Joe Ely - Joe Ely (1977)

Country
Label: MCA

1. I Had My Hopes Up High (3:32)
  2. Mardi Gras Waltz (2:50)
  3. She Never Spoke Spanish to Me (3:34)
  4. Gambler's Bride (2:35)
  5. Suckin' on a Bottle of Gin (3:15)
  6. Tennessee's Not the State I'm In (3:04)
  7. If You Were a Bluebird (2:59)
  8. Treat Me Like a Saturday Night (3:02)
  9. All My Love (3:09)
  10. Johnny's Blues (4:10)
avatar van Droombolus
Ik kwam Ely het eerst tegen op een TROS Country Festival einde 70s. Met zijn band viel hij op als de spreekwoordelijke Bonte Hond tussen alle "Hollywood" cowboys en dames met suikerspin kapsels die voor de rest het programma uit maakten.

Eigenlijk had ik na Poco's Legend LP het idee gekregen dat de country-rock dood en begraven was, maar door dat optreden van Joe Ely kreeg ik er weer helemaal zin in. Volgens de interviews die ik las met onze held had zijn muziek helemaal niks met country-rock te maken maar speelde hij gewoon dancehall muziek zoals dat rond zijn geboorte stad Lubbock, TX gebruikelijk was.

De nummers die op dat bewuste optreden het meeste indruk op mij maakten kwamen voor het grootste gedeelte van deze fantastiese debuut plaat. In de paar pogingen die ik deed om de songs op dit album te beschrijven verzand ik steeds in superlatieven, dus ik zou zeggen: luister zelf maar. BGO heeft Ely's 1e twee LPs als 2fer uitgebracht en meer waar kan je nauwelijks krijgen voor je geld !

uilenei
Wat is Musicmeter toch handig als het gaat om het ontdekken van 'nieuwe' muziek. Zoals gebruikelijk kwam ik via Droombolus hier uit en zijn enthousiastme werkte aanstekelijk.

Eerst een aantal nrs via spotify geluisterd, overtuigd geraakt en vervolgens de 2fer besteld.
Schitterend staaltje muziek

Bedankt voor de tip Droombolus!