MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Groovy/ funky/jazzy/spannend en niet te minimalistisch

zoeken in:
Waar ik nooit zoveel moeite heb mijn platen te vinden in sommige andere genres, vind ik het in de elektronische hoek vaak een grotere zoektocht. Vandaar dat ik jullie hulp vraag.

Ik zal met een kleine tijdreis proberen te beschrijven waar ik van houd, en "waar ik vandaan kom".
Het begon voor mij lang geleden met:
• de leuke verzamelaar Freezone 2. De andere platen uit deze serie konden mij iets minder bekoren.
De Jungle grooves zijn nu natuurlijk wel achterhaald. Maar het trip-hop sfeertje bevalt mij nog steeds.

• Tim Love Lee's Confessions of a selector:

Het nummer "Ruffbutt" kon ik helaas niet vinden op Youtube

•De Rebirth of cool verzamelaars: aanvankelijk een combinatie van trip-hop en Acid Jazz (delen 4 en 5 vond ik geweldige platen, en heb ik grijs gedraaid toentertijd), en tegen het einde (deel 7) van de serie ging het meer naar jazzy elektronische muziek:

• Massive Attack: vanaf het eerste uur, en eigenlijk alle platen behalve 100th window wat ik echt een deprimerende en te weinig muzikale plaat vind (te weinig melodische zanglijnen, veel herhaling).
Mezzadine en Heligoland zijn ook donker, maar die platen vind ik dan wel weer erg mooi en spannend.

• Een beperkt deel van de Hotel Costes serie. Voorbeelden:

Later kwamen:
• Air
• Rhey
• The XX
• Kasper Bjorke
• Sebastien Tellier - Sexuality
• Roisin Murphy - Overpowered (misschien een wat vreemde eend tussen de anderen, want wel erg poppy, maar toch erg sterk)

albums die ik gedeeltelijk goed vind:
• Erlend Oye - Unrest
• Kindness - World you need a change of mind

Of de combinatie met R&B zoals:

of:
• The weeknd

Maar (ook in deze hoek) ook een nummer als Counting van Autre ne veut vind ik erg goed.

• Darkside - Psychic: mijn laatste ontdekking. Lijkt een klassieker te worden.

• Chet Faker - Built on glass
• Bonobo - Black sands: de rest van het album moet nog vallen, maar de titeltrack vind ik alvast geweldig:

Kortom.. ik houd van de combinatie van stijlen (jazz, funk, trip-hop, world, soul). Een groove in combinatie met een sfeervolle of spannende sound.
Industrial en minimalisme bevallen mij niet zo en echte house vind ik het ergste wat er is.

Misschien een uitstapje, maar ook een combinatie van singer-songriter/ folk met een elektronische touch mag ook.
Artiesten die ik erg goed vind zijn:
• Angus & Julia Stone
• Iron & Wine
• Bon Iver
• Kings of convenience
• Beck

Laatst genoemde zal wel te plaatsten zijn, en ook Kings of Convienence heeft wel eens een ritmetje hier en daar, maar ook een nummer als Paper Aeroplane van Angus & Julia stone vind ik prima passen.

Als mensen aanvoelen wat ik ongeveer bedoel, en als men nog leuke tips heeft in deze stijlen, dan zou ik daar zeer blij mee zijn. Bij voorbaat dank.

Ik draaide deze vandaag toevallig, die zal je wel liggen:

Voor de rest lijkt me het toch niet zo heel moeilijk om iets te vinden gezien je toch wel brede smaak...?
Probeer eerst de dance dingen die op Lowlands en zo komen.

T.O. schreef:
Ik draaide deze vandaag toevallig, die zal je wel liggen:

(embed)

Voor de rest lijkt me het toch niet zo heel moeilijk om iets te vinden gezien je toch wel brede smaak...?
Probeer eerst de dance dingen die op Lowlands en zo komen.

Bedankt voor je reactie, maar als het serieus bedoeld is kan 'm niet helemaal plaatsten.
Graceland (oké, een andere plaat van Paul Simon) vond jij toch "muzak"?
Toevallig kan ik Paul Simon's muziek inderdaad wel waarderen, maar dit is A) overbekend en dus nauwelijks een tip te noemen, en heeft B) helemaal niks te maken met de downtempo electro of trip-hop.

En voor het Lowlands repertoire geldt min of meer hetzelfde. "Dance" is al helemaal niet wat ik zoek. Ik snap je daar ook niet helemaal.
Ik ben niet volledig op de hoogte van de setlists daar, maar volgens mij is dat niet perse mijn favoriete festival.
Van wat ik snel even zag staan daar: Kaiser chiefs, Volbeat, Blood red shoes, Queens of the stone age, en Triggerfinger, en dat staat zo'n beetje haaks op mijn smaak. Selah Sue en Gregory Porter vind ik dan wel weer leuk, maar geen van deze acts hebben iets met dit topic te maken.
Niet dat ik een echte een festival ganger ben, maar Noth Sea jazz is meer mijn smaak (ook niet precies waar ik in dit topic naar vraag, maar inderdaad.. ik heb een wat bredere smaak) en het voormalig Drum Rhythm Festival kwamen dan meer in de buurt.

Het kan zijn dat het te breed is wat ik hierboven heb gepost (?)
In mijn ogen niet, maar ik hoor het graag hoe anderen daar over denken.
Anders zou de beschrijving het moeten doen.

tuktak
Het is idd wel erg breed, maar volgens mij zoek je warme downtempo. Wellicht komt dit allemaal wat in de buurt:

Bedankt voor je tips Tuktak!
Qua sound komen ze wel in de buurt, al ben ik (sorry) niet heel enthousiast.

-Quantic ken ik wel, maar op de een of andere manier verveelt het mij snel. Ik heb wel een aantal nummers met Alice Russell.
-Jungle vind ik iets te poppy klinken. Wel een geinig clipje (al is het niet super origineel).
-The Acid kende ik ook niet. Spannende sound wel, als vind ik het iets te deprimerend om er veel van te willen horen, en ken ik het wel na James Blake.
-Moderat II heb ik toevallig nog op de "nog te luisteren plank" liggen.
Grappig dat je die aanraadt, want dat is nu niet bepaald representatief voor mijn smaak. In principe is het mij te veel house, maar bij sommige nummers het het wel een bepaalde groove waardoor ik het wel waardeer. "Nr. 22" van de eerste plaat is zo'n track.

Nog een kleine toelichting mbt wat ik zoek.
"Warme downtempo" klopt wel, maar er zit ook een kleur in. Eigenlijk komt het voor het grootste gedeelte neer op electro met "zwarte invloeden", of omgekeerd.
Jazz, funk, soul, r&b, of misschien wat wereld invloeden. Naar mijn mening is dat ook een gemeenschappelijke factor in de fragmenten die ik postte (?).

Vroeger had ik daar bepaalde verzamelaars voor, die elk jaar iets evolueerden in stijl. Die "The rebirth of cool" serie is daar een goed voorbeeld: van hiphop en jazz fusion, naar acid jazz, jungle, trip-hop, en uiteindelijk electro met jazz, world of soul invloeden. Wellicht komt het breed over, maar de kern is nu juist die samensmelting van stijlen. Dat trekt mij.
Daarnaast moet er wel sprake zijn van een bepaalde muzikaliteit en opbouw, en niet enkel een (al dan niet lekkere) sound die wat doormoddert.

Aan het einde van mijn post maakte ik nog een uitstap naar folk/ singer-songwriter met wat electro invloeden. Dit is inderdaad een andere verhaal.
Dat komt omdat ik naast zgn zwarte muziek ook een voorliefde heb voor deze totaal andere muzikale hoek (dat vind z'n oorsprong bij Nick Drake, Joni Mitchell en tegenwoordig die artiesten die ik eerder noemde).
Af en toe komt ik hier een subtiele combinatie van tegen, en ik ben altijd benieuwd naar meer.
Maar eigenlijk is dit een onderwerp op zich.

Misschien helpt het ook om te zeggen wat ik niet zoek.

Vandaag heb ik het hele "electronic-aanraders" en "maak kennis met.." topics doorgeworsteld.
Ik kwam wel een paar dingen tegen die mij aanspraken, maar vooral de elektronische varianten die mij niet aanspreken:
-enorm veel ambient: Ik hoor alleen maar minuten licht aanzwellend geluid met weinig ontwikkeling
-de "friemel geluidjes electro" (wat ik toen ik het voor het eerst hoorde, of in combinatie met een muzikale opbouw best grappig vond, maar wat ik op een gegeven moment wel heb gehoord.
-de gruizige electro die ik zeer deprimerend vind
-de über blanke mechanische electo
-en tenslotte is er nog de dance (vol gekopieerde mode geluidjes, de Tiesto bijenzwermen, het eindeloze knopjes draaien, en de terugkerende opgebouwde geluidsorgasmes ("we gaan opstijgen")
Wat ik in deze "dance" nog het meest mis is die groove (lomp ritme, geen bas). Die afwezigheid maakt het voor mij juist totaal niet uitnodigend om er op te bewegen. In genoemde topics is deze "stroming" gelukkig nog bescheiden vertegenwoordigd, maar als je de radio moet geloven is dit het enig wat er te krijgen is, en wat de mensen willen.

Begrijp je nu waarom ik het een zoektocht noemde?

Sorry hoor

De dwarsdoorsnede van je clips vond ik erg breed en daarnaast zijn Ian O'Brien en Four Tet wel echt dance te noemen lijkt me.

Referentie naar Lowlands was bedoeld als 'erg breed en veel pop/jazz/etc invloeden'. Misschien had ik beter North Sea Jazz kunnen zeggen?

T.O. schreef:
Sorry hoor

Lijkt mij niet.
De dwarsdoorsnede van je clips vond ik erg breed en daarnaast zijn Ian O'Brien en Four Tet wel echt dance te noemen lijkt me.

Referentie naar Lowlands was bedoeld als 'erg breed en veel pop/jazz/etc invloeden'. Misschien had ik beter North Sea Jazz kunnen zeggen?

Die 2 genoemde nummers vind ik behoorlijk jazzy klinken, en dat kom ik zelden of nooit tegen in de dance die mij ter ore komt, maar het kan aan mij liggen.

Sorry van mijn kant dat ik niet met je mee kan lachen.. Je komt mij nogal denigrerend over.
Je weet vast wel dat Paul Simon er niks mee te maken heeft (ik heb wel een vermoeden wat je daar mee duidelijk wilt maken, maar ik houd me in), en meen je nu serieus dat ik maar eens naar North sea jazz moet voor inspiratie op het gebied van de elektronische muziek die ik zoek?

sxesven
Al lezende krijg ik het idee dat je naar iets heel specifieks zoekt dat zich echter moeilijk in heel specifieke termen laat vatten; ik heb datzelfde gehad in mijn zoektocht naar wat ik in het desbetreffende topic toen 'Beats & Ruis' heb gedoopt (al zoekende naar meer als Elite Gymnastics, bepaalde Balam Acab, etc). Geen idee dus of wat ik je nu aanraad in je straatje ligt, hopende van wel natuurlijk, zo niet dan kunnen je motivaties weer een stap in de goede richting bieden (mijn vermoeden: vaak te hiphoppig/muzikaal volledig ander hoekje).

(hele plaat is streambaar op de bandcamp, zeker eens helemaal checken)

@sxesven:

Bedankt voor je moeite!
Het eerste nummer (Long arm) is op het eerste gehoor een schot in de roos. Vooral de tempo wisseling na 3 minuten, en de jazzy elementen vind ik erg mooi.
Ik ga het hele album checken. Nu wat gegoogle kon ik het vinden, en daar werd het aangeduid als downtempo/ future jazz/ trip-hop.

Het 2e fragment is qua sound (soul in dit geval) ook wel wat ik zoek, maar dit is wel zo'n nummer waar naar mijn mening wat te weinig ontwikkeling in zit.
Die sound mis ik in 2, 3 en 6 (te poppy).

Het nummer van How to dress well kende ik al, maar ook hier zit je helemaal goed!
Dat is zeg maar de R&B uithoek van gebied waarin ik zoek (a la The Weeknd).

Ik ben erg benieuwd naar de rest van Long arm, en misschien moet ik Sumeo ook even checken.
Nogmaals bedankt.
Als je meer leuks weet hoor ik het graag.

edit:
Inmiddels heb ik wat meer geluisterd van het album van Long arm.
Echte geweldig!! Helemaal "mijn muziek". Zeer bedankt, dit had ik anders nooit gevonden. Zo zie je maar weer dat de moeite loont.

Natuurlijk is dit geen hiphop, maar eerder triphop/ downbeat.
Je hebt gelijk, zo kom je uiteindelijk in een andere hoek terecht. Maar als ik dit tegenwoordig onder de hiphop kan vinden.. ik vind het best.
Nu wat gesnuffel in de comments bij dat album denk ik dat ik ook Blockhead en Blackfilm ga proberen.
Ook die Ninja Tune's verzamelaars lijken me erg interessant.

Probeer anders RJD2, Blue Sky Black Death of Emancipator ook eens, wellicht is dat wat voor je. Of misschien werk van The Cinematic Orchestra.

Bedankt Niels. Die zet ik er bij.

Van The Cinematic Orchestra ken ik "All that you give" (met Fontella Bass) en "Channel 1 suite (Fourtet mix)".
Beide nummers vind ik prachtig, dus het is vreemd dat ik nooit een album geluisterd heb.
Four Tet heeft sowieso mooie dingen gemaakt vind ik. Ik denk dat ik daar ook nog wat meer in ga verdiepen.

Die laatste is anders dan op het album geloof ik, en neigt nog meer dan jazz dan alle andere voorbeelden, maar wel erg mooi.

Ik luister nu n.a.v. jouw tip:

Vind ik ook erg geslaagd.

Zal morgen wel wat suggesties posten - vanaf m'n pc is dat makkelijker

Mjuman schreef:
Zal morgen wel wat suggesties posten - vanaf m'n pc is dat makkelijker

Leuk.. Ben benieuwd!

tuktak
Hier een Warp/Ninja Tune-sound batch:

Ik kan je de muziek van Teebs aanraden. Voorproevertje:

Je start echter best met dit album van Teebs.

Misschien Onra ook eens proberen, iets wereldser nog en meer sample gedreven (lijkt me een tip als je de muziek van Parov Stellar leuk vindt).

Al die embedded clips maken de pagina ondertussen 'onlaadbaar' en daarom zal ik mijn suggesties zeker niet 'embedden'.

Even een opmerking vooraf: je vraag is zo generiek geformuleerd dat suggesties niet echt eenduidig zullen zijn; dat is mijn antwoord dus ook niet. Je geeft al aan bijv naar Acid Jazz - a.k.a. jazz-dance - te hebben gekeken. Nou daar kan je natuurlijk gewoon in verder kijken en dan kom je bijv uit bij: Galliano - In Pursuit of the 13th Note (1991) - en het boeidende label Talkin'Loud; The Brand New Heavies - Heavy Rhyme Experience, Vol. 1 (1992) is ook een optie en ook Urban Species - Blanket (1998) Incognito en Young Disciples zijn wat andere usual suspects; en ook vanuit de cross-over insteek kan je verder dingen vinden.

Een andere insteek is via verzamelaar - een zoekterm als "Chill-out" kan dan ook wat aardige dingen opleveren; zoals Café del Mar (bijv 5 en 6), The Chillout Album 2, Hedkandi Winter Chill - deze album zijn alle samengesteld vanuit een sfeerinsteek, kunnen dus div subgenres herbergen.

Het zal je verbazen hoeveel echte pareltjes je tussen soms mediocre tracks kunt aantreffen: bijv Mandalay, Frou-Frou, Nitin Sawhney. Veel van die compilaties zijn voor een paar stuivers tweedehands te vinden op Amazon, betaal je ca 0,50 voor het album + 2 voor verzending; heb je voor 2,50 een dubbel-cd.

Verder is Jazzanova - The Remixes 1997-2000 (2000) een aanrader en ook labelgenoten: Trüby Trio - Elevator Music (2003) - Kompost is sowieso een aardig label voor dat type muziek. Koop - Waltz for Koop (2001)

Ook deze serie Various - Break N' Bossa Chapter 2 (CD) at Discogs zal je wellicht kunnen waarderen. Er is ook nog de serie van Dj Maestro. Als laatste wil ik nog de Earth-serie noemen die vanaf - ik dacht 5 - wat 'braver' worden en - ik denk - zouden passen binnen jouw interesse.

Ten slotte nog wat 'losse' namen: Rae & Christian, Omar (meer richting nu soul/r&b; je kent hem wellicht van de herkenningstune van Lenny Henry's Chef tv-serie), Silhouette Brown, 4 Hero en Zero 7.

@tuktak:
Lekker!
Een aantal van Ninja was ik al op het spoor gekomen. De eerste 5 sluiten perfect aan bij wat ik zoek.
Weet je toevallig van welk album die Krush komt?

Ik lees veel positieve dingen over Flying lotus, maar mij doet mij tot nu toe niks (nu een aantal keer een nummer geluisterd).

Mr.Scruff vind ik een twijfel gevalletje, al kwam ik ook Get a move on tegen, en die swing vind ik niet super origineel, maar wel erg vrolijk makend.

@Supernormal:
jij ook bedankt. Hier moet eens goed voor zitten geloof ik.

@Mjuman:
Misschien ben ik niet zo duidelijk geweest, en nu voel ik me bijna schuldig gezien je werk, maar de hele Acid-jazz en Triphop periode (2 verschillende dingen inderdaad, maar toch..) heb ik uitgebreid meegemaakt in de 90's.

Die achtergrond probeerde ik een beetje te beschrijven. Ik moet wel zeggen dat ik een hoop daarvan niet meer zo geweldig vind als toen, en andere nummers blijven mij weer dierbaar uit jeugdsentiment, zonder dat ik ze objectief op waarde kan schatten.
The Brand new heavies vind ik tegenwoordig eigenlijk een beetje zielloze soul. Er is teveel van gemaakt, en het lijkt te veel op elkaar. 4 Hero en Zero 7 en al dat Cafe del mar was mij altijd iets te hip, en klonk me niet zwart genoeg. Puur qua geluid bedoel ik (zelf ben ik zo blank al het maar zijn kan trouwens).
Triphop (of instrumentale hiphop zoals men het nu schijnt te noemen) vs cocktail lounge vind ik toch wel een verschil in sfeer en spanning.
Van Jazznova vind ik nog steeds wel wat nummers/ remixen aardig en Young diciples vond ik ook leuk.

Ik zocht het destijds meer in Brooklyn funk essentials, Digable planets, DJ krush, Jamiroquai, Mother earth, Ronny Jordan, US3, tribe called quest, Massive en losse nummers als Coldcut-Eine kleine hedmusik, Leena Conquest- Bounderies, Jhelisa (Wheel keeps on turning / friendly pleasure), Martine Gerault- revival, Outside-crazy etc..

Dat varieert inderdaad van Acid jazz tot Hiphop en triphop, en een mix van stijlen en electro op de Rebirth of cool serie waar dit alles ook langs kwam. De naam verraadt al de jazz invloeden, en dat is wel degelijk de overeenkomst.
Dit waren de hoogtepunten:
Rebirth of cool 4
Rebirth of cool phive

Mijn post was bedoeld om dit door te trekken in het nu. De kern van (deze hoek van) mijn smaak is niet veranderd, maar wel ontwikkeld uiteraard. Niet dat ik sindsdien niks gevolgd heb, maar ik heb het wel wat minder in kaart dan toen.

edit: die Hed Kandi serie uitkammen is helemaal nog niet zo'n slecht idee. Daar kan nog best wat verdwaalde leuke tracks tussen zitten inderdaad, al staat het overgrote deel me vaak wel tegen. Bedankt in elk geval.

Tja als er geen leeftijd bij je user-id staat, is het moeilijk te achterhalen wat je wel en wat je niet zou (kunnen) kennen.

Veel users hier duiken vaak en graag terug in de tijd als ze eenmaal wat hebben gevonden. Ik ben afgehaakt bij Rebirth of The Cool op een bepaald moment evenals bij Breaks 'n Bossa - voor mij was dat toch te veel 'kattebrokmuziek' - zeg maar 'hap-slik-weg'.

Van de downtempo-folks maken K&D off-shoots zoals Tosca nog steeds behoorlijke muziek en in een heel andere hoek kan je misschien Mohn ook wel waarderen. Zit nu naar Masse op Ostgut te luisteren en dat is - minimaal - wel heel fijn.

Alle namen die jij noemt ken ik / heb ik gehad; ook die Martine Gerault (oid) - stond op zo'n compilatie met ook Mandalay .
Als je op Discogs gaat kijken bij de verzamelaars die ik noemde (lang niet alle staan hier op de site), kan je zien welke acts daarop een bijdrage leveren - helpt wellicht ook.

Ken je Roy Hargrove en de RH-Factor?

Mjuman schreef:
Tja als er geen leeftijd bij je user-id staat, is het moeilijk te achterhalen wat je wel en wat je niet zou (kunnen) kennen.

Oke.. Mijn achtergrond probeerde ik in mijn opening te schetsen met "het begon lang geleden met.."

Van Roy Hardgrove heb ik een paar losse nummers (oa met Erykah badu en Q-tip). Niet heel spannend vind ik.

Pas op wat je zegt over Rebirth of cool hoor.
Bakken vol aan jeugdsentiment daar. Ik vond ze wel leuk samengesteld, en vooral ook interessant omdat er een ontwikkeling in die serie zat. Elk album ging een stapje verder. Op een gegeven moment kwamen er ook meer DJ Krush / K&D achtige mix tracks bij, en aan het eind was de sound al helemaal anders (zie het 4e fragment in mijn opening: Ian O'Brien-Monkey jazz, en het nummer daar onder).

Die Mohn vind ik echt te minimalistisch (als dat de juiste term is). Een beetje deprimerend ook. Wellicht niet voor de poes maar ook niet voor mij.
Mijn muzieksmaak (sfeer) is hoofdzakelijk soul of jazz gerelateerd geloof ik, met af en toe een beetje funk om het ook in de rest van het lichaam te voelen. Wellicht dat "instrumentale hiphop" wat dat betreft wel een goede term is.

@Tuktak: ik zit hier nu enorm te genieten van Funki Porcini.
Super!

Minneapolis schreef:

Sorry van mijn kant dat ik niet met je mee kan lachen.. Je komt mij nogal denigrerend over.
Je weet vast wel dat Paul Simon er niks mee te maken heeft (ik heb wel een vermoeden wat je daar mee duidelijk wilt maken, maar ik houd me in), en meen je nu serieus dat ik maar eens naar North sea jazz moet voor inspiratie op het gebied van de elektronische muziek die ik zoek?

Ik zoek het blijkbaar in de verkeerde hoek, je hoeft je niet beledigd te voelen hoor

T.O. schreef:
(quote)

Ik zoek het blijkbaar in de verkeerde hoek, je hoeft je niet beledigd te voelen hoor

Ach, beledigd is een groot woord. Maar had het idee dat je op deze wijze wilde duidelijk maken dat je mijn smaak maar niks vond. Omdat ik de link met Paul Simon totaal niet begrijp.

Maar als ik dat verkeerd aanvoelde. Ook prima.. Geen probleem.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:34 uur

geplaatst: vandaag om 23:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.