Van Dik Hout - Van Dik Hout (1994)

Label: Bananas

1. Baksteen & het Water (3:43)
  2. Water & Vuur (4:28)
  3. Dichterbij (5:24)
  4. Laarzen aan Mijn Voeten (4:27)
  5. Stil in Mij (4:05)
  6. Roze Bloemen (4:39)
  7. 'S Nachts in Mijn Dromen (4:31)
  8. Zoet & Zacht (5:20)
  9. Een Geloof (4:52)
  10. Alles of Niets (4:57)
  11. Meer Dan een Ander (3:43)
  12. Net Nu Ik Dacht * (4:40)
  13. Verbannen Koningin * (2:57)
  14. Meer Dan een Ander [Live in Patronaat, 1995] * (4:03)
  15. Stil in Mij [Live in Patronaat, 1995] * (5:06)
  16. Verre Prinses * (4:36)
  17. Spaarzaam Verlichte Weg * (3:37)
avatar van Funky Bookie
Voor deze band heb ik een speciaal plekje. Heb ze vaak live gezien en ben eigenlijk nooit teleurgesteld. Martin is zelfs een acceptabele zanger geworden in de verstreken tijd. Hun debuut is voor mij direct hun beste plaat en krijgt van mij gewoon de volle mep.
Voor die tijd hadden ze in NL een redelijk uniek geluid en liedjes zitten goed in elkaar. De teksten hebben af en toe dat ongrijpbare wat Frank Boeyen ook heeft. Soms ontzettend mis, maar ook regelmatig heel mooi.

avatar van Kramer
Funky Bookie schreef:

Toch wel veel kanttekeningen bij een plaat die je 5 sterren geeft. Teksten die "soms ontzettend mis" zijn, een zanger die pas in de jaren na het verschijnen van dit debuut "acceptabel" is geworden... en dan alsnog de hoogst mogelijke score! Voor deze band heb je dan wel een héél speciaal plekje.

avatar van Funky Bookie
Kramer Dat is net wat je wilt lezen. Als de kwaliteit van de zang een maatstaf is, zouden Neil Young, Bob Dylan en heeel veel andere acts nooit boven 2.5 * kunnen uitkomen. Martin is geen briljant zanger, maar het past wel bij het geluid van VDH. Zeker in hun beginjaren toen ze nog meer rock waren dan tegenwoordig.
Qua teksten: zelfde verhaal, maar dan met andere acts.

Deze band vind ik helemaal niets en dit album dus ook niet. Stil in mij mag er zijn maar al hun andere songs vind ik eigenlijk niet te pruimen en die zanger kan inderdaad niet zingen.

avatar van Kramer
Funky Bookie schreef:
Qua teksten: zelfde verhaal, maar dan met andere acts.

Je noemt zelf in je eerste berichtje de zang en de teksten als criteria, vandaar dat ik erin lees dat dat blijkbaar toch relevante maatstaven voor je zijn. Daarnaast denk ik: als je de verbeterpunten aan kan wijzen, betekent dat toch per definitie dat een plaat geen vijf sterren verdient? Ik vind het verder prima, maar ik volg de redenering gewoon niet helemaal.

Leonidas55 schreef:

Ik luister eerst een plaat voordat ik een recensie schrijf, maar zo kan het natuurlijk ook, scheelt een hoop werk. Bedankt voor de tip! 'S Nachts in Mijn Dromen is behoorlijk onderschat, en het aan Traveling Wilburys memorerende Alles of Niets mag er zeker zijn. Live haalt Martin Buitenhuis die hoge uithalen inderdaad meestal niet, maar zo zijn er genoeg zangers die live de plank vaak behoorlijk misslaan. Blijkbaar kan ik deze vijf regels als een review aanvinken, laat ik dat voor de grap eens doen.

Nee hoor, je leest niet goed, heb wel degelijk het album geluisterd en ook nog wat andere van deze groep maar behalve Stil in mij vind ik het niet veel soeps. Helaas.