Johnny Ace - Memorial Album (1956)

Soul / R&B
Label: Duke

1. Pledging My Love (2:33)
  2. Don't You Know (2:37)
  3. Never Let Me Go (2:50)
  4. So Lonely (2:29)
  5. I'm Crazy Baby (2:15)
  6. My Song (3:00)
  7. Saving My Love for You (2:38)
  8. The Clock (2:55)
  9. How Can You Be So Mean (2:30)
  10. Still Love You So (2:40)
  11. Cross My Heart (2:43)
  12. Anymore (2:55)
avatar van J.J. Wever
Johnny Ace is misschien wel de eerste rock & roll dode.
Hij kwam om bij een spelletje Russische roulette op 1e Kerstdag
1954, vandaar dat dit album Memorial Album heet.

avatar van dutchtuga
Geweldige Rock n Roll die helaas veel te onbekend is. Als het niet voor o.a. Bad Lieutenant was geweest had niemand hier waarschijnlijk ooit van gehoord. Pledging my Love is zowat het meest vreemde nummer dat ik ken. Tekstueel en muzikaal een enorm contrast. Fascinerend spookachtig nummer en de rest van het album rockt er vaak lekker op los. Tijdloze klassieker als je het mij vraagt en verdient een hoge plek in mijn top 10.

Ik ken hem niet, maar wordt bezongen op het album Hearts & Bones van Paul Simon: The Late Great Johnny Ace. Een prachtnummer!!!

avatar van Reijersen
Johnny Ace is een artiest die zijn oorsprong meer in de rock&roll heeft. Ace heeft zelfs de eer bezongen te worden op een nummer van Paul Simon. Bezongen misschien wel door zijn jonge dood bij een potje Russisch roulette.
Zijn Memorial Album is zo ongeveer het enige album dat nog een beetje verkrijgbaar is van hem, met daarop dus al het beste van de zanger. Onder dat beste valt zonder twijfel het sterke Pledging My Love en het tergende So Lonely.

1. Pledging My Love – Romantisch en zoet, maar wel mooi gezongen. Wel wat kort.
2. Don’t You Know – Dit nummer swingt wel een stuk meer. Echt van die jaren ’50 swing.
3. Never Let Me Go – Een erg mooie ballad, vooral door de prachtige stem van Ace. Wel wat vlak verder.
4. So Lonely – Prachtig nummer zeg! Dit is genieten door de prachtige sfeer en hoe de muziek en stem samenkomen.
5. I’m Crazy Baby – Dit nummer doet me dan weer weinig. Natuurlijk is het mooi, maar ook wat te vlak. Het houdt mijn aandacht nooit echt vast.
6. My Song – Het jazzy karakter van dit nummer doet het goed, maar eigenlijk geldt voor dit nummer over de gehele linie hetzelfde als voor de vorige.
7. Saving My Love for You – Dit is de perfecte song voor als je romantisch met je geliefde een leuke avond wilt hebben. Ace zingt je zo het bed in.
8. The Clock – Een nummer dat in de verwachting ligt. Johnny Ace maakt ze vaker zo. Rustig en romantisch.
9. How Can You Be So Mean – Ace kan duidelijk ook swingen. Eigenlijk wel jammer dat er niet meer nummers als dit op deze plaat terug te vinden zijn. Tussen als het zoete geweld op deze plaat is dit nummer zelfs een beetje vuig te noemen.
10. Still Love You So – Juist ja, en weer terug naar het rustigere werk. Past natuurlijk goed bij Johnny Ace.
11. Cross My Heart - Hier wordt de sfeer toch wel weer erg mooi neergezet.
12. Anymore – Dit nummer gaat verder, en sluit af, waar Johnny Ace al het hele album mee bezig is. Voor de romantische zielen dus.

(bron: Opus de Soul)

avatar van Joshua68
Ook Dave Alvin wijdde een song aan hem op het album Eleven Eleven: Johnny Ace is dead.
Er gaan trouwens meerdere verhalen omtrent zijn dood. Speelde hij echt Russisch Roulette of dacht hij dat het pistool leeg was. Las ook ergens dat hij eerst op iemand anders de trigger overhaalde...
Pledging My Love werd na zijn dood wel een grote hit...

avatar van ZAP!
Kwam hier terecht doordat het (schitterende) nummer 'Pledging My Love' in de film 'Bad Lieutenant' voorbij komt in een legendarische (voor mij dan toch) scene met Harvey Keitel. Na vele jaren eindelijk maar es opgezocht van wie dat nu eigenlijk was.

Wat zijn dood betreft, er zijn inmiddels meerdere sites te vinden die duidelijk maken dat het niet een spelletje Russisch Roulette betrof, maar Johnny Ace die zelf aan het spelen was met een pistool in de overtuiging dat het niet geladen was. Uit de mond van Curtis Tillman, die er bij was:

"I will tell you exactly what happened! Johnny Ace had been drinking and he had this little pistol he was waving around the table and someone said ‘Be careful with that thing…’ and he said ‘It’s okay! Gun’s not loaded… see?’ and pointed it at himself with a smile on his face and ‘Bang!’ — sad, sad thing. Big Mama ran out of the dressing room yelling ‘Johnny Ace just killed himself!"

@ deze plaat: ballades en up-tempo werk wisselen elkaar af, waar ik liever meer up-tempo had gehoord en tussendoor een paar ballades. 'The Clock' lijkt nogal op 'Pledging...', en zo lijkt er wel meer op elkaar. Toch is het wel een fijne plaat. 3,5* plus een halfje extra voor 'Pledging My Love'. Ik zie nu dat ik wel een andere versie te pakken heb met een aantal missende en extra nummers. Dus dan maar geen stem voor nu.