This Burning Effigy - Descent (1999)

Ierland
Label: Grave News

1. The Parody (5:25)
  2. Sylvan (5:01)
  3. Exquisite (4:58)
  4. The Eternal Procession (4:24)
  5. An Untold Release (4:30)
  6. Transfiguration (Extract 1): Seclusion (1:43)
  7. Descent (6:26)
  8. Exiled (5:19)
  9. Pure Complex [Version] (5:01)
  10. Nothing More Sacred Than Apathy (5:32)
  11. Bastardised (4:49)
  12. Transfiguration (Extract 3): Figures (2:18)
jean maurice
deze Ierse band is fenomenaal!!! en laat met gemak Editors en Interpol achter zich! zij maakten wave muziek in een tijd toen het helemaal uit was! al vroeg heb ik deze band omarmd omdat ze het nivo hebben van The Sound en The Comsat Angels en ook wel wat van U2, dit is een prachtige plaat met de vrouwelijke vocalen van zangeres van All About Eve, vooral de mensen die echte wave een warm hart toedragen een absolute aanrader! het is eigenlijk een schande dat deze band nooit is erkend door de fans van het genre, misschien omdat ze in een verkeerde tijd WAVE muziek maakten? alweer zo'n underground band die het verschil maakt tussen gladde commercie en oprechte wave/rock, luister maar!!!

djeffibrelich
hebben ze ook een myspace jm?
en hebben ze ook iets wat andere wave-bandjes niet hebben?
je zei vrouwelijke vocals en dat maakt me wel nieuwsgierig want ik heb nu geen zin meer in nog een ian curtis-imitator.
tuurlijk wijs ik mijn vinger naar de zangers van editors en interpol.

jean maurice
de site is www.myspace.com/thisburningeffigy[/url]

als je gothic/wave bandjes zoekt met vrouwelijke vocalen een paar tips:

Sunshine Blind(love the sky to death)
Hatesex(unwant) zie mijn commentaar
Autumn( the hating tree)
Pain Teens(case histories, born in blood)
Inkubus Sukkubus(wild)
Mephisto Waltz (immersion)
Nythra(my anodyne)
Yendri(playdoll)

om er enkele te noemen

ik weet bijna zeker als deze band dit album nu had uitgebracht het op zijn minst gewild zou zijn onder de MuMe liefhebbers van darkwave/post punk hier!! dit is een voorbeeld van Ierse wave in navolging van een vroege U2!? deze band komt ook uit Dublin misschien vandaar die associatie, de zanger heeft hetzelfde accent als Bono alleen wat mij betreft met nog iets meer Sturm und Drang bedenk dat This Burning Effigy deze plaat maakten in een tijd dat dit genre op sterven na dood was!! en DAAROM is dit ook een geweldig album dat Editors en Interpol verre achter zich laat

perfume
Je kan wel horen dat deze band uit Ierland komt! De zanger heeft dezelfde intonatie als Bono. Niet zo gek want TBE komt oorspronkelijk ook uit Dublin! Erg mooi (gotisch) postpunk album. Een aanrader! Mooiste nummers: The Parody, Sylvan, Exquisite (met zangeres Julianne Regan van All About Eve), An Untold Release, The Eternal Procession, Exiled en Bastardised. Om maar enkele te noemen maar eigenlijk is dit hele album gewoon de moeite waard. Jammer dat ze zo weinig erkenning hebben gekregen. De tijdgeest zat hun destijds dan ook niet mee! Ik weet zeker dat ze nu meer fans aan zich hadden weten te binden. Prachtige band!

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Geweldige Gothic Wave

Deze band schept een heel lekker sfeer begint al in de opener The Parody, en daarna inderdaad in Exquisite een prachtig duet,dit heeft alles in zich om een Gothic Wave klassieker te zijn.

Luister naar het sterke Exiled waar The Mission invloed duidelijk hoorbaar is.
Ook Descent met Julianne Regan is weer van bijzondere klasse.
An Untold Release is ook een andere topper op dit album.

Het voordeel van deze band is dat Engels hun moedertaal is.
Veel van de Duitse gothic bands als Love Like Blood en Pink Turns Blue hebben dat nadeel wel, met de Duitse naklank.

Inderdaad kunnen veel postpunk bandjeshier nog een puntje aan zuigen.

Met dank aan Freddze voor de tip!

Dat Duitse accent van genoemde bands past wel bij het gothic sfeertje.

avatar van Premonition
Gitarist Stephen Carey is één van de oprichters van Adoration die in 2008 met Sleepwalking debuteerden. Dit album heb ik niet, de you tube linkjes laten inderdaad veel Sturm und Drang horen, maar echt pakkende songs ontdek ik (nog) niet. De band heeft goed naar de Sisters of Mercy geluisterd

Jean-Maurice
Ik heb al hun albums (3). Toch is deze wel de beste vind ik. Wat een mooi album blijft dit toch en ook hier weer een prachtige productie. Alle ingrediënten heeft dit album, mooie zang, pit, diepzinnige lyrics, uitwaaierende gitaren (die gitaren!) en op sommige nummers tweestemmige zang waar mannelijke en vrouwelijke vocalen elkaar goed aanvullen. Als je dit album na jaren nog eens op zet en het je nog steeds beroert dan is het een blijvertje. Jammer dat de band niet meer bestaat. Maar gelukkig hebben ze deze prachtplaat afgeleverd.