Frank Sinatra - A Jolly Christmas from Frank Sinatra (1957)

Alternatieve titel: The Christmas Album

Label: Capitol

1. Jingle Bells (1:59)
  2. The Christmas Song (Merry Christmas to You) (3:27)
  3. Mistletoe and Holly (2:16)
  4. I'll Be Home for Christmas (If Only in My Dreams) (3:09)
  5. The Christmas Waltz (3:01)
  6. Have Yourself a Merry Little Christmas (3:26)
  7. The First Noël (2:41)
  8. Hark! The Herald Angels Sing (2:21)
  9. O Little Town of Bethlehem (2:03)
  10. Adeste Fideles (2:31)
  11. It Came Upon a Midnight Clear (2:49)
  12. Silent Night (2:26)
  13. White Christmas * (2:34)
  14. The Christmas Waltz * (2:59)
  15. Christmas Seals Public Service Announcement * (0:28)
EVANSHEWSON
Dit is natuurlijk een ideaal kerstalbum, de topcrooner was hier op zijn best, deze kerstplaat klinkt nooit te gelikt of te suikerig, neen, dit is er natuurlijk BAL OP!

****

avatar van EttaJamesBrown
Morgen ga ik hier eens voor zitten. Verhaal volgt.

EttaJamesBrown schreef:
Morgen ga ik hier eens voor zitten. Verhaal volgt.

Wij wachten in spanning!

avatar van EttaJamesBrown
Natuurlijk kan Amerika daar niets aan doen. Het land ontbeert echte geschiedenis van de Middeleeuwen, de Renaissance, de Reformatie en grote pestepidemieën. Dan zoekt en creëert het land zijn eigen geschiedenis. En dat is dit album: geschiedschrijving.

Frank Sinatra is Kerst. Het is onbestaanbaar voor Amerikanen dat Frank geen hoofdrol krijgt, geen verbindende zingeving, geen radioaandacht. Op blasfemische momenten denk ik zelfs dat Frank Sinatra nog ooit een rol krijgt in Lucas 2, als het aan de Amerikanen lag. Frank's aanwezigheid bij Kerst heeft eeuwigheidswaarde.

Voor mij zal Kerst altijd vanuit mijn jongste herinneringen 'Ere zij God' en 'Nu zijt wellekome Jesu, lieve Heer' blijven. Voor miljoenen Amerikanen is dat ‪'Frank Sinatra - Christmas Songs by Sinatra‬ (1948)' en 'Frank Sinatra - A Jolly Christmas from Frank Sinatra (1957)'. Daar verandert Mariah Carey niets aan.

Voor vandaag: Have Yourself a Merry Little Christmas‪!‬

avatar van E-Clect-Eddy
Vandaag maar eens een paar nummers beluisterd... bevallen wel, toch is het wat te vlak.

Een album met 60 jaren op de teller maar vele albums die hierna zijn uitgebracht nog naar de kroon kan steken.

Bij ons was Bing die met de kerst-scepter zwaaide. Om eerlijk te zijn vind ik zijn stem beter passen bij de kerstsfeer dan die van Frank. Het klinkt allemaal minder warm, meer ingetogen en minder feestelijk dan dat beroemde album van Bing. De stem van Frank staat ook in meer in het middelpunt, vooraan in de mix dan Bing op zijn album.

Het album van Bing is feestelijker en meer voor kerstmiddag en die van Frank klinkt wat romantischer en meer voor de kerstavond.

Frank wordt wel begeleid door een mooi koor, zoals in The Christmas Waltz.

avatar van AOVV
Toch altijd fijn om tijdens de kerstdagen te draaien, dit soort platen. Frank Sinatra had een stem als een klok, ook nog eens erg warm, en dat past wel bij die knusse, wat kleffe kerstsongs. Hij wordt ook prima begeleid door een orkest onder aanvoering van dirigent Gordon Jenkins.

3,5 sterren

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Dit album klinkt meer gedateerd dan andere Sinatra-albums uit die tijd, komt wellicht door het te alom aanwezige achtergrondkoor. Ik kom maar niet tot een hogere waardering...