MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Autechre

zoeken in:
Zijn er meer mensen die woensdag naar Eindhoven gaan? Beter live electronisch geneuzel krijgen we daarna waarschijnlijk lang niet meer

Yak
Ik twijfel nog. Ik wil ze graag zien, maar Eindhoven is zó onhandig ver weg en ik moet de volgende ochtend wel weer braaf in Amsterdam present zijn. Op de site van de Effenaar staat dat het begint om 20.30u, maar ik neem aan dat het niet Autechre is die het spits afbijt.

Sietse
ik ga niet...mij te ver. Is jammer, maar het is niet anders.

Ik ben er.

Ben er ook, heb ter voorbereiding tot woensdag Untilted maar in m'n cd speler zitten

Voor de twijfelaars: ik kreeg net een telefoontje van een vriend die geen kaartje meer kon kopen. Het is uitverkocht...

Yak
Oke, hoef ik tenminste niet mezelf later te vervloeken dat het een kwestie was van niet willen.

Aurum schreef:

Ben er ook, heb ter voorbereiding tot woensdag Untilted maar in m'n cd speler zitten

Ik leef er ook echt naar toe. Lekker hun steeds waziger wordende oeuvre chronologisch doorluisteren. Heb d'r zin in

Ik ben er ook .

De Leiden Autechre Crew laat het ondertussen aardig afweten. We zouden eerst met zijn vieren gaan, maar vandaag zijn er twee mensen afgehaakt omdat het al is uitverkocht en ze nog geen kaartje hadden. Hopelijk is nummer vier wel zo slim geweest een kaartje te kopen, anders zit ik morgen alleen met een boek in de trein (wat ik overigens heerlijk vind, lezen in de trein).

Ik ben overigens helemaal nog niet veel aan het luisteren (ik vond Autechre vooral een jaar of 4, 5 geleden erg goed), maar ik zet Untilted zo wel weer eens op.

Yak
Ik krijg net mail van de Effenaar. Autechre speelt van 22.30 uur tot 23.45 uur, de laatste trein terug naar Den Haag vertrekt om 23.40 uur en dan is de Effenaar ook nog best een stukje lopen vanaf het station.

Overigens rept de mailstuurder met geen woord over het uitverkocht zijn van de show.

dat stukje lopen valt wel mee, in 2 a 3 minuten ben je er wel

Ach kom, steun Yak wat. 't Is voor z'n gemoedsrust

Yak
patrick@effenaar wrote:

"We hebben nog ongeveer 15 kaarten aan onze dagkassa, deze zijn overigens niet te reserveren. Wie 't eerst komt, wie 't eerst maalt. Succes!"

Nee, nu houdt het voor mij toch echt op. Het enige wat ik nog kan doen is een uur en drie kwartier naar Eindhoven reizen en gokken dat er nog kaarten zijn. Jammer van het optreden, maar inderdaad goed voor mijn gemoedsrust.

Nouja, als je de garderobe laat voor wat het is, dan kun je om 23.30 weg...

Yak
Als pleister op de wonde lees ik net dat Autechre op 14 juli weer in Nederland is, met 5 Days Off.

Da's wel meer dan pleister toch? Komen vast nog veel meer leuke dingen op 5DO!

Even snel:

Het was goed! We konden helaas niet alles zien, omdat we de trein terug moesten halen, maar het was erg de moeite waard. Voorprogramma deed me weinig; er werd voortdurend opgebouwd naar climaxen die vervolgens uitbleven. Rob Hall draaide de boel aan elkaar met plaatjes, maar deed dat een beetje eentonig vond ik. Technisch was het wel goed, maar het had veel vetter kunnen klinken als ie hier en daar wat variatie had ingebouwd. Autechre was natuurlijk het best. Het was moeilijk dingen te herkennen, maar het werd hoe langer hoe beter... Volgens mij was het met een track van het laatste album dat ik er goed begon in te komen, maar uiteindelijk hebben we maar drie kwartier ofzo kunnen zien...

Het was inderdaad zéér de moeite waard! Autechre's set was niet super experimenteel, best constante beats die goed te volgen waren (er werd zelfs op gedanst), maar het werd hoe langer hoe complexer.

herman schreef:
...maar uiteindelijk hebben we maar drie kwartier ofzo kunnen zien...

da's erg zonde, ze zijn doorgegaan tot 0:00 en het laatste kwartier ging het echt helemaal los, sneller en meer chaos, zoiets als het einde van Cap.IV goeie climax als je het mij vraagt.

Het laatste half uur was inderdaad ijzersterk, helemaal in zo'n vreemde ambiance zonder licht. Beetje met m'n ogen dicht staan spacen, dat zal de bedoeling ook wel zijn geweest .

Vooral goed dat er maar heel soms wat bekende structuren voorkwamen die met gejuich werden ontvangen - en daarna helemaal origineel werden uitgebouwd. Het slot was inderdaad een soort remix van Cap.IV, maar ook de typerende opening van Lcc kwam bijvoorbeeld in een heel andere context voorbij. Hier en daar wat herkenning, maar meestal spannend en onvoorspelbaar. Voor zo'n soort aanpak kom je naar een concert, heel cool

Sietse
Heeft iemand het opgenomen?

Aurum schreef:
(quote)

da's erg zonde, ze zijn doorgegaan tot 0:00 en het laatste kwartier ging het echt helemaal los, sneller en meer chaos, zoiets als het einde van Cap.IV goeie climax als je het mij vraagt.

Nu baal ik er nog meer van dat ik het einde heb moeten missen. Onze laatste trein ging om 23:38...

Dit had ik heel graag nog gehoord, want ik vond het hoe langer hoe beter worden, maar blijkbaar werd het dus helemaal geweldig...

De set van Autechre was inderdaad vrij constant (goed), maar het laatste half uur was echt ultra-lekker. W-o-o-o-w. Ogen dicht en genieten.

Nou, ik was totaal niet onder de indruk van 't geheel. Rob Hall draaide echt té saai voor woorden, geen enkele break of opbouw naar iets anders. Het was echt plaatje aan plaatje mixen. Heel erg zonde.

SND was wel aardig, maar ook niet echt opzienbarend. De samples hadden wel wat gevarieerder gemogen. De opbouw met de noise sample en toen: BOEM (waarbij een persoon die dichtbij de linkerspeaker stond zich echt helemaal het leplazerus schrok) was wel grappig.

Autechre zelf klonk tenminste erg goed. Stampte er lekker op los, maar toch was 't een grote tegenvaller. Ik stond echt heel raar te kijken van twee dingen. 1: het compleet ontbreken van iets van een licht show. Waarom was 't in vredesnaam zo donker? En 2: (en hier irriteerde ik me echt 't schompes aan) het gebrek aan contact met het publiek. Misschien is het iets wat in de 'scene' hoort, maar het kwam op mij als totale desinteresse over. Ik had echt het gevoel van: "wij drukken hier wel op de knopjes, gaan jullie maar wat voor jezelf doen." Ik heb wel 't einde gemist en dat was blijkbaar 't beste stuk, maar ik had er meer van verwacht.

Autechre was gewoonweg brilliant! Echt balen idd dat de laatste trein zo vroeg ging en dat wij 3 (uit Leiden) het laatste stuk gemist hebben.

De live bewerking van LCC was gewoonweg fantastisch en het gewee over de duisternis vond ik juist wel in het kader passen van ook geen foto's bijv.

Kan iemand mij helpen te zeggen wat de nummers VOOR LCC waren? Die Autechre kant was mij onbekend terwijl ik toch bijna alle albums heb. Iemand een setlist??

Autechre RULES and see u all next time...

PS. Check out the new shirts

Volgens mij was er vrijwel niets uitgebracht van wat ze ten gehore brachten, maar het klonk in ieder geval erg goed.

Hobbes schreef:

Ik stond echt heel raar te kijken van twee dingen. 1: het compleet ontbreken van iets van een licht show. Waarom was 't in vredesnaam zo donker? En 2: (en hier irriteerde ik me echt 't schompes aan) het gebrek aan contact met het publiek.

Het donkere sfeertje had wel iets vond ik, maar ik had wel gehoopt op visuals; Plaid vorig jaar in de effenaar hadden een scherm met visuals die echt goed bij de muziek pasten. Zou mooi geweest zijn als hier visuals a la gantz graf bij hadden gezeten ofzo.
Dat gebrek aan contact met het publiek stoorde mij eigenlijk niet. Volgens mij hebben ze inderdaad anderhalf uur lang niet één keer opgekeken tijdens hun optreden, maar dat gaf mij juist wel de indruk dat ze compleet 'into' hun muziek waren. Het was meer geconcentreerd bezig zijn dan desinteresse denk ik.

Bij autechre leek 't inderdaad opconcentratie, maar bij SND totaal niet. Die zaten rustig een flesje water leeg te drinken.

Misschien is 't als cool bedoelt, maar ik kan er niet tegen dat mensen zo 't podium aflopen. Ik weet niet of autechre dat ook heeft gedaan, maar ik vond 't raar.

Rob Hall en SND (behalve hun eerste 20 minuten) vond ik ook helemaal niet boeiend eigenlijk. Maar in tegenstelling tot de feestjes die in normaal bezoek ging ik deze keer écht voor de hoofdact, dus ik kon me er niet aan storen.

De non-interactie met het publiek viel bij Autechre trouwens wel op ja. Maar da's meer een kwestie van het imago van Autechre dan dat het gebruikelijk is in de scene denk ik. Het moet volgens mij zo mysterieus en vaag mogelijk blijven (geen foto's, pikkedonker ).. da's ergens wel jammer inderdaad, maar het maakt het tegelijk ook wel bijzonder.

bas
Ik had niet verwacht dat Autechre zo bekend was dat het hier uitverkocht zou zijn!

Gescom's Rob Hall was niet echt denderend: weinig experimenteels, ik had iets beters bij het voorprogramma verwacht. Ook SND, werd een beetje saai met die beats. Maar Autechre maakte alles helemaal goed. Inderdaad niks bekends wat ze gedraaid hebben (wat dacht jij wat LCC was??) en het geheel was iets meer constanter en 'normaler' dan wat ik van Autechre zou verwachten. Vooral het einde was helemaal geweldig, de chaos die ze langzaam opbouwde en op het eind snoeihard door de boxen ging was geweldig, het donkere gaf de juiste sfeer, ik ben zelfs blij dat er geen visuals waren, dit deed me veel meer op de muziek concentreren. Autechre beats die door heel m'n lijf galmden, geweldig. Als je de kans krijgt ze nog bij 5DO te zien: DOEN!!

Ik heb het bekende ''LCC'' patroon ook in een wat andere vorm herkent. Erg zonde dat ik met de trein eerder terug moest ben ik achter gekomen, maar het was zeer speciaal en goed wat ik al gehoord heb, heerlijke beats. Met m'n ogen dicht heb ik toch wat sublieme momenten beleeft. Het uitblijven van een lichtshow past er perfect bij, daarmee verliest de act alle aanraking met andere electronica, de muziek spreekt dan voor zich, contact met het publiek zal de indruk van de muziek ook alleen maar doen vertroebelen zoals Autechre het wil (denk ik). De donkere sfeer past er goed bij om de onventionele muziek op je in te laten werken, af en toe ogen dicht en je beleeft machtige stukken Alleen de nooduitgangen brachten nog iets teveel licht in de tent

Gast
geplaatst: vandaag om 01:16 uur

geplaatst: vandaag om 01:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.