Lori Burton - Breakout (1967)

Soul / Pop
Label: Mercury

1. Nightmare [Mono Single Version] *
  2. Gotta Make You Love Me
  3. Since I Lost Your Lovin'
  4. There Is No Way (To Stop Lovin' You)
  5. The Hurt Won't Go Away
  11. Nightmare
  12. The Hurt Won't Go Away [Mono Single Version] *
  13. Bye, Bye Charlie [Mono Single Version] *
avatar van Angelo
Je vond The Shangri-las stoere meiden omdat ze provocerende songteksten hebben? Dat Dusty Springfield een bijzondere soulvolle stem heeft voor een blanke? Of Mariska Veres van Shocking Blue een dame is die vuur uitstraalde in haar haar/hun nummers? Wacht tot je kennis hebt gemaakt met Lori Burton! Deze dame lijkt een blender te zijn van de drie eerder genoemde acts, en dat zorgt voor een fraai eindresultaat in de vorm van Breakout! Een album waarvan alle teksten geschreven werden door Lori Burton zelf, en Pam Sawyer. Beide dames waren overigens ook verantwoordelijk voor de productie van Breakout en werkten als songwriters voor bepaalde tijd voor het Motown label.

Dat dit album altijd zo onbekend is gebleven, verbaasd me. Niet in de minste plaats vanwege het prachtige opvallende stemgeluid van Lori. Het album ademt een sfeer uit die typerend was voor de flower power tijd. Pop, soul en rock komen samen en dat wordt al duidelijk bij het eerste nummer Gotta make you make love me; bombastisch en zeer vol van geluid qua instrumentatie. She makes me love her, want zeg nou zelf… wie valt nou niet voor zo’n dame!? Since I lost your lovin’ is een prachtige melancholieke ballade, waarin naar voren komt hoe prachtig die zwoele stem van Lori eigenlijk is. Die uithaal halverwege het nummer als ze “I think I’ll cry” zingt, bezorgt mij iedere keer weer kippevel! We hebben hier in ieder geval, zo te horen, te maken met een natuurtalent! There is no way (to stop lovin’ you)… ja hoor, het bewijs dat je Motownachtige nummers kon maken in die tijd, zonder dat je bij het beroemde label hoefde te zitten. Heerlijk ritmisch en opzwepend nummer dat naar mijn idee genoeg potentie had om in die tijd uit te groeien tot een grote hit. The hurt won’t go away heeft natuurlijk een droevige tekst, maar wat is het toch een dromerig nummer. Vooral de coupletten zijn erg mooi, het refrein wordt net een beetje over de top gebracht, al past het wel bij het liedje. Gotta get over you“Dont touch me/ Get out of my way/ What did you try to do to me/ Get out of my life!” tja, dat Lori Burton een dame met ballen is, is ondertussen al wel duidelijk dacht ik zo.

Bye, bye Charlie is ook erg leuk, lekker upbeat en het had zo kunnen dienen als soundtrack single voor een Austin Powers film. Love was wordt haast op een gepaste vorm van arrogantie of desinteresse gebracht, en toch weet ze je ook op die manier van begin tot eind te boeien. Let no one come between us is één van de meest softe nummers die op dit album te vinden is, of nou ja, het is eigenlijk het enige softe nummer. Het biedt zeker een leuke afwisseling tussen al die bombastische nummers, maar het voelt toch een beetje “verloren” aan tussen het overige materiaal. Only your love is het mooiste liefdesliedje op het album en het heeft een bepaalde charme, waardoor ik dit nummer altijd op repeat wil zetten, de melodie vind ik ook erg memorabel overigens. Afgesloten wordt met een nummer dat je Leader of the pack van The Shangri-las totaal doet vergeten. Dit is de real deal! In Nightmare doet het volgende scenario zich voor: een meisje laat aan iedereen een ring zien die zich kreeg van Bobby, de fictieve vriend van Lori. De vriendinnen van Lori halen haar over het er niet te bij laten zitten, en het wordt allemaal erg nasty. Uiteindelijk wordt het meisje door Lori vermoord! Als dat niet heavy is, dan weet ik het ook niet meer. In ieder geval het pronkstuk op dit album, erg melancholiek maar tegelijkertijd retestoer! ”She didn’t wanna fight!”, maar ja, het is was al te laat.

In ieder geval een geweldig album dat zeker meer aandacht verdient.

avatar van Ducoz
Als ik dat zo vlug mag noteren: De stem van deze dame valt ergens tussen Grace Slick, Janis Joplin en Dusty Springfield in.
Dat resulteerd in een volumieus bluesy, rockend geluid met een goede dosis soul.

avatar van principal2000
Dit is niet helemaal mijn ding, maar verschrikkelijk kan ik het ook niet noemen. Ik vind het een beetje bubblegum pop met een licht blue eyed soul sausje erover gegoten. Veel ooooh's en aaaah's van een achtergrondkoortje en dramatische productie. Af en toe een flinke uithaal, maar ook veel zoetzappigheid. Ik zou dit niet als soul typeren, maar het is wel begrijpelijk dat bij vlagen mensen het zo typeren.
Dusty Springfield wordt hier door anderen genoemd en dat is ook niet mijn straatje. Ik vind dit zelfs stukken beter dan het album van Dusty dat ik heb geprobeerd.

avatar van Reijersen
Misschien niet een naam die snel een belletje doet rinkelen, maar Lori Burton schreef onder andere voor Motown. Op dit album schreef ook alles samen met Pam Sawyer. Wat je kan verwachten van deze plaat? Blue Eyed Soul met het beste van alle grote namen in dit genre(Springfield, Shangri-La’s) samengepakt.

Gotta Make You Love Me – mooie heldere stem, vrij makkelijke instrumentatie
Since I Lost Your Lovin’ – nog een stukje extra poppy en vooral een stuk bombastischer. Het is wel erg sfeervol.
There is no Way – er zit wat meer diepte en een randje aan haar stem hier. Lekker om dat te horen
The Hurt Won’t Go Away – een ballad met meer dan genoeg power gezongen. Mooi nummer.
Gotta Get Over You – zit wat meer energie en een randje aan.
Bye Bye Charlie – een echt pophitje met genoeg overtuiging gezongen
Love Was – instrumentaal niet heel boeiend, maar wel heel sterk gezongen
Let No One Come Between us – wel heel zoetjes
Only Your Love – ook vrij zoetjes, alhoewel wat krachtiger gezongen
Nightmare – een nightmare moet het ook echt zijn.