Brian Tyler - Timeline (2003)

Score
Label: Varèse Sarabande

1. Main Title (2:15)
  2. Galvanize the Troops (0:45)
  3. Battle of La Roque (4:16)
  4. Troops in the Fog (1:39)
  5. Battalion (0:49)
  6. 1357 France (2:55)
  7. Enter the Wormhole (2:49)
  8. Timeline (1:30)
  9. Lady Claire and Marek (1:39)
  10. Night Arrows (2:53)
  11. Transcription Errors (2:05)
  12. Storming the Castle (4:13)
  13. Battlefield Revealed (1:08)
  14. Interruptus (2:52)
  15. Mysterioso (2:47)
  16. Eternal (2:25)
  17. Village Burned (1:19)
  18. Descent (2:44)
  19. History Will Change (2:12)
  20. Past and Present (2:23)
neo
Goldsmith zijn score werd afgewezen. Tyler vernam dit via een vriend en kreeg uiteindelijk de taak op zich. Zelf een grote fan van de legende, deed hij zo extra zijn best, misschien wel om Goldsmith niet teteleur te stellen. De score van Goldsmith wordt binnenkort ook nog officieel uitgebracht, wat zowat een wonder mag zijn binnen de filmscore wereld. Tyler's werk en dan vooral de actiestukken lijken erg op zijn tracks van Children of Dune. Niet dat dat wat uitmaakt. Wel leuk is het feit dat de uitvoering erg doet denken aan de stijl van Goldsmith, maar zonder zijn eigen stijl uit het oog te verliezen. Simpel maar effectief is zijn romance thema te horen in ''Lady Claire and Marek''. 4.5 sterren

Bij het horen van Jerry Goldsmiths afgewezen score en Brian Tylers versie valt meteen op dat Tyler een jonge, nieuwe componist is.

Waar Goldsmith toch redelijk saaie ritmes handhaafd, met soms vreemde instrumentatie tussendoor wat eigenlijk niet als iets heel nieuws klinkt, klinkt Brians score nieuw, fris en inventief. Mooie sterke thema's, lekker tempo en heerlijk bombastisch. Hoewel Jerry flink zijn best doet om een snelle score te componeren, is het Brian die dit ook echt voor elkaar krijgt. Ok, Jerry is imho beter op het gebied van het romantische thema, maar waar de score echt op behoord te scoren (non-stop actie) is Brian Tyler absoluut de superieure van de 2.

avatar van RWL
RWL
score-freak schreef:

Ok, Jerry is imho beter op het gebied van het romantische thema

De score van The Final Cut zal je dan wel eens kunnen verrassen . Hopelijk is die over 2 maandjes verkrijgbaar.

neo
En jij hebt natuurlijk de afgewezen score van Goldsmith weleens geluisterd Zelf vind ik Tyler er beter mee wegkomen.

avatar van RWL
RWL
Nee, ik heb die van Goldsmith niet gehoord, maar ik weet wel dat ook romantische thema's voor Tyler weggelegd zijn

neo
Wat toch jammer blijft en wel als je de film zelf kijkt (niet dat ik dat ooit nog wil doen) is dat daar wel aftitelings muziek bij zit. Het weer in komen van het flinke tempo met het thema ontbreek op cd. Deze loop zo af met een sisser, waar ik liever het pompende ritme weer had gehoord als afsluiter. Maar 5 sterren blijven staan.

Je wilt toch niet zeggen dat je de 75 min. TimeLine promo niet hebt, he?

neo
Ik praat over deze officiele uitgaven nu even. Een gemiste kans dus. Uiteraard heb ik ook de complete net als zoveel andere van Tyler zoals Frailty of weet ik veel wat.