Finn - Finn (1995)

Nieuw-Zeeland
Label: Parlophone

1. Only Talking Sense (3:04)
  2. Eyes of the World (2:52)
  3. Mood Swinging Man (4:06)
  4. Last Day of June (3:18)
  5. Suffer Never (4:00)
  6. Angel's Heap (2:53)
  7. Niwhai (3:36)
  8. Where Is My Soul (4:10)
  9. Bullets in My Hairdo (3:00)
  10. Paradise (Wherever You Are) (3:59)
  11. Kiss the Road of Rarotonga (3:25)
  12. Catherine Wheels [Demo] *
  19. Four Seasons in One Day [Demo] *
  20. In Love with It All [Demo] *
  21. How Will You Go [Demo] *
avatar van Tompie
Beste van de 2 Finn Brothers-albums. Het album uit 2004 mist wat sfeer. Absolute uitschieter: 'Only talking sense'.

avatar van Dielie
ik luister even wat stukjes, klinkt leuk,, voor even dan , 'Mood Swinging Man' heeft een aardig deuntje

avatar van Tribal Gathering
Last day of June is weer zo'n schitterende Neil Finn pianoballade. Gewoonweg prachtig...

Verder heeft dit album een vrij hoog niveau, maar was voor mij na het meesterwerk Together alone (Crowded House) toch even een stap terug.

chocoloco
zeer mooi gevoelig album, muzikaal en vocaal puur genot, zoals ik van ze gewend ben

avatar van rkdev
Last Day of June : puur genieten !
Helemaal gelijk Tribal Gathering.

avatar van Poles Apart
Ik had deze al een tijdje (een paar jaar) niet meer gehoord, maar het blijft een puik album van deze twee voortreffelijke songschrijvende Finn broers. Toch al weer zo'n 14 jaar oud. Is er echter absoluut niet aan af te horen.

Het zou zo vandaag de dag uitgebracht kunnen worden. Goede nummers zijn goede nummers, en nooit gebonden aan een bepaalde tijd of wat dan ook. De productie is ook dik in orde.

Zeer avontuurlijk en afwisselend popplaatje.

avatar van dennisversteeg
Doordat dit album bijzondere spaarzame, bijna demo-achtige, arrangementen heft, komt de enorme liedjesschrijverskunde van de beide broers enrom naar voren. Dit album klinkt charmant, gevarieerd en uniek. Beide heren zingen soms apart, wat de variatie ten goede komt, of samen, wat laat horen hoe mooi hun stemmen kleuren. Voor Split Enz/Crowded House fans is dit een must-have, zeker voor fans van het album Woodface.

avatar van sherpa
Dat ik hier pas naar 20 jaar achter kom ... inderdaad een must have voor de Crowded House liefhebber. Goede nummers, goed gespeeld en gezongen door 2 van de beste liedjesschrijvers van het zuidelijk- en noordelijk halfrond.

avatar van Twinpeaks
Geen onaardig album . Het doet wat demo achtig aan en mist daardoor wat body , maar met de liedjes is niks mis. De opener is vintage Crowded House en Last Day Of June verdient een groter gehoor .Voor de rest een prettig voortkabbelend album om de dag mee te beginnen . Geen wereldschokkend iets ,maar degelijke kwaliteit van de broers . 3,5 ster

avatar van milesdavisjr
Een redelijke plaat van de gebroeders Finn maar geen album die ik vaak opzet. Het kan wat mij betreft niet wedijveren met het werk van Crowded House. Tim heeft zeker talent voor goede songwriting, zijn stem bevalt mij echter nooit zo, te saai en te weinig onderscheidend wat mij betreft. Neil heeft dan wel weer een zeer prettige klankkleur. Finn is over de hele linie genomen degelijk, weinig spannend maar tegelijkertijd ook niet zo toegankelijk als het Crowded House materiaal. Twee nummers die er tussen uit springen; de fraaie piano klanken van Where Is My Soul en het mysterieuze maar spannende Suffer Never. Zo hoor ik Neil het liefst; wat galm, een fraaie opbouw, veelzijdig en mooi gearrangeerd, een prachtige song. Het overige songmateriaal van Finn kan daar jammergenoeg niet aan tippen.

avatar van Dibbel
Op het eerste gehoor vind ik Crowded House vooralsnog beter.
Dit klinkt inderdaad wat demo-achtig en kaal, maar wel helder.
Ik hoor nog geen echte uitschieters, maar ik kan me vergissen. Moet dus weer meer gedraaid gaan worden.

avatar van Savant
Er komt een mooie dubbele vinyl uitgave aan in juli, met op de tweede plaat demo’s uit onder andere de Woodface sessies. Spekkie voor het muzikale bekkie .

Savant schreef:

Mooi nieuws! Hier de details:

Neil and Tim Finn's FINN album reissued as a 2LP vinyl set

avatar van rkdev
Gisteren de re-issue op dubbel vinyl binnengekregen. Het album nu dus eindelijk op vinyl in een mooi verzorgde heruitgave met linernotes van Ed O'Brien van Radiohead.

Belangrijke extra troef is de tweede LP met 10 demo’s uit onder andere de Woodface sessies. Een deel ervan kende ik al van de cd-singles van 'Angel's Heap' en 'Suffer Never', maar er bleek zelfs nog een extra niet uitgebrachte track te zijn genaamd 'Four-Stepping in 3/4 Time'.

Deze demo's van nummers die uiteindelijk terecht kwamen op "Woodface" en "Together Alone" van Crowded House en op het soloalbum "Before & After" van Tim Finn zijn werkelijk fantastisch. Dat dit geweldige songs zijn staat buiten kijf, maar alleen begeleid door akoestische gitaar en drums (van Paul Hester) klinken de stemmen van Neil en Tim mogelijk nog mooier en geven deze eerlijke vroege versies me het nodige kippenvel.

rkdev schreef:

Ik meen wel dat die home demo's (buiten dat onbekende nummer dan) al op de deluxe versie van "Woodface" stonden, maar nu wel hun debuut op vinyl maken.

Zit er trouwens wel aan te denken deze re-issue ook aan te schaffen. Die Finn broers maakten samen heel veel moois. Mogen van mij best nog wel eens een nieuw Finn album uitbrengen.

Poles Apart schreef:
Even gecheckt en je hebt inderdaad gelijk. Je mist dan wel 'Prodigal Son [Demo]', 'Four-Stepping in 3 / 4 Time [demo]', 'Strangeness and Charm [Demo]' en 'In Love with It All [Demo]'.

Door je opmerking is het me wel opgevallen dat dan op deze LP weer de demoversies van 'Chocolate Cake', 'How Will You Go' en 'All I Ask' missen. Vreemd.