Overig / Algemeen / Ken jij de mondharp al?
zoeken in:
0
geplaatst: 3 januari 2013, 18:17 uur
De mondharp is wat in de vergetelheid geraakt. Dat is erg jammer want het is misschien wel het oudste muziekinstrument ter wereld en toch nog altijd volkomen uniek!
Het instrument bestaat doorgaans uit een frame en een snaar of lamel. Bij sommige modellen wordt het frame tegen de lippen gehouden en bij andere modellen tegen de voortanden. Met de andere hand wordt de snaar aangeslagen. Zo wordt een trilling in de snaar gebracht. De mond dient als klankkast om het geluid van de trilling te versterken.
Ook kan de huig van de mondharpist open gezet worden. Op die manier wordt de klankkast vergroot. Door in en uit te ademen tijdens het spelen klinkt het geluid nog luider.
Door de vorm van de mond te veranderen en de tong te bewegen, verandert het geluid ook. Altijd is het geluid heel rijk aan boventonen.
Wie kende dit instrument al?
Het instrument bestaat doorgaans uit een frame en een snaar of lamel. Bij sommige modellen wordt het frame tegen de lippen gehouden en bij andere modellen tegen de voortanden. Met de andere hand wordt de snaar aangeslagen. Zo wordt een trilling in de snaar gebracht. De mond dient als klankkast om het geluid van de trilling te versterken.
Ook kan de huig van de mondharpist open gezet worden. Op die manier wordt de klankkast vergroot. Door in en uit te ademen tijdens het spelen klinkt het geluid nog luider.
Door de vorm van de mond te veranderen en de tong te bewegen, verandert het geluid ook. Altijd is het geluid heel rijk aan boventonen.
Wie kende dit instrument al?
0
geplaatst: 3 januari 2013, 18:26 uur
Dit is echt een topic voor Rob. 
Ik had al wel eens van gehoord. Het instrument zit namelijk in het nummer Sleeping Village van Black Sabbath.

Ik had al wel eens van gehoord. Het instrument zit namelijk in het nummer Sleeping Village van Black Sabbath.
0
geplaatst: 3 januari 2013, 18:38 uur
Da's mooi Ferre Clabau.
Klopt Don Cappuccino. Ook in bijvoorbeeld Give it Away van the Red Hot Chilli Peppers.
Klopt Don Cappuccino. Ook in bijvoorbeeld Give it Away van the Red Hot Chilli Peppers.
0
geplaatst: 3 januari 2013, 18:48 uur
Henk Voorbips schreef:
Bij sommige modellen wordt het frame tegen de lippen gehouden
Bij sommige modellen wordt het frame tegen de lippen gehouden
Zo kun je het ook noemen ja.
0
geplaatst: 3 januari 2013, 22:23 uur
Ken jij de mondharp al? Kies dan welke zinsnede mogelijk betrekking kan hebben op dit fenomeen:
A) "Op dit moment staat de mondharp bij u in de straat. U kunt al uw oude batterijen, lege spuitbussen en dergelijke inleveren bij de mondharp."
B) "Er zijn vliegtuigstoelen, miljoenen bijbedoelingen en bovendien zijn er mondharpen en er zijn leugens over sterren die we toch nooit zien."
C) "Frank de Boer, aan de linkerkant van het veld. Geeft een pass over vijftig meter naar Litmanen. Gaan we kijken of-ie een mondharp heeft. HEEFT IE!"
D) "Zal wel niks zijn! is altijd zo al geweest, ook bij andere bands zie je steeds onbelangrijke dingen, en ook wat me opvalt is de mondharpen zijn stommer, en het muziek noem ik nou ook geen muziek meer, trouwens heeft dit met wel met muziek te maken, ik vindt het niet belangrijk, vooral voor deze band, het moest gewoon snel gemaakt worden."
A) "Op dit moment staat de mondharp bij u in de straat. U kunt al uw oude batterijen, lege spuitbussen en dergelijke inleveren bij de mondharp."
B) "Er zijn vliegtuigstoelen, miljoenen bijbedoelingen en bovendien zijn er mondharpen en er zijn leugens over sterren die we toch nooit zien."
C) "Frank de Boer, aan de linkerkant van het veld. Geeft een pass over vijftig meter naar Litmanen. Gaan we kijken of-ie een mondharp heeft. HEEFT IE!"
D) "Zal wel niks zijn! is altijd zo al geweest, ook bij andere bands zie je steeds onbelangrijke dingen, en ook wat me opvalt is de mondharpen zijn stommer, en het muziek noem ik nou ook geen muziek meer, trouwens heeft dit met wel met muziek te maken, ik vindt het niet belangrijk, vooral voor deze band, het moest gewoon snel gemaakt worden."
0
geplaatst: 4 januari 2013, 09:49 uur
Ik wil dit topic nu al nomineren voor topic van het jaar 2013.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 10:45 uur
Lukas schreef:
Ken jij de mondharp al? Kies dan welke zinsnede mogelijk betrekking kan hebben op dit fenomeen:
D, met een vleugje C&AKen jij de mondharp al? Kies dan welke zinsnede mogelijk betrekking kan hebben op dit fenomeen:
0
Yann Samsa
geplaatst: 4 januari 2013, 11:48 uur
Toen Leonard Cohen in Gent was, heeft 'ie het ook gebruikt. Ik kan zijn woorden niet exact meer herhalen, maar hier kwam het op neer:
"I call it the Jew Harp. Don't get offended. It has nothing to do with ethnic groups. In fact, I think I'm the only Jew playin' this."
"I call it the Jew Harp. Don't get offended. It has nothing to do with ethnic groups. In fact, I think I'm the only Jew playin' this."
0
geplaatst: 4 januari 2013, 11:53 uur
@Ferre Clabau. Interessant. Zijn daar opnames van dat je weet?
Ja, raar fenomeen is die naam Jew's Harp (of Jew Harp)... Jaw Harp is een andere benaming in het engels ervoor. En nog wel vele andere woorden.
Ja, raar fenomeen is die naam Jew's Harp (of Jew Harp)... Jaw Harp is een andere benaming in het engels ervoor. En nog wel vele andere woorden.
0
Yann Samsa
geplaatst: 4 januari 2013, 11:56 uur
Ga even op setlist.fm nagaan of ik nog weet bij welk nummer het was. Dan kan ik zoeken naar eventuele opnames (het was een behoorlijk grote tour, dus de kans is er).
0
Yann Samsa
geplaatst: 4 januari 2013, 12:02 uur
Opnames met de grap erbij zijn jammer genoeg niet vindbaar.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 12:21 uur
Tof instrument.
Ik herkende het geluid meteen uit de game Rayman Origins:
Ik herkende het geluid meteen uit de game Rayman Origins:
0
geplaatst: 4 januari 2013, 12:30 uur
Bedankt voor het opzoeken Ferre Clabau. Was je er bij in Gent?
0
geplaatst: 4 januari 2013, 12:31 uur
Ja, in die game schijnt de mondharp veelvudig te horen te zijn. Een vriend wees me daar eerder ook al op.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 12:40 uur
Allerlei interessante links rondom de mondharp: Mondharpen Startpagina - mondharp dan moi jaw harp jew's harp - mondharpen.startpagina.nl
0
geplaatst: 4 januari 2013, 15:54 uur
Als iemand mij deze vraag binnenkort stelt kan ik in elk geval volmondig JA antwoorden. En dat is een pak van mijn hart.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.