Sun Ra - The Heliocentric Worlds of Sun Ra, Vol. 2 (1966)

Jazz / Avant-Garde
Label: ESP Disk

1. The Sun Myth (17:53)
  2. A House of Beauty (4:49)
  3. Cosmic Chaos (14:48)
Joy
sjezus

wat zappa zon beetje standaard tussen nummers in propt op platen als uncle meat of lather, maakt heer sun ra een hele plaat van

je moet er maar zin in hebben zal'k maar zeggen

avatar van AOVV
Waar volume 1 lekker onstuimig is, blijft Sun Ra met zijn Arkestra hier wat meer op de vlakte. Toch zijn er nog genoeg rariteiten te spotten, waardoor de term "boeiend" absoluut van toepassing is. Er is vooral veel ruimte voor het toetsenspel van Sun Ra zelf, op diverse instrumenten. Een belangrijke rol is verder weggelegd voor bassist Ronnie Boykins, vooral in de eerste twee composities.

Afsluiter Cosmic Chaos doet zijn naam alle eer aan en biedt lekkere chaos, waarbij de blazers een meer prominente plaats innemen, al klinkt het alsof alles wat naar achteren gemixt is, wat deze plaat een bevreemdende ervaring maakt. Maar goed, als je van Sun Ra een conventioneel plaatje verwacht, kom je sowieso bedrogen uit.

3,5 sterren