Laibach - Opus Dei (1987)

Joegoslaviƫ
Avant-Garde
Label: Mute

1. Leben Heißt Leben (5:28)
  2. Geburt einer Nation (4:22)
  3. Leben- Tod (3:59)
  4. F.I.A.T. (5:13)
  5. Opus Dei (5:05)
  6. National (4:29)
  7. How the West Was Won (4:27)
  8. The Great Seal (4:17)
  9. Herz- Felde (4:46)
  10. Jaegerspiel (7:23)
  11. Koza (Skin) (3:51)
  12. Krst (Baptism) (5:38)
avatar van c-moon
Met Opus Dei, uit 1987, bracht het Sloveens collectief Laibach (het Duitse voor Ljubljana, de hoofstad van Slovenië) hun misschien wel meest toegankelijke of moet ik zeggen minst ontoegankelijke album tot dan toe uit..

Met heerlijke interpretaties van het Oostenrijkse Opus' "Life Is Life", hier Leben Heist Leben, dat ook nog eens terug komt als Opus Dei (maar dan in het Engels gezongen). Ook Queen moet er aan geloven in Geburt Einer Nation, dat dus Laibach's interpretatie van "One Vision" is...

Laibach zou er vanaf dan zijn handelsmerk van maken om op elke plaat een aantal rockklassiekers vakkundig te verbouwen, of zelfs een heel album, te bouwen rond een standard, zoals ze dat deden met The Beatles hun "LET IT BE" (jajaj) en ook The Stones mochten er aan geloven met "SYMPATHY FOR THE DEVIL".

Op OPUS DEI vindt je natuurlijk ook eigen Laibach composities, soms loodzware industrial, soms wat (wat.. hm.. zeg maar.. VEEL) experimenteler (instrumentaal) werk .. zoals KRST, KOZA , JÄGERSPIEL en HERZ-FELD...

Een zeer knappe plaat van Laibach!

Pieter Paal
Let it be en Sympathy for the devil zijn rock-klassiekers maar Live is life van Opus ????????????

avatar van T8T
T8T
Live is life van Opus is juist super.
Het betreft hier de context van een Oostenrijkse popgroep dat met het nummer succes had en Laibach Sloveens als zij zijn een prima aangelegenheid om het te coveren. Germaanse stammen en geopolitiek. Krieg.

Laibach is een geweldige formatie. Opus Dei een must.
Per toeval kreeg ik van iemand de cd mee met 'luister hier maar eens na' en ik moet zeggen zeer vermakelijke Kroutrock. En in die tijd kwam Rammstein in zwang waarna ik gelijk fan werd van Rammstein waar heel veel elementen uit Laibach lijken vandaan te komen.

Leben tot en F.I.A.T echte raszuivere tracks.

Omdat Opus Dei vrij rouw is kan je beter eens WAT en Volk luisteren want die Laibach albums zijn wat toegankelijker voor gewone oren.

Op het jesus christ super star album staat de track God is God. Als je die eens luister, via Spotity bijvoorbeeld dan hoor je eigenlijk iets dat heel erg op Rammstein lijkt.