Radical Face - The Bastards: Volume Three (2014)

Folk / Pop
Label: Nettwerk

1. Sisters (3:49)
  2. Baptisms (2:56)
  3. Nightclothes (6:54)
Mooie voorloper op het nieuwe album dat gaat komen, ik kijk er echt naar uit. Voor mij maakt Radical Face het najaar altijd nog mooier dan het is. Nightclothes is echt een mooi nummer hierop.

avatar van Booyo
Zeer mooi nummer inderdaad.

Cause in my head, you're still alive, you're still alive.
And I know that it's a lie, but it's what I like, it's what I like.

Kan niet wachten op deel drie van the Family Three. Zondag in Paradiso!

Kadootjes zijn altijd leuk en vooral als ze van Radical Face afkomstig zijn.

Verrassend klinkt het niet echt meer maar mooi blijft het. Vooral Nightclothes is schitterend!

avatar van AOVV
Ook maar eens in mijn updates zetten. Van de vorige Bastards-EP vind ik 'Second Family Portrait' echt een fantastisch nummer.

avatar van Metalhead99
Het is inmiddels vaste prik geworden tussen de gewone platen door.
Ben Cooper verwent ons tussendoor met wat nummertjes die het niet halen voor de gewone platen. Dit meestal in de vorm van een kleine EP die hij vaak gratis aanbied via het internet.
Inmiddels staat deze ook weer in zijn geheel op zijn youtube kanaal.
De EP begint met het prachtige "Sisters". Al bij de eerste pianoklanken loopt er bij mij al een lichte rilling over de rug. Het klinkt vertrouwt (op een goede manier). Na ongeveer 45 seconden laat Cooper ons zijn ingetogen stemgeluid horen. Het sluit naadloos aan op de instrumentatie (voornamelijk akoestische gitaar en piano in dit eerste nummer).
Bij "Baptisms" komt er een prachtige gitaarmelodielijn als het voorjaar door de speakers sijpelen. Cooper vertelt in dit nummer een prachtig verhaal. Tekstueel is dit echt weer een juweel van een nummer. Het gitaarspel en de daadwerkelijk korte speelduur zorgen voor een lekker vlot nummer dat haast voorbij is voordat je het door hebt.
Op het einde weet Cooper de luisteraar nog te verrassen met het prachtig uitgesponnen "Nightclothes". Nog niet eerder had hij zich gewaagd aan een dusdanig lange speelduur (bijna 7 minuten!), maar juist door de rustige opbouw en het uitgesponnen karakter weet dit nummer zo te raken. Ik raak bijna tot tranen geroerd als de prachtige klanken van dit nummer aan me voorbij komen.
Cooper gaat op een geweldige manier verder met waar hij aan begonnen was met dit muzikale project. Verwacht dus niet al teveel vernieuwingen, maar hij bewijst zeker dat dit ook nog helemaal niet nodig is. Dit is gewoon 13,5 minuten oorstreling voor de liefhebbers.

avatar van AOVV
Alweer een fijne EP van Ben Cooper, ik lust 's mans voorgerechtjes wel. Op de vorige Bastards-EP stond een song ('Second Family Portrait') die wat mij betreft de songs op de langspeler gewoonweg overklast. Of die hier ook te vinden is, weet ik niet, maar sterk is het zeer zeker. Ik lees hier dat de meesten het derde nummer verkiezen, maar ik vind 'Sisters' persoonlijk het sterkste; dit nummer maakt net wat meer indruk op mij.

Ik kijk in elk geval alweer naar het nieuwe album uit, het zou 2015 nog een stukje interessanter maken!

3,5 sterren