MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Docu over de Amen-break

zoeken in:
Yak
Een goeie audio-docu over de Amen-break. Van de originele break naar NWA, breakbeat, naar Squarepusher, Jane's Addiction, noem het maar op. De 'narrator' spreekt zijn verbazing uit dat er zo ontzettend veel nummers zijn gemaakt (in de UK is er schijnbaar een Amen-break d&b undergroundscene met een radiostation dat non-stop nummers met de Amen-break draait) gebaseerd op een drumloop van 6 seconden, gespeeld op een B-kantje in 1969.

Interessant inderdaad. Had er geen idee van dat het al zo oud was.

interessant was altijd een FastTracker-favorietje van me, die beat

Yak _o_

Ik heb mezelf ook meermalen verbaasd over de impact van deze break.

Yak
Eigenlijk volkomen bizar. Tegen het eind van de docu wordt gesproken over een vaag bedrijf dat onder copyright sample-cd's uitgeeft, waardoor Amen Brother nu plotseling onder twee copyrights valt.

De andere wereldberoemde break is natuurlijk Funky Drummer, hier te downloaden als OGG-file.

De copyright van die sample CD's zullen mensen toch niet serieus nemen als het gaat om de amen-break. Het bedrijf durft heus geen geld te gaan eisen aan mensen die de break erna gebruiken, expensive lawyers is wat dat bedrijf mag nemen dan. De break wilden ze natuurlijk wel gebruiken als standaard uitrusting voor sample CD's, daar hoort zoiets bij en de break is tenslotte gratis om te gebruiken. De break is trouwens opgepitcht en dus speciaal gecreeërd voor de sample CD's kun je ook zeggen, want wat is creeëren, dat zegt de man zelf. Zoeen copyright geeft heus geen zeggenschap over de amen-break. Trouwens, de mensen die de sample CD's niet hebben gekocht zullen zich geen moment storen aan de copyright van dit bedrijf, ze weten er immers niet van.

Het verhaal van de man is op meerdere punten ovedreven. Het is toch logisch dat een sterk ritmisch patroon als basis wordt gezien. Dat de beat daarna terug te vinden is in totaal verknipte vormen is meestal niet meer gekoppeld aan de specifieke 6 seconden durende amen-break sample, maar aan 'bass' en 'snare' samples van een drumstel. Het is ver weg van de specifieke amen-break die je dan hoort. Maar dan kijk ik natuurlijk naar voorbeelden zoals dat van ''Tom Jenkinson''. ''Tom Jenkinson'' heeft volgens mij niet gesampled van ''Amon Brother'' (voor het merendeel van z'n nummers) , maar van andere funk/jazz(drumstel)-gerelateerde groepen (als ik de documentaire met ''Squarepusher'' bekijk die op de VPRO in 1996 langskwam). De man maakt er een beetje een aangedikt verhaal van ook al doet 'ie overkomen met z'n stem en de beelden alsof hij de feiten uiteenlegt. Verder wel een leuke documentaire.

John Doe schreef:

Het verhaal van de man is op meerdere punten ovedreven. Het is toch logisch dat een sterk ritmisch patroon als basis wordt gezien. Dat de beat daarna terug te vinden is in totaal verknipte vormen is meestal niet meer gekoppeld aan de specifieke 6 seconden durende amen-break sample, maar aan 'bass' en 'snare' samples van een drumstel. Het is ver weg van de specifieke amen-break die je dan hoort. Maar dan kijk ik natuurlijk naar voorbeelden zoals dat van ''Tom Jenkinson''. ''Tom Jenkinson'' heeft volgens mij niet gesampled van ''Amon Brother'' (voor het merendeel van z'n nummers) , maar van andere funk/jazz(drumstel)-gerelateerde groepen

Niet mee eens, het is geen wonder dat mensen juist de Amen-break hebben gesampled en in de meest vreemde vormen hebben gecut en gedistort etc. Dat komt door het specifieke geluid van de basdrum, snaredrum en hihat in de productie van dat nummer, en het specifieke geluid van de betreffende drummer . Dat is niet zomaar even terug te brengen naar random drum en bas sampletjes waar jij het over hebt.

Bovendien heeft Squarepusher héél vaak deze break gebruikt, hoor.

Ik heb het niet echt over random ''bass'' en ''snare'' samples. Over samples die bijna precies zo klinken. Ze zullen ook daarnaartoe getuned worden, omdat dat zo gepast klinkt (mede door de beïnvloeding van amen-break muziek). Met de hele eerste alinea van je ben ik het ook eens. Als je aandachtig luistert naar de getoonde voorbeelden hoor je dat het vaak van iets anders gesampled is waar het opnieuw was ingespeeld, omdat er kleine stukken afwijken, zoals in de Jeep reclame en dat is geen sample manipulatie wat je daar hoort.
Bovendien heeft Squarepusher héél vaak deze break gebruikt, hoor.
Zou kunnen, maar dan wel flink gecut. Jij denkt dus dat het drumgeluid van andere, in stijl gelijken, niet ontzettend erop leek. Ik moet zeggen dat ik er geen ervaring mee heb, maar dat het me aannemelijk lijkt dat de amen-break om z'n clean-samplebare vertoning en ritmische verloop is gekozen. De geluiden hebben natuurlijk een mooie klankleur, maar veel andere drumstellen van soortgelijke funk/jazz groepen hadden dat waarschijnlijk ook.

nou, mijn lievelingsbreak (4 delen) blijft toch altijd nog die van Lynn Collin's "Think about it". Gruwelijke swing in die samples, klinkt zelfs nog lekkerder als je m is flink omhoog pitcht!

Ik ben het met T.O. eens: die amen is wel uniek in zijn sound! anders waren die andere beats wel bekender geweest. je kunt de beat elk ritme geven wat je wil, dat is volgens mij niet opnieuw ingespeelt ofzo. Luister maar is naar de girl/boy song van Aphex Twin, daar zit ie ook in

Gast
geplaatst: vandaag om 03:28 uur

geplaatst: vandaag om 03:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.