Amerika vandaag de dag nog steeds teisteren. Met gepaste agressie benadert ze deze bewogen onderwerpen. Het is duidelijk dat Moor Mother een muzikale Tour de Force gaat worden.

Als je dacht dat je na de fenomenale opener tijd had om op adem te komen, kom je bedrogen uit. Moor Mother vuurt in haastige opvolging een scala aan tracks op je af die qua speelduur allen rond de 2 minuten uitkomen. Het wordt een aan elkaar gewoven stuk muziek van hiphop, industriele noise en tussen al het ruis een sprankeltje jazz. Ayewa zelf switched tussen raps en spoken word passages.

De korte speelduur van de nummers is gelijk ook mijn persoonlijke struikelblok. De kortdurende tracks hadden uitgebreider gepresenteerd kunnen/mogen worden. Nu heb ik het idee meer naar flarden van nummers te luisteren, al past dit natuurlijk wel perfect bij het chaotische karakter van het album en de verscheurende politieke boodschappen. Waren de verschillende elementen verworven in meer uitgestrektere composities, zoals die sublieme opener, dan was ik volledig fan geweest. Daarnaast had ik persoonlijk meer uit dit album kunnen halen als bepaalde nummers iets meer naar hiphop neigden, als tegenhanger van de constante mechanische sound. Ik ben niet vies van een beetje noise, maar zeker richting het einde snak ik wel wat naar wat variatie, wat de laatste track dan wel weer enigszins levert. Maar wederom, de zware boodschap die schuilt in het album in gedachten nemend, is deze constante sensorische overload een sterke toegangsweg voor de confrontatie die Moor Mother hier met de luisteraar aan wilt gaan.

Hoogtepunten: Creation Myth (absolute hoogtepunt), de energie van Deadbeat Protest, de schurende Dälek-esque noise op KBGK, de beats en instrumentatie van zowel Tell Me About It en Chain Gang Quantum Blues, Het sample-werk van Washington Park en de relatieve rust op Time Float

Uitdagende raps over een zee van ongefocuste noise van een muzikante die ik voorlopig in de gaten ga houden. Voorlopig een 3,5, maar wel een 3,5++

» details   » naar bericht  » reageer  

HMLTD - West of Eden (2020) 3,5

19 februari 2020, 10:36 uur

stem geplaatst

» details  

Nada Surf - Never Not Together (2020) 3,0

19 februari 2020, 10:35 uur

stem geplaatst

» details  

The Heliocentrics - Infinity of Now (2020) 3,5

18 februari 2020, 22:43 uur

stem geplaatst

» details  

Cindy Lee - What's Tonight to Eternity (2020) 4,5

18 februari 2020, 12:50 uur

Zeer bijzondere release. Cindy Lee is een project van Patrick Flegel en alhoewel dit voor mij de eerste kennismaking met Cindy Lee is, ken ik Flegel wel van zijn werk in post-punk groep Women.

De productiekeuzes op dit album zijn gewaagd en geven het album een eigenzinnige sfeer. De basis van het album bevat onvervalste pop-jingles, maar de melodieën worden (bewust) verstoord door dissonante klanken. Elementen van Noise worden daar bovenop nog toegepast, een track als I want You To Suffer ontaard zelfs in een groots Noise-festijn. Daarnaast zit er behoorlijk wat galm op de vocalen, wat bij mij het beeld oproept alsof het opgenomen is in een vervallen Alice-in-Wonderland landhuis.

De gitaren staan soms zo vals afgesteld dat het pijn aan je oren doet (Speaking from Above), maar juist het schrille contrast van de harmonieuze pop die ondanks de schurende herrie gewoon vrolijk doorspeelt, daar ligt voor mij de kracht van dit album. Elk nummer op het album kent weer een unieke invalshoek. Zo klinkt One Second to Toe The Line als een vage herinnering met een kinderlijk melodietje en haalt Lucifer Stand de synthesizers uit de kast, maar eindigt dan weer met een interview met een ex-satanist die breekt met de duivel. Het past allemaal in de beoogde sfeer van het album. Heavy Metal is een sterke afsluiter die klinkt als een nostalgische jam, maar wederom met snijdende gitaarwerk.

Een yin-yang album, waarbij softe melodieën en nietsontziende lelijkheid in bijna perfecte balans samenzijn. (Wat een pretentieuze afsluiter is dit van mij)

» details   » naar bericht  » reageer  

Long Arm - Silent Opera (2020) 3,0

18 februari 2020, 12:03 uur

stem geplaatst

» details  

Bambara - Stray (2020) 3,5

17 februari 2020, 17:55 uur

stem geplaatst

» details  

Psychotic Waltz - The God-Shaped Void (2020) 3,0

17 februari 2020, 17:54 uur

stem geplaatst

» details  

Bark Psychosis - Hex (1994) 4,0

16 februari 2020, 01:15 uur

Sinds een aantal jaar houd ik een ‘Nog te luisteren’ lijst bij. Een eeuwig expanderende verzameling van oudere albums die mij het beluisteren waard lijken. Er komt echter geen einde aan, want ik blijf maar meer ontdekken en toevoegen. Onder de allereerste lading van albums die ik aan deze lijst toegevoegd had, bevond zich deze van Bark Psychosis. Onder de zee van andere releases die vervolgens mijn lijst in stroomde, zonk Hex naar de bodem en ontsnapte alsnog aan mijn aandacht. Maar dankzij het Super Tip-Topper topic komt Hex toch weer bovendrijven en deze keer vis ik hem direct uit het water, met beide handen en de volle aandacht. Maar goed ook, want dit album is niet alleen een jaren 90 mijlpaal gebleken, maar 25 jaar later weet het mij ook te overtuigen.

Op het internet zijn de vergelijkingen met Talk Talk in overvloed aanwezig, maar Hex bewandeld toch echt zijn eigen pad. De ambiance vertrouwt op jazz en ambient element, met een prominente bass en gebruik van blazers enerzijds -voor de jazz sound- en synthesizers anderzijds -voor een flinke snuf ambient-. Dit album is opgenomen in de galmende hallen van de St. John’s Church in Statford. Luisterende naar de dromerige en ambitieuze sfeer van het album, kan ik mij de keuze voor deze locatie en de bijhorende akoestiek zowel inbeelden als rechtvaardigen.

Bark Psychosis vertrouwd op traditionele instrumentatie, maar ondertussen wordt er op de achtergrond zeer zeker wel het een en ander gesampled. Het sample werk is subtiel, maar geeft een absolute meerwaarde. Het schakelen tussen tempo’s en het gedoseerde intensiveren, waar A Street Scene natuurlijk een schoolvoorbeeld van is, is ook zeer vakkundig gedaan.
Alle nummers van het album weten mij wel te raken, maar mijn twee persoonlijke favorieten op het album zijn voor mij toch wel het sublieme Absent Friend en het Eyes and Smiles. Absent Friend is zo’n heerlijk opgebouwde, hypnotiserende ambient track. Terecht geliefd en ongeëvenaard door collega’s uit het genre. Ook perfect geplaatst op het album als tegenhanger van meer rock-georiënteerde Street Scene. Eyes and Smiles huist het sterkste optreden van Sutton als frontman en de opbouw van het nummer kent een effectief crescendo karakter, inclusief de chaotische trompet climax. Genieten.

Er moet natuurlijk ook altijd wat te zeiken zijn. De vocalen van Graham Sutton neigen voor mij de immersie te verstoren. Als ik de sfeer op het album een naam moet geven, zou ik het ‘ingetogen en intiem’ noemen. De stem van Sutton mist voor mij net even de dynamische range en een bepaalde mate van breekbaarheid om de instrumentatie te complementeren. Nu vind ik vergelijkingen altijd wat flauw, maar daarom wijs ik niet met uitgestrekte vinger naar Mark Hollis, maar maak ik een gematigd hoofdknikje in zijn richting. Waar Hollis de oogstrelende en bruisende schuimkraag was op een Belgisch donker, is Sutton soms een net iets te snel doodgeslagen schuimrandje op een verder net zo heerlijk biertje. Anderzijds onderstreept de relaxte zang van Sutton wel de laid-back jazzy muzieklandschappen die gecreëerd worden. Toch zou ik meer dynamiek kunnen waarderen, zoals de uithalen op het einde van Eyes & Smiles.
Verder had er naar mijn beleving nog íets meer geëxperimenteerd kunnen worden met de composities, vooral om tracks als Big Shot en Fingerspit net even dat extraatje te geven. Ik begreep dat het perfectionisme van Sutton de hoofden van de overige bandleden behoorlijk op hol dreef tijdens de opnames van Hex, dus nóg meer geopperde verbetering en Hex had misschien nooit het daglicht gezien.

Hoogtepunten: Het intro van Loom, De bass op Street Scene, De gehele sfeer van Absent Friend, De opbouw van Eyes and Smiles, de uitdovende synthesizers van Pendulum Man

Deze zal absoluut nog eens in de late avonduren gedraaid gaan worden.

» details   » naar bericht  » reageer  

María José Llergo - Sanación (2020) 3,5

15 februari 2020, 00:50 uur

stem geplaatst

» details  

Katie Gately - Loom (2020) 3,5

14 februari 2020, 08:39 uur

stem geplaatst

» details  

Villaelvin - Headroof (2020) 4,0

13 februari 2020, 16:26 uur

stem geplaatst

» details  

Mad Moon - Mad Space (2019) 4,0

13 februari 2020, 00:17 uur

stem geplaatst

» details  

Lonker See - Hamza (2020) 3,5

13 februari 2020, 00:17 uur

stem geplaatst

» details  

Wire - Mind Hive (2020) 3,0

12 februari 2020, 20:11 uur

stem geplaatst

» details  

Against All Logic - 2017 - 2019 (2020) 4,0

9 februari 2020, 09:06 uur

stem geplaatst

» details  

Khruangbin & Leon Bridges - Texas Sun (2020) 2,0

8 februari 2020, 23:57 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 2,5 sterren

» details  

Marty Robbins - Gunfighter Ballads and Trail Songs (1959) 4,0

8 februari 2020, 10:58 uur

stem geplaatst

» details  

The Homesick - The Big Exercise (2020) 3,0

8 februari 2020, 10:35 uur

stem geplaatst

» details  

Gil Scott-Heron & Makaya McCraven - We're New Again (2020) 4,0

Alternatieve titel: A Reimagining by Makaya McCraven, 8 februari 2020, 10:26 uur

stem geplaatst

» details  

Wacław Zimpel - Massive Oscillations (2020) 3,5

7 februari 2020, 21:07 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren

» details  

Desire Marea - Desire (2020) 3,5

7 februari 2020, 21:07 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren

» details  

OOIOO - Nijimusi (2020) 3,5

7 februari 2020, 21:07 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren

» details  

Paddy McAloon - I Trawl the Megahertz (2003) 4,0

3 februari 2020, 19:49 uur

stem geplaatst

» details  

Ryuichi Sakamoto - Thousand Knives of Ryuichi Sakamoto (1978) 4,0

3 februari 2020, 18:03 uur

stem geplaatst

» details  

Fennec - Free Us of This Feeling (2020) 3,5

2 februari 2020, 12:46 uur

stem geplaatst

» details  

Wild Nothing - Laughing Gas (2020) 3,0

2 februari 2020, 12:30 uur

stem geplaatst

» details  

Onoe Caponoe - Invisible War (2020) 3,5

2 februari 2020, 12:18 uur

stem geplaatst

» details  

Frances Quinlan - Likewise (2020) 3,5

2 februari 2020, 12:11 uur

stem geplaatst

» details  

Dan Deacon - Mystic Familiar (2020) 3,0

2 februari 2020, 12:09 uur

stem geplaatst

» details  

TORRES - Silver Tongue (2020) 2,5

2 februari 2020, 12:09 uur

stem geplaatst

» details  

Sewerslvt - Draining Love Story (2020) 3,0

2 februari 2020, 12:01 uur

stem geplaatst

» details  

Squarepusher - Be Up a Hello (2020) 3,5

2 februari 2020, 12:01 uur

stem geplaatst

» details