Jerry Garcia - Reflections (1976)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Might as Well (3:54)
  2. Mission in the Rain (5:04)
  3. They Love Each Other (4:37)
  4. I'll Take a Melody (9:28)
  5. It Must Have Been the Roses (5:29)
  6. Tore Up over You (4:29)
  7. Catfish John (6:59)
  8. Comes a Time (6:20)
  9. Mystery Train [Studio Jam] * (5:12)
  10. All by Myself [Studio Jam] * (4:10)
  11. Oh Babe, It Ain't No Lie * (3:12)
  12. You Win Again * (2:25)
  13. Orpheus * (16:44)
Toen ik dit album op vinyl voor één euro tegen kwam toch maar meegenomen. Nu is de Grateful Dead, waar Jerry Garcia deel van uit maakte eigenlijk net van de periode dat ik nog niet toe was aan zulke muziek. Dus eigenlijk ken ik bijna niets van de Grateful Dead, terwijl het toch een legendarische band is. Maar ook hier op MM bij dit album van Jerry Garcia kan ik niet zeggen dat het storm loopt. Ondanks mijn geringe kennis toch maar iets bij deze plaat gepost. Het is het derde solo album van gitarist Jerry Garcia, die naast the Grateful Dead ook nog een eigen band had en verder ook nog actief was met zijn eerste liefde folk/bluegrass.
In 1976 stond de Grateful Dead op een laag pitje, de vorige twee soloalbums werd Garcia vooral door zijn eigen band begeleid. Maar dat is nu niet het geval, er staan een paar Grateful Dead nummers op, die al jaren op de live set stonden. Deze vier “Might as Well”, “They Love Each Other”, “It Must Have Been the Roses”, and “Comes a Time” worden ook begeleid door de Grateful Dead muzikanten. Je kunt dus stellen dat dit eigenlijk een half Grateful Dead album is.
Het is nu niet bepaald een rock album, de muziek is eigenlijk redelijk rustig gehouden. Invloeden vanuit de Westcoast, muzikaal prima op orde. Wel hoor je direct dat het Amerikaans is aan de productie, maar op zich niet storend.
Ik ben toch wel nu wat benieuwd geworden naar de Grateful Dead, toch maar een keer iets beluisteren van deze groep.