Dev - The Night the Sun Came Up (2011)

Hip-Hop / Pop

13. Bass Down Low [Remix] *

met Tinie Tempah

14. In the Dark [Remix] *

met Flo Rida

Dev heeft een sexy stem moet ik toegeven! Het album begint redelijk sterk maar zwakt toch wat af naar het einde. 'lightspeed' is de beste song van het hele album naar mijn mening. Dev probeerde hier ook wat tragere nummers te doen en ik vind dit niet echt bij haar passen. Ze blijft het beste in die donkere songs. 3 sterren

avatar van catdog
Hoor je Dev op de radio, of zie je haar terug in een video dan komt ze over als een stoere chick. Iemand die haar mannetje kan staan op harde club-beats met haar imponerende flow. Als er op het debuutalbum daar dan bijna niets van terug te horen is en enkel is volgestampt met flauw pop-deuntjes dan kan je enkel zeggen: jammer.

Want waar ging het mis? De feature op de Far East Movement plaat. De pompende single "Bass Down Low". Alles leek veelbelovend maar al vanaf "Getaway" is duidelijk dat Dev een andere kant van haar ten gehore wilt brengen. Ja, allemaal leuk en aardig maar kom dan niet aan zetten met "Bass Down Low" en "In the Dark" als singles. De clubvibe van die twee platen duikt hier en daar nog wel eens op, zoals in bijvoorbeeld "Lightspeed" maar over het algemeen krijg je met "The Night the Sun Came Up" Dev te horen die met haar magere stem, die toch enkel geschikt lijkt te zijn voor clubbeats, een soort adult contemporary stijltje laat horen in haar muziek. Door de scherpheid van de beats (heerlijk geproduceerd door The Cataracs) valt daar wel doorheen te kauwen maar het songmateriaal is gewoon te karig om te blijven hangen.

Dev komt tot haar recht als ze op een soort rap-stijl zingt over een harde dance of urban-beat. Voor alternatieve pop-muziek is haar stem helaas niet gemaakt, en daar neigt dit album teveel naar. Helaas, Dev. Misschien kun je me wel verassen met je 2e album.

2* (favorieten: "Bass Down Low", "In the Dark", "Lightspeed")