Met één been nog in m'n muzikale jeugd, die op deze cd nog de boventoon voert. En met één been in de meer kritische fase erna. Dat was zo'n beetje het geval ten tijde van deze editie. Met dank aan het internet. Webradio's, discussiefora (beiden pas net ontdekt), enzovoort. Dat je door al die invloeden opeens over muziek ná gaat denken.
(Vanuit m'n omgeving was daar nou eenmaal weinig stimulans toe.)
Anyway, m'n eerste internetradio-ontdekkingen had ik net gedaan, zoals Etienne De Crecy's Am I wrong, maar die staan helaas geen van allen op deze editie.
-------------------
ATC - Around the World (La La La La La)
Guilty pleasure-geval. Ik weet best dat het niet héél hoogstaand is, maar het klinkt best gezellig. Destijds had ik er nog geen schaamtegevoelens bij, al gebeurde dat enige tijd later al wel (zie hierboven). Op een gegeven moment wilde ik écht niks meer van dergelijke extreem blije dingen weten, gelukkig is m'n houding inmiddels weer relaxter ten opzichte van 'foute' muziek. Zolang er maar iets in zit, en dat is in dit geval wel degelijk genoeg. De nummers die ze hierná uitbrachten, hoef ik overigens niet te horen.
Delerium en Sarah McLachlan - Silence [Airscape Remix]
Tja, het zal me nooit zoveel doen als dat het vele, vele anderen wél doet. Prima nummer, maar het daadwerkelijk uit mezelf opzetten gebeurt gewoon niet zo snel.
Paul van Dyk - We Are Alive
Héél professioneel geproduceerd (slaat niet dood als je er met de koptelefoon op en je ogen dicht naar gaat liggen luisteren), zonder over de schreef te gaan. En er gaat ook gewoon een lekkere, vrolijke sfeer vanuit.
Kosheen - Catch [Kosheen Radio Edit]
Wat ik bij het vorige deel al zei: Ik prefereer deze duidelijk boven Hide u. Goede drive, catchy, sterke stem. Het klinkt, net als die van Paul Van Dijk, alsof het gemaakt is door mensen die weten waar ze mee bezig zijn, zeg maar. Beiden zijn van die multifunctionele nummers die én geschikt zijn op op te dansen, én interessant genoeg zijn voor op de koptelefoon, en ook nog bruikbaar zijn voor op een kringverjaardag of zo (wegens gezellig, en acceptabel voor zo'n beetje alle leeftijden).
Rui Da Silva en Cassandra - Touch Me
Zeker een lekker nummer, maar de ademloze bewondering die veel ánderen ervoor hebben deel ik net niet helemaal. Gewoon fijn om te horen.
Mauro Picotto - Komodo
Niet héél verkeerd, en er straalt professionaliteit vanaf (als ik me niet vergis zaten hier deels de mensen achter Cappella achter, als je goed luistert hoor je dat wel), maar inderdaad wel climaxloos. En die break vind ik er niet tussen passen. Idem voor de opvolger Proximus, maar die vind ik wel beduidend leuker dan deze. Vergelijkbare opzet, maar melodisch sterker.
Parla en Pardoux - Liberté [The ARD Remix Short]
Dit kreeg ik in de eindfase van de voorliefde voor boerse stamp-house nog nét mee. Vond het best een geinig deuntje. Ik vermoed dat ik nú eerst een paar drankjes nodig heb voor ik erin opga - maar ik drink nagenoeg niet, dus denk niet dat ik de magie van dit nummer nog ooit ga voelen...
Hammer House - The Jumper [Mess Medium Radio Edit]
Zie de vorige. Wel net iets minder erg. Ze probeerden zoiets als dit destijds trouwens als een nieuw subgenre te promoten, lekker makkelijk 'hammer house' genaamd, inclusief verzamelcd. Lukte niet helemaal.
The Moon - Blow the Speakers
Ook weer een stevig plaatje, en gezien de Belgische oorsprong en dito klank mag het geen verrassing heten dat ik dit destijds compleet suf gedraaid heb. En op merkwaardige wijze heeft dít nummer het gewoon overleefd, door de jaren heen.
Lock 'n Load - House Some More [Club Caviar Radio Edit]
Zelfde categorie als Liberté en The jumper; deze vind ik dan wel weer het beste van deze drie.
Minimalistix - Struggle for Pleasure
Ook weer van onze zuiderburen, al klinkt 'ie iets minder als zodanig dan The Moon. Maar ook weer een grote favoriet van toen. Die break deed het hem.
Vincent de Moor - Fly Away
Voor een 'klassiek' trance-nummer, in de stijl die in deze periode de norm was, vind ik deze zo gek nog niet. Melodisch sterk, en de stem die hiervoor gebruikt is, is goed gekozen.
Santos - Cámels
Aparte geluiden, onderscheidend, ik trek dit goed. Dit is door de jaren heen zo'n blijvertje gebleken, wat altijd net onder m'n echte favorieten heeft gezweefd.
Groovecult en Safiye - Bang to the Beat
Eens met voorganger. Ik kan het niet beter zeggen.
Lionel Richie - Angel [Boogieman Remix Radio Edit]
...en ook hier weer eens met voorganger. Deze remix vind ik niet bijzonder, maar net iets beter dan de versie die je gewoonlijk op de radio hoorde - die is veilig op een niveau dat het saai wordt. Binnen de dance wat Ikea is voor de inrichting van je huis, zeg maar. In de lijn van Cher - Believe, Janet - Together again en Bette Midler - To deserve you. Maar ja, je zingt het lekker makkelijk mee, hè. Ik snap best dat veel ánderen het zo leuk vinden. Als radio-behang vind ik het nog te doen, maar als ik er bewust aandacht aan ga schenken slaat het dood.