Aretha Franklin - Sings the Great Diva Classics (2014)

Soul
Label: RCA

1. At Last (3:53)
  2. Rolling in the Deep [The Aretha Version] (4:00)
  3. Midnight Train to Georgia (4:21)
  4. I Will Survive [The Aretha Version] (4:31)
  5. People (4:04)
  6. No One (4:01)
  7. I'm Every Woman / Respect (4:56)
  8. Teach Me Tonight (2:41)
  9. You Keep Me Hangin' On (4:41)
  10. Nothing Compares 2 U (4:17)
avatar van thelion
Nieuw coverwerk van The Queen of Soul in aantocht.
Eerste single is Rolling in the Deep van Adele klinkt aardig......
Rolling in the Deep

Benieuwd naar de rest dat dan weer wel, we hebben het wel over Aretha, al zijn haar laatste albums niet bijster bijzonder.

En hoe ernstig is de hoesfoto bewerkt, lijkt in de verste verte niet op de ondertussen 74 jarige Diva
Ze ziet er tegenwoordig zo http://www.bet.com/news/music/2013/08/21/aretha-franklin-speaks-on-health-issues-announces-new-album/_jcr_content/articleText/textwithinlinemedia/image.custom300x0.dimg/082113-music-aretha-franklin-health-feeling-better.jpg uit

avatar van heartofsoul
Ook de live-versie uit de Dave Letterman-show is prachtig. Hartverwarmende muziek. Benieuwd naar haar nieuwe album.

Ze is iets jonger dacht ik, want geboren in 1942. Maar wat een verschil.
De Adele-cover vind ik aardig, maar meer ook niet.

avatar van thelion
Klopt ze is nog maar 72.........

avatar van Mb.
Mb.
De stem van Aretha is duidelijk bewerkt op Rolling In The Deep. Live klinkt het beter, maar je merkt dat de stem van weleer al lang is verdwenen. Nu ben ik echt niet vies van een valse noot hier en daar, maar dit is niet mooi. Dan druk ik mijzelf nog voorzichtig uit. Enfin, Amerikanen zijn goed in het verheerlijken van hun helden, maar het zou mooi zijn als Aretha het hier bij laat. Ze kon mooi zingen en je zou het bijna vergeten.

avatar van Rudi S
thelion schreef:

Hoeft niet, ze kunnen ook gewoon een oudere foto gebruiken.

avatar van Reijersen
In de muziek bestaan ze nog: levende legendes. En als we het in de soulmuziek dan toch over een levende legende hebben dan hebben we het wel over Aretha Franklin. Één van de weinige overgebleven écht grote namen die de soulgeschiedenis rijk is. Op een paar kleine projectjes na hebben we op muzikaal vlak weinig meer van deze Queen of Soul gehoord. Tot dit jaar dus. Want er kwam een nieuwe plaat aan. In samenwerking met good old Clive Davis en producers als Babyface en Andre3000. Een album vol covers van grote diva’s. Dat zal wat worden denk je dan. Ik ben benieuwd.

Het album opent met de Etta James cover At Last. Moet zeggen dat de versie van Franklin weinig toevoegt aan het geheel. Het qua basis natuurlijk al een nummer dat al jarenlang als een huis staat. Daarnaast moet ik zeggen dat ik Aretha hier te kelerig vindt zingen. Wat ietwat op mijn gemoedsrust werkt.
Rolling in the Deep, origineel van Adele, kennen de meesten al zijnde de eerste single van dit album. Op één af andere manier hebben de producers besloten met dit nummer een mashup te maken met Ain’t No Mountain High Enough. Aparte keuze die niet heel florissant uitpakt, maar al met al is dit een prima versie geworden. Dat kan ook gezegd worden van Midnight Train to Georgia. Al stoort hier wellicht de overproductie. Deze versie mist wat van de subtiliteit die het origineel van Gladys Knight & the Pips wel kenmerkte.
Een stuk minder wordt het als Gloria Gaynor’s I Will Survive aan de beurt is. Ook hierin hebben ze besloten een mashup te maken. Een hele slechte welteverstaan. Ze hebben er Survivor van Destiny’s Child tegenover gezet. Slechte keuze, matig gezongen en slecht geproduceerd. Gelukkig komt de kwaliteit weer wat terug met People (Barbra Streisand).
Enige verbazing is op z’n plaat bij No One. Alicia Keys maakte hier een kneiterhit van, maar wat ze hier mee gedaan hebben! Een reggaeversie? Seriously? Niet serieus te nemen eigenlijk en jammer dat een grote naam als Aretha Franklin hier zich voor leent. Dat kan ook gezegd worden van de mix van I’m Every Woman (Whitney Houston) met Respect (Otis Redding, maar vast haar eigen versie als uitgangspunt).
Voor het eerst pas echt mooi wordt het met het jazzy Teach Me Tonight. Het origineel is van Dinah Washington, dus de jazz heeft er altijd al in gezeten.Dat een grote naam niet voor grote kwaliteit staat is allang duidelijk dus. Want een dancehit proberen te maken van Supremes You Keep Me Hanging On? Je verzint het niet, maar het gebeurd toch echt op dit album. Het album sluit eindelijk af met Nothing Compares 2 U. Is Prince ook een diva? Ze zullen wel de versie van Sinead O’Connor als basis hebben genomen. Waar ze mee komen is een leuk uitgedachte swingversie.

Concluderend valt dus te zeggen dat het niet zo’n al te beste plaat is geworden. De producers hebben té duidelijk een dikke vinger in de pap gehad en Aretha zingt daar gerust allemaal overheen. Haar stem is vaak nog prima, maar de nummers zijn vaak gewoon te slecht. Vooral die mashups, geen idee wie dat verzonnen heeft?

(bron: Opus de Soul)

Tsja..............

Het is niet echt slecht of zo, maar om nu te stellen dat het goed is......?????
Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft dat we het hier over Aretha Franklin hebben "The Queen of Soul" en als je zo'n status hebt valt dit album gewoon tegen.
Dan zet ik het album nog niet eens af tegen haar jaren 60 en 70 werk want dat is niet eerlijk dat is ruim 40 jaar geleden, maar als je het afzet tegen het recente werk van tijdgenotes als Candi Staton, Bettye LaVette en Mavis Staples dan zakt "The Queen" hier behoorlijk door het ijs.
Waar de dames Staton, LaVette en Staples gewoon heel erg sterke albums af blijven leveren die eigenlijk helemaal niets onder doen voor hun albums uit de 60ties en 70ties is deze worp van Franklin beduidend van mindere kwaliteit zo als ik al stelde het is niet slecht en het is ook zeker wel de moeite waard, maar daar mee is alles ook wel gezegd. Waarschijnlijk waren mijn verwachting ook te hoog.
De eerste 3 nummers van het album zijn eigenlijk gelijk de beste 3 waar Aretha bij vlagen klint als pak em beet 45 jaar geleden mmmh wellicht iest overdrevne maar ze haalt hier nog wel haar nivo van midden jaren 80, maar met nummer 4 begint het afglijden met als diepte punt No One reggae / ska of wat hier ook de bedoeling van was het is gewoon niet goed, slecht? Ja No one is een gedrocht waarvan ik ook niet begrijp dat het op dit album is terecht gekomen. Gelukkig gaat het met I'm Every Woman / RESPECT weer de goede kant op en sluit het album met de laatste 3 nummers nog wel redelijk af.

Simpel gesteld de eerst 3 en de laatste 3 zijn redelijk tot goed het middenstuk is bagger met als ultieme dieptepunt No One ik durf wel te stellen dat dat het slechtste is wat ze ooit heeft uitgebracht, daar gelaten haar versie van The Star-Spangled Banner tijdens de inauguratie van Obama toen had ik plaatsvervangende schaamte en dacht ik het komt nooit meer goed met Aretha. Gelukkig bewijst ze met dit album dat ze nog best wat in haar mars heeft, maar ik vrees dat ze zich te veel laat lijden door de producers van dit album.

Als dit de zwanenzang is van de grootste nog levende Soul Diva is het er een die om de verkeerde redenen memorabel is.

3.0* omdat ik in een positieve bui ben.

avatar van Marco dB
Koppel haar aan een Rick Rubin en je hebt een American Recordings mk II.
Wedden?