Jim Steinman - Bad for Good (1981)

Label: Epic

1. Bad for Good (8:44)
  2. Lost Boys and Golden Girls (4:36)
  3. Love and Death and an American Guitar (2:38)
  4. Stark Raving Love (7:22)
  5. Out of the Frying Pan (And Into the Fire) (6:11)
  6. Surf's Up (5:25)
  7. Dance in My Pants (7:57)
  8. Left in the Dark (8:02)
  9. The Storm (4:32)
  10. Rock and Roll Dreams Come Through (6:27)
avatar van xangadix
1,0
Oh god wat haat ik deze plaat. En mijn collega heeft hem nu net weer fijn opgezet. De favoriete tracks die ik heb geselecteerd zijn favoriet omdat het de kortste tracks zijn.

Harald
Jim Steinman is de songwriter van "Meat Loaf" en zo komt de sound van dit album ook in de buurt van "Bat Out Of Hell".

avatar van xangadix
1,0
En dat vind ik al niet veel, maar dít...

avatar van musicfreak1960
Dit had eigenlijk de opvolger moeten worden van Bat out of hell,
maar helaas, Meatloaf had stemproblemen

Heel wat nummers van dit album zijn weer heropgenomen op andere albums van Meatloaf.

Sterkste nummer is Rock and roll dreams come through

avatar van Paalhaas
Vette hoes. Deze man neemt z'n kitsch serieus. Zo hoort dat!

avatar van evdk
left in the dark gewoon een goed nummer,zelfs in de uitvoering van barbara streisand

avatar van uffing
[quote][En omdat de muziek helemaal klaar was heeft Jim Steinman het maar ingezongen. En best aardig moet ik zeggen/quote]

Een aantal nummers is ingezongen door Rory Dodd (waaronder Surf's up en R&R dreams come true). Dodd is vooral bekend als achtergrondzanger bij o.a. Meat Loaf en is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het 'turn around bright eyes' in Bonny Tyler's Total eclipse of the heart. Op dit album wordt hij overigens niet in de credits genoemd voor zover ik weet.

Wel een prima album overigens, met een paar zwakke momenten.

3,5***

avatar van stereo
Je kan er niet omheen: Jim Steinman is een steengoede componist. Maar een zanger...

Persoonlijk hoor ik de nummers liever in de versie van Meat Loaf, toch leg ik deze lp af en toe nog op omdat die een ander geluid geeft dan de Meat-platen...

Toch wel:

- bij featured vocals
- bij background vocals
en bij Special thanks: And a deep nod of apreciation to Rory Dodd, with whom it is always a tremendous pleasure to sing...

avatar van Rinus
Zeer goed album. Heb het op vinyl, waarbij The Storm / Rock 'n' Roll Dreams op een 33 toeren single staan.

avatar van Paalhaas
Harald schreef:

Dit moest dan ook het tweede album van Meat Loaf worden, maar door fysieke problemen was die een tijdje uit de running waardoor het album onder Steinmans naam uitkwam en door hemzelf en Dodd werd ingezongen.

avatar van Mille Vinyl
Geweldig album voor de liefhebbers van dit soort rock misical muziek ! Lzznt heel erg aan tegen meat loaf's bad out of hell !

Left in de dark is mijn fovoriet en dan vooral gezongen door mvr. Streisand (niet op dit album )

avatar van reptile71
Van de composer van Bat Out of Hell... ja en dat is te horen ook. En Bat Out of Hell kan ik nog wel eens hebben, maar deze herhalingsoefening zit ik niet op te wachten. En dan dat eerste nummer, wat een overdreven bombastische rommel is dat. Niet mijn ding, dat is duidelijk, maar in het genre vast een topper. Sorry Mille.

Rinus schreef:

Echt een geweldig album voor de echte muziekliefhebbers.
Jim Steinman is een genie!!

avatar van Twinpeaks
Jim Steinman kon je wel een liedje laten pennen.Het merendeel van deze songs zou later weer door Meatloaf worden gebruikt op Bat Out Of Hell 2 ,Bad Attitude en Welcome To The Neighbourhood.Ook Steinman gaat hier regelmatig over the top ,maar daar lenen deze composities zich prima voor.Edelkitsch in de puurste betekenis van het woord.Ik kan het op zijn tijd wel hebben,maar daarna gaat hij weer voor een jaar of twee de kast in ,want het is net als met zuurstokken ,ze zijn oh zo lekker ,maar zo slecht voor je glazuur.3 sterren

avatar van Darkzone
Rinus schreef:

Helaas ontbreekt die 7" bij mijn vinyl versie.
Gelukkig nu ook de cd in huis, maar in een ietwat andere volgorde dan hierboven.

Sommige vinyl versies hebben alle 10 de tracks op de lp, waarbij The Storm de intro track is van het album, en Rock 'n Roll Dreams de outro.

avatar van gaucho
Die 7" single heb ik ook nog. Ik heb de onhebbelijke neiging dat ding niet in het album te laten zitten, maar bij mijn single-collectie te stoppen. Moest ik eigenlijk niet doen, als ik tenminste het album in zijn geheel wil horen zoals Jim S. het bedoeld heeft.

Aan de andere kant: de instrumentale proloog The Storm is bedoeld als intro van de plaat, en de andere kant van het singletje, Rock 'n' roll dreams come through, als afsluiter. Dat wordt dus een heel gedoe: single opzetten, wisselen voor de LP, LP omdraaien naar kant 2 en dan weer de andere kant van de single opleggen...

Dan pak ik toch eerder de CD. Al doen de meeste CD-versies het verkeerd, en zover ik heb kunnen nagaan is er alleen een Australische editie uit 1989 die de juiste volgorde aanhoudt. Daar moet ik dan misschien toch nog eens achteraan.

Verder is dit gewoon een meesterwerk van songwriting en (toegegeven: zeer bombastisch) arrangeerwerk. Steinman wist wel hoe je een goede rock-opera (want dat is dit in feite, vind ik) in elkaar moest zetten. Het is zo'n typische 'what if'-plaat. Stel dat Meat Loaf geen stemproblemen had gehad en het album wel had ingezongen. Dan zou het ongetwijfeld opnieuw een kaskraker van de eerste orde zijn geweest,als opvolger van de eerste Bat out of hell. Want alle nummers zijn goed tot zeer goed, dat blijft wel uit het feit dat Meat - en ook anderen - zich later alsnog over praktisch alle songs heeft ontfermd. Alleen Dance in my pants vind ik wat minder, en duurt ook te lang.

Nu bleef het bij ene album, dat mee moest liften op de veel minder bekende naam van Jim Steinman. En helaas op zijn vaak ook minder interessante vocalen. Want die vormen hier de enige domper. Zijn zang is niet echt slecht, maar wel matig, en bovendien een beetje kleur- en karakterloos. Het had zoveel mooier kunnen zijn. Helaas... Het scheelt een hele ster in mijn waardering van dit meesterwerk.

avatar van gaucho
Darkzone schreef:
Helaas ontbreekt die 7" bij mijn vinyl versie.

Er zijn ook versies uitgebracht waar de single sowieso niet bijgevoegd was, zie ik op Discogs. Het hoeft dus niet zo te zijn dat deze zoekgeraakt is. Al zal dat vaak genoeg zijn voorgekomen...

Ik vind op Discogs zo snel geen LP-versie die alle 10 nummers op de 33-toerenplaat heeft. Dat zou bijna een uur muziek zijn op twee plaatkanten, lijkt me niet bevorderlijk voor de geluidskwaliteit. Wel kom ik cassettes tegen waar alle tien nummers op staan. In de juiste volgorde, ook dat nog. Toch nog een gevalletje waarbij het loont om naar de cassette te luisteren....

avatar van Darkzone
gaucho schreef:

Ik heb heb bij de Vinylloods gekocht en de ronde sticker voorop én de tracklist achterop vermeld de 7".

Ik zie overigens wel vaker lp's met ruim 30 minuten muziek per kant. Ik heb zelf ook jaren 80 verzamelaars met lange Speelduur. Helaas is het volume van de muziek niet zo best idd. Het mist de power.

De geluidskwaliteit van mijn cd is overigens erg krachtig. Jammer dat in het boekje geen informatie over het album of de tracks staat. Ook geen lyrics. Wel een paar pagina's tellende mid price cd's...

avatar van uffing
gaucho schreef:

Het is waarschijnlijk ook om die reden dat Rory Dodd een drietal nummers heeft ingezongen op dit album (nl.2, 6 en 10).

R.I.P.