538 Dance Smash Hits 1997 Vol. 1 (1997)

Dance
Label: Arcade

1. Gala - Freed from Desire
  2. Backstreet Boys - Quit Playing Games (With My Heart)
  3. Lisa Stansfield en The Dirty Rotten Scoundrels - People Hold On [The Bootleg Mix]
  4. Grooveyard - Mary Go Wild!
  5. ICT - Lasciati Tentare
  6. Kristine W. - Land of the Living
  7. Queen Dance Traxx en Blossom - Bicycle Race
  8. Flamman & Abraxas - Good to Go

9. The Prodigy - Breathe
  10. Critical Mass - Happy Generation
  11. Rob Tissera - Kick Up the Volume
  12. Red 5 - Da Beat Goes...
  13. DJ Philip - Reach Out
  14. Cool Jack - Jus' Come
  15. Atlantic Ocean - Waterfall '96
  16. Kuva - Isn't It Time

17. Kaleef - Golden Brown
  18. Cappella - The Big Beat
  19. Double Vision - Alone Again Or...
  20. MC Rage - Fuck Macarena
Het zijn de favorieten die de score voor dit deel redelijk hoog maken (of noem het gewoon sentiment omdat veel nummers gedraaid werden in de tijd dat ik 2 keer per week op de dansvloer stond).
Veel nummers staan gelijk aan een perfecte uitgaansperiode waar ik veel mensen heb leren kennen inclusief huidige partner.

Vooral Red 5's Da Beat Goes is

avatar van musicfriek
Haha, ja, deze is nog wel aardig Damn, 10 jaar geleden alweer. Ik draaide toen volop en nummers als Freed from Desire, Da Beat Goes ( ) en vooral Mary Go Wild waren echte dansvloerknallers. Voeg hierbij Kristine W, Prodigy en Atlantic Ocean en men heeft best wel een leuke verzamelaar.

*maakt ruimte voor zijn favoriete track*

Jammer genoeg is de video verwijderd van dit nummer, maar Lasciati Tentare blijft ook een heerlijk nummer!

*checkt Da Beat goes*

He, da's MC Miker G! U weet wel, van de Holiday Rap. Zijn solo-album was een van mijn eerste LP's ooit en ik had begrepen dat ie in deze tijd (tien jaar terug dus) als zwerver/junk leefde...

avatar van RogerV
Na dat de Mega dances op zijn beginnen we met deze serie. Zal 1997 als beginpunt nemen.

1.Gala - Freed from Desire
Leuke eurodance/house-crossover

2.Backstreet Boys - Quit Playing Games (With My Heart)
Slappe boybandmeuk hoort hier eigenlijk niet thuis

Geen onaardige remix

4.Grooveyard - Mary Go Wild!
Vette houseclassic. Al vind ik hem ook wel overrated.

5.ICT - Lasciati Tentare
Saaie R&B

6.Kristine W. - Land of the Living
Perfecte gestoffeerde housemuziek. Mogelijk nog beter dan feel what you want.

7.Queen Dance Traxx en Blossom - Bicycle Race
Compleet overbodige meuk

8.Flamman & Abraxas - Good to Go
Flauwe stampplaat

9.The Prodigy - Breathe
Lekkere duistere track van The Prodigy in aanloop van Fat of the land

10.Critical Mass - Happy Generation
Ook weer een mooie van Critical mass

11.Rob Tissera - Kick Up the Volume
Behoorlijk richtingloze houseplaat

12.Red 5 - Da Beat Goes...
Aardig nummertje

13.DJ Philip - Reach Out
Beetje een nikserig nummer

14.Cool Jack - Jus' Come
Origineel is al uit 1992. Deze remix is vrij saai. De beste versie van dit nummer was deze
YouTube - Cool Jack - Just Come

15.Atlantic Ocean - Waterfall '96
Zinloze remix

16.Kuva - Isn't It Time
Lekker stevig housenummertje

17.Kaleef - Golden Brown
Saaie R&B

18.Cappella - The Big Beat
Aparte keuze een albumtrack uit 1994. Maar wel zeer vet nummer.

19.Double Vision - Alone Again Or...
Dit is helemaal niks

20.MC Rage - Fuck Macarena
Het is slecht maar toch is het schoppen tegen de Macarena wel leuk

avatar van tnf
tnf
Starten bij 1997 geeft wel overlap met Mega Dance, maar ik snap RogerV's jeugdsentiment bij deze periode. En er blijft nog genoeg niet besproken materiaal over om het bespreken ervan leuk te houden.

Backstreet Boys - Quit Playing Games (With My Heart)

Ik wilde nog zeggen dat de 538-cd's doorgaans goed samengesteld waren, maar hier ging er toch iets mis.

ICT - Lasciati Tentare

Deze heeft wel iets, met meerdere talen in één nummer. Ik kan het niet saai noemen, het heeft een aangename flow (maar goed, m'n voorganger houdt gewoon niet van zoiets). Al lijken de luisteraars van m'n 90's-stream het meer met hém eens te zijn, erg geliefd is dit nummer niet.

Kristine W. - Land of the Living

Het origineel: Leuk. Minder dan Feel what you want, maar goed te doen. De Lisa Marie Experience-remix: Nog véél leuker. Welke versie hierop staat weet ik niet (dat zetten ze er op dit soort cd's vaak niet bij), maar die heeft nog een stukje meer karakter, met dat herkenbare lead-synthje.

Queen Dance Traxx en Blossom - Bicycle Race

Nogal hysterisch nummer. Meuk ja, maar een lól dat ik eraan heb beleefd toen dit net uit was... (En eigenlijk is het oude nummer van Queen zó ongegeneerd door de mangel gehaald dat ik er weer bijna om moet lachen.)

Flamman & Abraxas met MC Remsy - Good to Go

Soundtrack van Naar de klote, die ene lsd-erige house-film. In z'n soort vind ik het zowaar een hoogvlieger, met nadruk op 'in z'n soort'. Al werkt het bijna als een drilboor op je in als je het een beetje hard zet. Erg subtiel is het niet.

The Prodigy - Breathe

Leuk. Maar de latere Prodigy doet me wel een stuk minder dan de variant van omstreeks Out of space, helaas. Een rare tegenstelling: hoewel het 'ruig' geproduceerd is, voelt het tóch wat gladder allemaal.

Critical Mass - Happy Generation

Tja, binnen z'n genre is het wel te doen. Ik hoor wel dat er aandacht aan is besteedt.

Cool Jack - Jus' Come

Is dit dezelfde versie als die op Lucky Dance 1 staat; die ene Yabba Dabba Dance-ripoff met Lucky Luke voorop? Die cd kocht ik in deze periode, en de versie daarop (weet even niet uit het hoofd hoe die heet) vind ik wel o.k., met dat aanstekelijke melodietje dat er hier en daar tussendoor zit.

Kaleef - Golden Brown

Een persoonlijke topfavoriet verkracht. Nogal fantasieloos sample-werk. Jammer.

Double Vision - Alone Again Or...

Was een soort koppeltje met die van Blossom, stonden na elkaar op m'n cassettebandje en draaide ik allebei even erg grijs. Deze is voor mezelf wel een stuk beter bewaard gebleven dan die van Blossom. Best stevig, maar net iets verfijnder dan reguliere happy hardcore. En een aparte stem. Ik kwam er trouwens pas heel recentelijk achter dat dit een cover was, leuk gedaan in ieder geval.

avatar van pureshores
ok mensen daar gaan we (met overlap en met toevoeging dat ik werkelijk geen minuut naar 538 kan luisteren zonder een toeval te krijgen van het geknip/herhaling/STOM gelach en gelul)

1.Gala - Freed from Desire-degelijke europop die nog steeds niet irriteert, het is anders dan de platte plokbeats van Ice MC en co

2.Backstreet Boys - Quit Playing Games (With My Heart)-saaie boyband met standaardwerk wat nu herinnert aan verkeersspotjes

3.Lisa Stansfield en The Dirty Rotten Scoundrels - People Hold On [The Bootleg Mix]-heerlijke mash up van Lisa Stansfield met de smerige beats van de Tori Amos Professional widow remix, sowieso is Lisa Stansfield een ondergewaardeerde zangeres

4.Grooveyard - Mary Go Wild!-clubplaat die ik toen wel leuk vond maar waar ik nu de lol niet meer van zie

5.ICT - Lasciati Tentare-dit heeft een hoog songfestival veiligsyndroom gehalte, dat Franse ? is niet eens zo erg, dit nummer herinnert mij wel aan een ander nummer wat ik leuk vond: Alliance Ethnik-Respect

6.Kristine W. - Land of the Living-een single die geen copy paste van Feel what you want is, dit nummer heeft wel wat, helaas is de carriere van Kristine W ook nooit verder gegaan, dr zat echt wel veel in

7.Queen Dance Traxx en Blossom - Bicycle Race-de Queen back catalogue moet weer opgerakeld worden met onnodige bewerkingen

8.Flamman & Abraxas - Good to Go-dit heeft wel iets (opgefokts)
met MC Remsy

9.The Prodigy - Breathe-deze single heb ik altijd 1 van de minste gevonden en anno 2012 nog steeds, al heb ik de Fat of the Land wel hoger zitten nu. Het rock element bevalt me niet zo

10.Critical Mass - Happy Generation-voorspelbare happy hardcore

11.Rob Tissera - Kick Up the Volume-liever niet

12.Red 5 - Da Beat Goes...-kauwgumballen house -wel leuke herinneringen aan

13.DJ Philip - Reach Out-ken ik niet

14.Cool Jack - Jus' Come-clubplaatje typisch voor die tijd en een remix

15.Atlantic Ocean - Waterfall '96-ik weet eigenlijk niet wie achter Waterfall 96 zit dus kan er niet over oordelen, wel veels te snel een remake

16.Kuva - Isn't It Time-Beverli Skeete is van Degrees of Motion maar dit nummer zegt mij niks

17.Kaleef - Golden Brown-saaie nephiphop waar de sample de boel regeert

18.Cappella - The Big Beat-vreemd aangezien dit idd van dat album van 1994 lijkt te komen terwijl Cappella met andere zangeres allang bezig was

19.Double Vision - Alone Again Or...-ken ik (gelukkig) niet

20.MC Rage - Fuck Macarena
dom nummer, ik heb Macarena zelfs meer leren waarderen om de novelty ervan

Beste track: Lisa Stansfield en The Dirty Rotten Scoundrels - People Hold On [The Bootleg Mix]
Slechtste track: MC Rage - Fuck Macarena (van degenen die ik ken en de BSB klinkt voor het genre dan nog degelijk)