Frank Zappa - Finer Moments (2012)

Rock / Avant-Garde
Label: Zappa

1. Intro (1:20)
  2. Sleazette (3:33)
  3. Mozart Piano Sonata in Bb (6:21)
  4. The Walking Zombie Music (3:23)
  5. The Old Curiosity Shoppe (7:07)
  6. You Never Know Who Your Friends Are (2:20)
  7. Uncle Rhebus (17:45)
  8. Music from the Big Squeeze (0:42)
  9. Enigmas 1 Thru 5 (8:15)
  10. Pumped and Waxed (4:19)
  11. There Is No Heaven from Where Slogans Go to Die (4:37)
  12. Squeeze It, Squeeze It, Squeeze It (3:17)
  13. The Subcutaneous Peril (19:41)
avatar van aarrtentonny
Ik heb al een aantal stukken van deze CD gehoord. Dit beloofd een zeer geslaagde release te worden!

avatar van Stalin
Ondanks dat dit album vanaf 18 december te koop zou moeten zijn, heeft de familie Zappa er officieel nog steeds niets over op de website staan.

Alle tot nu toe bekende info is verkregen via andere kanalen....
Een bizarre manier van producten aan de man brengen mijn inziens

Op de site van bol.com zijn van alle nummers nota bene al stukjes te beluisteren !

Ook via JPC te beluisteren overigens.

avatar van kaztor
Ook al te bestellen via Play.com en Amazon.co.uk.

Eindelijk eens een leuke cover ook. Dit ziet er tenminste weer eens verkoopbaar uit.

Besteld bij Cosmox....

avatar van aarrtentonny
Besteld bij Plato Rotterdam en vandaag opgehaald. Mijn eerste luisterbeurt zit er op. CD 1 Is werkelijk subliem! De eerste 5 nummers hadden niet misstaan op Weasels ripped my flesh met Sleazette als absolute hoogtepunt. Hierna wordt het alleen nog maar beter. The old curiosity shoppe is een fantastisch instrumentaal nummer wat weer op Chunga's revenge had kunnen staan. You never know who your friends are is een stukje studio-meligheid waar zelfs het Sinterklaasliedje "Daar wordt aan de deur geklopt" in is verwerkt evenals "the sailor's hornpipe'. Uncle Rhebus is weer zo'n instrumentale klapper waar alleen "The mothers" patent op hebben.

CD 2 moet ik vanwege het meer experimentele karakter wat meer op mij in laten werken. Hierover de volgende keer meer. In wezen is CD 1 de aanschaf voor elke Zappa freak de meer dan waard!

aarrtentonny schreef:
De eerste 5 nummers hadden niet misstaan op Weasels ripped my flesh

avatar van saxotoon
Ik zit nog steeds te wachten op die andere twee uit USA, deze nu toch maar bij Plato besteld. Ben benieuwd wie het eerst binnen is.

avatar van Stalin
Het lijkt er op dat dit album toch weer tot resultaat zal hebben dat menig Zappa-liefhebber kans loopt materiaal aan te schaffen wat hij/zij al in de kast heeft staan.

Want...
Mozart Sonata - shorter edit on YCDTOSA 5
You Never Know Who Your Friends Are - may be a longer edit of "Harmonica Fun" from Mystery Disc
Uncle Rhebus - alternate edit of "King Kong" from The Ark
The Big Squeeze - same as Lost Episodes
There Is No Heaven... - alternate edit of "You Call That Music?" from YCDTOSA 4
Skweezit - same as Mystery Disc
The Subcutaneous Peril - alternate edit of material from Carnegie Hall

avatar van freakey
Waar komt die info vandaan, Stalin?

freakey schreef:
Waar komt die info vandaan, Stalin?

Van iemand op het forum van Zappa.com

Deze info bevestigen via de best geinformeerde en meest veelzijdige Zappa-fansite Information Is Not Knowledge, IINK voor insiders, is er niet meer bij.

Het lijkt er namelijk op dat IINK niet meer online is...
Hopelijk zit er geen actie van Gail achter

avatar van freakey
De bronnen Carnegie Hall 11-10-71en The Ark 8-7-68 kloppen in ieder geval in de liner notes van Finer Moments, na 1 beluistering is me geen herkenning opgevallen in de zin dat er nummers van deze platen zijn overgenomen, de tijd zal het leren, ik vermoed veel plak en knipwerk....

Want...
Mozart Sonata - shorter edit on YCDTOSA 5
Uncle Rhebus - alternate edit of "King Kong" from The Ark
The Big Squeeze - same as Lost Episodes
There Is No Heaven... - alternate edit of "You Call That Music?" from YCDTOSA 4
Skweezit - same as Mystery Disc
The Subcutaneous Peril - alternate edit of material from Carnegie Hall

Toch weer deels een opgewarmd prakkie.

Wat mij hieraan dan weer stoort is dat ze het proberen te verdoezelen ('de echte fans hebben zoveel materiaal, die herkennen het waarschijnlijk niet zo snel').
Dubieus, maar wellicht past het materiaal goed in deze context.

avatar van platedraaier
Het "intro" is een typisch humoristisch zappa intro. Dan komt "Sleazette", een lekker gitaargericht nummer. De mozart sonate is een stukje piano die me weinig kan boeien.Misschien had je er live bij moeten zijn?
"The walking zombie" is wat gepruts, oh nee, modern klassiek bedoel ik natuurlijk. Ik zie zappa al dirigerend voor me, maar echt leuk of aangenaam kan ik het niet vinden. "The old curiosity shoppe" is een heerlijk stuk muziek zoals ik Zappa graag hoor. "you never know...." country/dixie? onzin die ik niet echt kan plaatsen, maar ongetwijfeld een stukje dat ergens in een context te plaatsen is waar het wel leuk is.
"Uncle Rhebus" is een waanzinnig stuk muziek zoals ik Zappa graag hoor.
cd 1 heeft dus 28 minuten muziek die er voor mij toe doet.

"the big squeeze" is onzingeluiden, "enigma" is een stuk percussie van 8 minuten waar ik niet enthousiast over ben, omdat ik er eigenlijk niet veel mee kan, doordat ik de gehanteerde ritmes niet kan volgen.
"pumped and waxed" bestaat uit experimentele pling plong geluiden op een synthesizer ofzo??? Ik kan er wederom niets mee. Ik vind het zelfs ronduit irritant. "there is no heaven...." is zo`n stuk muziek waar ik wel voor me zie hoe Zappa de boel aan het dirigeren is. Duim naar beneden voor lage toon, middelvinger omhoog voor de hoogste uithaal etc. Mensen die dat weleens gezien hebben weten wel wat ik bedoel. Op deze cd kan ik er weinig mee, live binnen een concert zou ik het waarschijnlijk wel kunnen waarderen.
"Squeeze it..." komt me vaag bekend voor en lijkt een onderdeel van een groter geheel. Niet zo boeiend op deze cd.
Het laatste nummer van bijna 20 minuten is gelukkig wel weer een geweldig stuk muziek waarin het experimentele karakter me wel boeit, omdat het lekker opgebouwd is en ik er daadwerkelijk muziek in hoor.

Dus eigenlijk vind ik zo`n 48 minuten meer dan genietbaar en de rest had van mij niet zo gehoeven. Misschien komt dat later nog eens en ben ik nu niet in de juiste stemming, maar ik vind dit geen top cd binnen het enorme Zappa ouvre, maar ik denk toch wel dat ik hem ga aanschaffen, want het gedeelte dat ik nu kan waarderen is wel van grote klasse en de rest zou natuurlijk ook nog weleens kunnen gaan vallen.
Voor nu 3* van mij.

avatar van Stalin
Deze release laat ik fijn aan me voorbijgaan, want volgens mij weinig nieuws onder de muzikale zon.
Voorlopig vermaak ik me wel met Road Tapes 1, die ik net op de deurmat gevonden heb

Wellicht dat die Soundtrack van de Roxy DVD er binnenkort nog bijkomt, maar verder is het wel even prima zo wat betreft het aanvullen van mijn Zappa Collectie.

Opgewarmde en als nieuw verkochte kliekjes, daar trapt deze jongen mooi niet in !

Stalin schreef:

Hier ga je toch echt wat aan missen Stalin... ik vind deze spannender dan Road Tapes... niet perse beter... wel spannender....

Vandaag beiden weer integraal beluisterd....

Ja hoor, alweer een nieuwe Zappa Release

Ditmaal de complete 2 uur en 44 minuten durende soundtrack van Baby Snakes...

Link
Link 2

Sorry dat ik het zeg, maar volgens mij is The Vault een mythe...
Alweer een opgewarmd kliekje, want als ik de muziek van de DVD wil horen, dan kan dat nu ook al. Laat ik gewoon de TV uit...

avatar van freakey
Zag hem ook ja, die gaat zelfs mij te ver....

avatar van kaztor
Ik krijg steeds meer het idee dat het bij de Zappa's meer gaat om het uitmelken van de fans dan om projecten te laten 'rijpen' (lees: meer research doen, het geluidstechnisch tiptop in orde maken, knap artwork laten vervaardigen, kortom; een releasewaardig product samenstellen).
Vooral de laatste maanden is het behoorlijk prijsschieten voor ze, want ze hebben de wind in de rug (promotie van de her-uitgaves).

Het lijkt allemaal wat halfgebakken te zijn. Bij elkaar gegraaide cd's in een kartonnen flutverpakking die je er thuis zelf in 10 minuten uit poept (wat heet: het hoesje van mijn zelf samengestelde Zappa-verzamelaar ziet er echt veel appetijtelijker uit dan waar de familie mee komt) en daar dan exorbitante prijzen voor durven vragen. Ik denk dat de beste man zelf zich al wel dikwijls heeft omgedraaid in z'n graf.

Nu maar hopen of de her-uitgaves van m'n verlanglijstje een beetje schappelijk zijn verpakt...

Finer Moments is binnen, dankzij Maartenn

Finer Moments is binnen, dankzij Maartenn

Ik dacht dat je deze liet schieten Stalin?

freakey schreef:

Ik dacht dat je deze liet schieten Stalin?

Dat zou eigenlijk wel inderdaad...

Maar had voor Maartenn en mij 2 kaartjes voor Johnny Winter in Paradiso op 12 april gekocht.
Maartenn bood aan om ipv geld terug, voor hetzelfde bedrag Finer Moments voor me te halen.

Vandaar dus toch maar overstag gegaan

avatar van freakey
Geen spijt neem ik aan...

avatar van Tony
Jullie adoratie voor Frank Zappa is hardnekkig als een heroineverslaving, die jullie bij elkaar nog stimuleren ook. Stalin wil eindelijk eens een shot aan zich voorbij laten gaan, krijgt ie 'm alsnog opgedrongen door medeverslaafde maartenn. Schande!

Tony schreef:

Zo verslaafd als Freakey ben ik gelukkig niet, die kon zelfs de officiele heroine shot nummer 92 niet laten liggen...

Freakey is trouwens wel de enabler in deze tragische vicieuze verslavingscirkel.
Hij besteld de heroine voor Maartenn, hemzelf en mij zelfs regelmatig bij de bron zelf uit de USA.

Vaak puurder en in verhouding goedkoper dan de heroine die je koopt bij de plaatselijke muziekwinkel en dus is het nagenoeg onmogelijk ''nee'' te zeggen tegen zulke bestellingen !

avatar van kaztor
Deze junk heeft ook nog wel een plekje vrij op z'n arm voor deze release.

avatar van saxotoon
Vandaag weer geluisterd. Absoluut geen overbodige release. Veel muziek die elders niet op staat, en nog erg mooie muziek ook.
Spannend? Ja.
Bijzonder? Ja.
Moet je verslaafd zijn om dit te warderen? Nee. Je moet wel van experimenten houden. Door erg goeie muzikanten onder leiding van een genie.

avatar van saxotoon
Oke, niet voor beginners.
maar: als je zijn synclavier waardeert staat er wel "Pumped and Waxed" op. Een voorhoedegevecht uit 1972. Mooi.
En de afsluiting? Alleen al die laatste 20 minuten maken het waard om alle 83 minuten van tijd tot tijd weer door te fietsen.
Voor mij is en blijft dit een waardevolle release.

Stijn_Slayer
Dit vind ik een van de meer stuurloze Zappa-uitgaves. Het zal wel MVO-verantwoord zijn, anders kan ik de mate van recycling niet zo goed plaatsen. Klinkt bij elkaar geraapt zonder al te veel richting, samenhang en consistentie. Het mag af en toe wel wat minder.