Hjaltalín - Sleepdrunk Seasons (2007)

IJsland
Label: Kimi

1. Sleepdrunk Seasons II (0:54)
  2. Traffic Music (4:50)
  3. The Boy Next Door (5:24)
  4. Margt Að Ugga (5:10)
  5. Kveldúlfur (2:17)
  6. Debussy (4:25)
  7. Selur (2:40)
  8. Sleepdrunk Seasons I (3:29)
  9. The Trees Don't Like the Smoke (4:13)
  10. I Lie (3:31)
  11. Trailer Music (6:37)
  12. Þú Komst Við Hjartað í Mér * (4:15)
avatar van Urbanoetang
Vreemd. 2007, en nu op de luisterpaal.

Dat zal te maken hebben met het optreden op Eurosonic op donderdag 15 januari!

avatar van Nubis
Gister gezien in Paradiso, vond ze heel goed! Komen live ook veel beter uit de verf dan als ik het zo terugluister op cd.

Alleen er stonden zeker geen 9 man op het podium, maar slechts 5. Dus het orkest-achtige aan deze band was gister niet zo overheersend. Er was alleen een violist en een soort basklarinet bij.
Dus de nummers klonken gister soms wel anders.

Nubis schreef:

Dus de nummers klonken gister soms wel anders.

Zo'n basklarinet noemt men ook wel een fagot .

Maar het cd'tje is erg leuk, live is het super. Op Motel Mozaique waren ze met 7, drums, bas, gitaar, viool, orgel/piano, 2e zang en de fagot dus.

avatar van trebremmit
De zanger heeft net zo'n stem als Patrick Watson. Leuk album wel, erg volijk met al die instrumenten.

trebremmit schreef:

Dat viel me ook al op ja. Ben naar deze band gaan luisteren omdat ze op Haldern Pop komen. Nu, na 2 luisterbeurten vind ik het toch allemaal zeer aardig.

O mijn god, wat is dit een extreem goede cd! Maar 8 stemmen, hoe kan dat? Die tweestemmige zang, die blaasinstrumenten en afwijkende ritmesectie, ontzettend gaaf en knap geproduceerd. Hulde!

Zojuist opgehoogd naar 5, m'n eerste. Het beste album dat ik ooit gehoord heb. Echt onvoorstelbaar gaaf.

trebremmit schreef:
De zanger heeft net zo'n stem als Patrick Watson.

Daar had ik nog niet echt aan gedacht. Wel vind ik de stem van de zanger er juist voor zorgen dat dit album niet tot grote hoogten stijgt terwijl het wel die potentie bezit voor mij. Ik ben immers dol op dit soort instrumentatie gelardeerd met wat Belle and Sebastian achtige dromerigheid / naïviteit.
Ook vind ik de nummers op een gegeven moment iets te veel op elkaar gaan lijken.
Met dit soort kritiekpuntjes blijft het slechts een leuk album maar komt het niet verder dan dat.