Slammer - The Work of Idle Hands... (1989)

Label: WEA

8. Fight or Fall (4:14)
  9. No Excuses (4:25)
  10. Born for War (4:33)
avatar van Guinness1980
Zeer vet album, onlangs op vinyl gekocht.

avatar van essence
Goede trash metal. Je hebt het allemaal wel eens eerder gehoord (denk Metallica, Testament, Megadeth). Niettegenstaande dit, toch goed voor een dikke drie kwartier vette trash.

avatar van Kronos
Juist omdat ik het allemaal wel eens eerder heb gehoord in een tijd toen dat voor mij relevant was, doet dit me nu niet zo veel. Ik kan me voorstellen dat ik het toen wel goed gevonden zou hebben. Het aandeel nostalgie blijkt toch nogal groot te zijn als ik geniet van een lekker thrashplaatje.

avatar van essence
Niets mis met nostalgie natuurlijk

avatar van Sir Spamalot
Inzending nummer 38 van collega Guiness 1980 in het kader van de wereldberoemde topic Het Metal Album van de Week en dit is een thrashband uit Bradford, Groot-Brittannnië, waarvan ik de verdere gegevens en line-up heb aangevuld op de artiestenpagina, aub. Hun palmares beperkt zich tot 2 albums en 1 EP.
Ik hoor een verzameling uitstekende thrashers met een strakke ritmesectie en twee gitaristen die rondstrooien met vette riffs en solo’s. Soms meen ik de invloed van Testament (The Legacy dateert uit 1987) te ontwaren, maar dat is hun vergeven. Zoals Guiness 1980 vermeldt in zijn toelichting, is dit eigenlijk het Engelse neefje van de Bay Area Thrash groepen uit de jaren tachtig-negentig.
Mijn favoriete nummers zijn Tenement Zone, If Thine Eye is Next en Hunt You Down.
Ik moet bekennen, ik ben nooit een hevige Testament fan geweest en van Slammer zal ik nooit een hevige fan worden: de zanglijnen en opzet van de nummers vertonen toch gelijkenissen die ongetwijfeld onbewust gebeurd zijn. Wat dit album wel uittilt boven de generatiegenoten zijn de uitstekende solo’s en de sublieme productie, het is heel verzorgd. Eigenlijk vind dit album beter dan het debuut van Testament dat als een klassieker wordt beschouwd, als ik mag eerlijk zijn omdat ik Slammer betere muzikanten vind, zeker het drumwerk.
Nog een bekentenis, ik had voordien eigenlijk nog nooit van deze groep gehoord. Nu, een mens kan niet alles weten, maar dat ik dit destijds nooit heb opgepikt, dat verbaast me toch een beetje. Weeral en voor de zoveelste keer bijgeleerd. Een vier is mijn beloning.

avatar van Kronos
Leuk geschreven, Sir. Dat verdient een twee.

(twee duimen)

avatar van Sir Spamalot
Merde, is dat weer zo'n lap tekst? Hoe minder ik slaap, hoe meer ik hallucineer, geloof ik (grijns). Van Slammer vond ik dit wel een goed album en de opvolger staat al op mijn to-do-lijstje die ondertussen gargantueske proporties aanneemt.
En toch zou dit album kunnen meedoen in een kwis: herken de gelijklopende stukken muziek tussen dit album en het debuut van Testamtent. Wel vind ik het een verademing tussen al het Bay Area geweld van die tijd, want we werden er werkelijk mee om de oren geslaan, alsof er niets deftigs meer uit Europa kwam maar wij weten beter ondertussen. Goeie muzikanten.

avatar van Kronos
Er was in die tijd uit Duitsland ook nog Kreator en uit Engeland Sabbat.

avatar van wizard
Tik tik tik tik…Gaan! Tenement Zone, If Thine Eye, Johnny’s Home...tja. Op zich klinken de nummers goed. De productie is ook opmerkelijk goed voor een thrashplaat uit het eind van de jaren ’80. En toch, voor mij werkt het niet. Mijn hoofd zegt dat dit een goede plaat is, maar mijn hart wil er niet aan. Slammer doet denken aan andere thrashgrootheden, maar is het net niet. Ik kan de nummers niet goed uit elkaar houden, en de zang vind ik een beetje vlak.
Nou goed, in Razor’s Edge zitten wel wat leuke stukjes, en in Hunt You Down ook wel. Nog steeds heb ik niet de neiging om mee te gaan brullen of luchtgitaar spelen. Wellicht licht het tempo wat te laag...
Maar dan, tegen het einde van de plaat begin ik opeens een beetje het idee te krijgen dat het nog wel eens wat kan worden tussen The Work Of Idle Hands en mij. Ik merk dat mijn voeten meetrommelen op de vloer. Toch nog iets.

En zo is het al een paar keer gegaan. Voor mij is deze plaat een ‘net-niet’ plaat. Ik zal hem nog wel een aantal keer draaien, maar er is een flink aantal andere cd’s waarbij ik sneller geneigd ben die aan te zetten. Hoewel ik tegen het einde Slammer ook goed ga waarderen. Maar voordat ik daar ben, ben ik weer 20-25 minuten verder, en ik denk dat ik de voorkeur geef aan een plaat die me vanaf de eerste minuut echt boeit.

3.5*.

bennerd
Ok, niks voor mij dit. Thrash metal wil ik al eens lusten, maar dan heb ik liever de variant die Slayer en Kreator door mijn trommelvliezen laten schallen. Dit is mij te veel Metallica om gezond te zijn.

avatar van Cabeza Borradora
Nog eens herbeluisterd (was hier metal album v/d week).
Goed album dat wel erg aan het Metallica, Testament en soms ook Megadeth van half jaren tachtig doet denken. Heb je hier geen probleem mee, dan kan je toch wel een lekker potje headbangen op deze. Onopvallend toen het verscheen, maar qua klank en speltechniek moet deze niet onder doen voor het betere uit dezelfde mid eighties.

avatar van Guinness1980
Sir Spamalot schreef:

Ik ben alels behalve een hevige Testament fan maar van Slammer kan ik maar geen genoeg krijgen!

avatar van Barfly
Leuke band als je eens wat andere nummers wil horen dan Trapped Under Ice of Over the Wall.
Tegelijkertijd is dat het manco van de band; de nummers hebben te weinig eigen smoel.
Ze klinken stuk voor stuk prima, maar blijven niet echt hangen.
Redelijk alternatief voor Metallica- en Testament-moeheid.
Technisch gezien dik in orde.

avatar van RuudC
Nooit heb ik er een probleem van gemaakt wanneer bands het geluid van hun favoriete bands overnemen. Ik ken talloze 'kloons' die ik eigenlijk best goed vind, maar het criterium is dan wel dat ze goede songs moeten schrijven. Slammer kopieert niet één maar verschillende bands. Tenement Zone is op en top Metallica. If Thine Eye zou zo Megadeth kunnen zijn. Zelfs de zangstijlen komen overeen. Ergens wel geestig en toegegeven: Slammer doet het best tof. De nummers zijn redelijk catchy. Genoeg hooks om het interessant te houden, maar doordat de band zo opzichtig tussen Metallica, Megadeth en Testament bivakkeert, valt voor mij het belang van de band een beetje weg. Misschien moet ik dit album in de toekomst wat vaker gaan luisteren en wil de waardering voor de songs nog groeien.

Tussenstand:
1. Donor - Triangle Of The Lost 4,5*