Naked City - Grand Guignol (1992)

Avant-Garde / Jazz
Label: Avant

1. Grand Guignol (17:42)
  2. La Cathedrale Engloutie (6:27)
  3. Douloureus Dechirant (1:19)
  4. Tres Lent Contemplatif (1:45)
  5. Allegro Drammatico (0:49)
  6. Prophetiae Sybillarum (1:47)
  7. The Cage (2:01)
  8. Louange a L'eternite de Jesus (7:08)
  9. Blood Is Thin (1:04)
  10. Thrash Jazz Assassin (0:49)
  11. Dead Spot (0:35)
  12. Bonehead (0:56)
  13. Piledriver (0:38)
  14. Shangkuan Ling Feng (1:19)
  15. Numbskull (0:33)
  16. Perfume of a Critics Burning Flesh (0:29)
  17. Jazz Snob Eat Shit (0:29)
  18. The Prestidigitator (0:48)
  19. No Reason to Believe (0:30)
  20. Hellraiser (0:43)
  21. Torture Garden (0:39)
  22. Slan (0:26)
  23. The Ways of Pain (0:36)
  24. The Noose (0:14)
  25. Sack of Shit (0:48)
  26. Blunt Instrument (0:58)
  27. Osaka Bondage (1:18)
  28. Shallow Grave (0:44)
  29. Kaoru (0:54)
  30. Dead Dread (0:50)
  31. Billy Liar (0:14)
  32. Victims of Torture (0:26)
  33. Speed Freaks (0:52)
  34. New Jersey Scum Swamp (0:46)
  35. Sm Sniper (0:19)
  36. Pigfucker (0:26)
  37. Cairo Chop Shop (0:27)
  38. Face Lifter (0:59)
  39. Whiplash (0:24)
  40. The Blade (0:40)
  41. Gob of Spit (0:21)
  42. Grand Guignol * (17:42)

met Mike Patton

totale tijdsduur: 1:01:12 (1:18:54)
Een overweldigend avantarde album dat eigenlijk uit 3 delen bestaat:
Het titelnummer, Grand Guignol; een bijna 18 minuten durende nachtmerrie die je opslokt, meesleurt en net zo hard weer uitspuugt.
Daarna 7 beweking van klassieke werken van oa Debussy en Ives.
Tot slot 33(!) de hardcore/noise miniatures waar Naked City bekend om staat. Geweldig, geweldadig en overdadig!

Voor mij hoefden die 8 eerste tracks niet zo. Al is Grand Guignol nog best ok. De 33 uitspattingen vind ik echter wel zwaar gaaf.

ik vind die eerste nummer nog niet eens zo heel erg

Devlab
Naar mijn mening het beste naked city album.
Het eerste nummer klinkt zeer duister en dreigend, maar op een of andere manier ook rustgevend.
hierna komen 33 keiharde noise/jazz/hardcore nummertjes ook erg gaaf!
De 7 nummers die hierna komen zijn niet slecht maar hadden beter op een ander album kunnen staan.
dit word wel weer goedgemaakt door de geniale bonustrack : het titelnummer Grand Guignol in een speciale uitvoering met mike patton op zang! die man weet zijn stem in de meest gestoorde manieren te gebruiken!!
dit album staat dan ook erg hoog in mijn top 10 en is zeker 5 sterren waard!

Erf toffe avant garde/hardcore, heerlijk mafkezen muziek.

Moet me hier ook maar eens aan wagen. Jaren terug geprobeerd en het was niet zo mijn ding. Maar nu kan ik wel meer hebben.

Heb ook het optreden in Carré van 2003 nu op mijn pjoetjertje staan en dat is ook niet verkeerd.

Mag ik even pimpen dat ik er toen bij was in Carré? Wat een concert! En alles van bladmuziek

Weer eens opgezet. Wat een geweldig album. Een combinatie van Francis Bacon, alle delen van Saw, een eng donker bos en ongebluste kalk. Dit alles vermomd als muziek.

avatar van king_pin
Waarom is dit album nergens meer te krijgen? Ze verkopen m gewoon nergens! Het is nog erger dan een cd van Idiot Flesh proberen te bemachtigen (ook onmogelijk)!

Over het album zelf: dit is voor mij de meest geslaagde Naked City.
Waar de eerste NC nog (te) veel jazz invloeden had is dat op dit album terug gedrongen tot een minimum.

Dit is een boze plaat met extreme stijlen, zo wil ik John Zorn horen!

Devlab
Naked City - Grand Guignol - Discogs Marketplace
2ehands nog makkelijk aan te komen,

Ik heb destijds the complete studio recordings (alle albums + 100 pagina's tellend boekje) aangeschafd. die is volgensmij nog gewoon verkrijgbaar bij de meeste winkels.

Meneer Bungel
'Bonehead' en 'Hellraiser' blijken tevens gebruikt te zijn voor de soundtrack van Michael Haneke's Funny games.

avatar van itchy
De miniatuurtjes hoor ik liever los op Torture Garden en het titelnummer en de bewerkingen vind ik vooral een lange zit

avatar van vork666
Die klassieke nummers schieten mij ook nogal ongemerkt voorbij, het klinkt wel aardig, maar niet écht indrukwekkend. De 33 laatste nummers zijn fantastisch