Dark Star - Dark Star (1981)

Rock / Metal
Label: Avatar

1. Kaptain America (3:29)
  2. Backstreet Killer (7:26)
  3. The Musician (4:08)
  4. Lady of Mars (4:48)
  5. Louisa (3:39)
  6. Rockbringer (4:22)
  7. Lady Love (4:40)
  8. Green Peace (7:00)
  9. Die Tryin' * (4:53)
  10. Carry On * (4:14)
  11. Rock 'N' Romancin' * (5:32)
  12. Stars Like Dust * (7:44)
  13. Crazy Circles * (7:49)
  14. Renegade * (5:21)
  15. Screaming * (4:02)
avatar van wizard
Dit is een plaat met 2 gezichten. Aan de ene kant staan er een paar hele goede hardrocknummers op, zoals Backstreet Killer, Crazy Circles, Kaptain Amerika, en natuurlijk Lady Of Mars. Aan de andere kant staat hier een aantal flinke misperen op, zoals het zoetsappige The Musician. Voor de rest zijn de meeste nummers degelijke hardrock/metalwerkjes.
De cd is best de moeite waard, maar heel speciaal is het allemaal niet.

3.5*.

avatar van eddiemaiden
dit is nou echt weer een echte nwobhm lp
blij dat ik hem nu weer heb op cd

avatar van Dream Theater
Weer eens opgevist uit de lp bak op zolder. Deze band kwam voort uit het NWOBHM tijdperk maar is niet erg succesvol geweest.. De band debuteerde op een verzamelplaat Metal for Muthas volume 2. Wat krijgen we te horen, een beetje Def Leppard achtige rock,melodieus en met aardige samenhang. De produktie is vrij matig en er zit niet heel veel variatie in de nummers. Aardigste nummers zijn Lady of Mars, Kaptain Amerika en Backstreet Killer. Anno 2012 kan ik er niet warm meer van worden helaas.

avatar van qwolama63
5; Louisa
6: Rockbringer
7: Lady Love
8: Green Peace

Er staat geen enkel zwak nummer tussen en voor mij is dit een van de betere British Metal platen. Alle songs zijn deftig opgebouwd, bevatten wat originele riffs en overstijgen moeiteloos het ram-er-maar-op-los-want-we-kunnen-geen-deftige-songs-schrijven niveau dat bij vele groepen toen te horen was.
Kortom: een echte aanrader maar tegenwoordig bijna onmogelijk nog te vinden.

avatar van Robertoooooh
Mijn lp een maandje of wat geleden toch maar in de kliko geflikkerd.
De persing was zo slecht, de groeven liepen niet concentrisch wat een enorme jengel teweegbracht. Bagger was het.
De songs vond ik altijd wel goed. 3 sterretjes

avatar van Sir Spamalot
Eerste kennismaking met Dark Star verliep voor mij ook met de verzamelaar Metal for Muthas II. Voor mij blijft de kraker hierop nog altijd Lady of Mars dat in hetzelfde jaar ook op single uitkwam met op de ommezijde Rock 'n' Romancing en Renegade. Rockbringer is ook een tof rockend nummer met mooie gitaarbruggetjes en -solo's.

avatar van DargorDT
Ik ben bezig met afspeellijstjes op Spotify. 'Best metal of 1980', 'Best metal of 1981', enz, enz. Tot en met 2021. Ik ben nu met 1981 bezig. Dit zijn nog de overzichtelijke jaren uiteraard. De écht goede albums uit de beginjaren '80 kan ik blindelings in de lijst zetten, maar voor wat broodnodige afwisseling en aanvulling zocht ik naar voor mij onbekend werk. Zoekend in het archief van MuMe besloot ik wat namen/albums te noteren.

Dat bracht me op het spoor van deze plaat. Ik moet zeggen: best aardig! Het klinkt allemaal heel sympathiek en het luistert prima weg. Het voldoet ook wel volledig aan de metal- en hardrockclichés uit die tijd. De riffs en solo's komen uit het boekje. De eerste kennismaking klonk derhalve alsof ik het al eerder had gehoord. Maar dat is niet bedoeld als diskwalificatie. Er wordt prima gemusiceerd. De zanger kan er absoluut mee door en voor de ballad (The Musician) geldt hetzelfde.

Lady of Mars is inderdaad het prijsnummer. Tof gitaarwerk! Hier moet ik een beetje aan Iron Maiden denken, Killers was niet toevallig ook uit dit jaar. Lady of Mars krijgt een plekje in een ander nieuw afspeellijstje van me: 'best metal tracks of the 80's'

avatar van Brutus
Niets mis met dit album. Prima songs.