538 Dance Smash Hits Winter 2001 (2001)

Dance
Label: BMG

1. ATC - Around the World (La la la la La) (3:35)
  2. Delerium en Sarah McLachlan - Silence [Airscape Remix] (3:48)
  3. Paul van Dyk - We Are Alive (3:49)
  4. Kosheen - Catch [Kosheen Radio Edit] (3:20)
  5. Rui Da Silva en Cassandra - Touch Me (3:27)
  6. Mauro Picotto - Komodo (3:22)
  7. Alice Deejay - Celebrate Our Love (3:40)
  8. Parla en Pardoux - Liberté [The ARD Remix Short] (3:42)
  9. In Full Color - Into My Life (2:58)
  10. Architechs - Body Groove (5:13)
  11. Hammer House - The Jumper [Mess Medium Radio Edit] (3:20)
  12. The Moon - Blow the Speakers (3:25)
  13. Lock 'n Load - House Some More [Club Caviar Radio Edit] (3:49)
  14. Minimalistix - Struggle for Pleasure (3:50)
  15. DJ Jose en G -Spott - II-Symbols (3:49)
  16. Vincent de Moor - Fly Away (3:19)
  17. Santos - Cámels (3:33)
  18. Groovecult en Safiye - Bang to the Beat (3:34)
  19. Safri Duo - Played-a-Live (The Bongo Song) (3:07)
  20. Dusted - Always Remember to Respect and Honour Your Mother (4:01)
  21. Lionel Richie - Angel [Boogieman Remix Radio Edit] (3:59)
avatar van RogerV
ATC - Around the World (La La La La La) (3:35)
Ontzettend kinderachtige muziek.

Delerium en Sarah McLachlan - Silence [Airscape Remix] (3:48)
De betere remix van Silence. Al is het bij fanatieke trancers vloeken aangezien die de Tiesto mix ophemelen. Terwijl ik die dodelijk saai vind.

Paul van Dyk - We Are Alive (3:49)
Leuk nummer van Paul van Dyk met een vrolijke sfeer

Kosheen - Catch [Kosheen Radio Edit] (3:20)
Prima opvolger, goed gezongen ook

Rui Da Silva en Cassandra - Touch Me (3:27)
Uberklassieker natuurlijk. Een van die platen die altijd is blijven hangen.

Mauro Picotto - Komodo (3:22)
Wat hier nou zo leuk aan is heb ik noit begrepen. Het mist een beetje een climax.

Alice Deejay - Celebrate Our Love (3:40)
Hun laatste single, ook niet echt interessant

Parla en Pardoux - Liberté [The ARD Remix Short] (3:42)
Zo ongeveer het volkslied onder de boerenstampmuziek

In Full Color - Into My Life (2:58)
Meer van hetzelfde, niet storend maar je ben het zo weer vergeten

Architechs - Body Groove (5:13)
Aardige 2 stepper

Hammer House - The Jumper [Mess Medium Radio Edit] (3:20)
Amateuristische meuk die in een uurtje in elkaar is geflanst. Kan dit soort nummers misen als kiespijn.

The Moon - Blow the Speakers (3:25)
Deze is. ondanks simpel, toch wel behoorlijk leuk. Lekker minimaal een treffende climaxen.

Lock 'n Load - House Some More [Club Caviar Radio Edit] (3:49)
Weer van doe hotsie-knotsie-knetter-house die pure vinylverspilling was om te persen

Minimalistix - Struggle for Pleasure (3:50)
Heeft me nooit kunnen overtuigen

DJ Jose en G -Spott - II-Symbols (3:49)
Deze vocale eurodanceplaat van ze was nog wel geinig

Vincent de Moor - Fly Away (3:19)
Prachtige tranceplaat was dit met dito clip. Een beetje het laatste overigens waar Vincent de Moor nog wat aandacht mee trok.

Santos - Cámels (3:33)
Dit was een zeer dikke houseknaller. Lekker tempo ook.

Groovecult en Safiye - Bang to the Beat (3:34)
Ondanks het hoge sample gehalte is deze lekker opzwepend en origineel in elkaar gezet. Krijg je goede energie van.

Safri Duo - Played-a-Live (The Bongo Song) (3:07)
De hit van 2001. Maar mij ging die al na een paar keer vervelen. Ik geloof dat Johan Gielen hier nog aan gewerkt heeft. Wel leuk was hun optreden met Aqua op het songfestival dat jaar.

Dusted - Always Remember to Respect and Honour Your Mother (4:01)
Geweldig mooi nummer is dit van en conceptalbum waar Rollo Armstrong achter zat. De animatieclip en de melancholische muziek passen perfect in elkaar. Weer een gevalletje dat totaal onterecht in de vergetelheid is geraakt.

Lionel Richie - Angel [Boogieman Remix Radio Edit]
Dance voor Sky Radio liefhebbers die een beetje willen hupsen

tnf
Met één been nog in m'n muzikale jeugd, die op deze cd nog de boventoon voert. En met één been in de meer kritische fase erna. Dat was zo'n beetje het geval ten tijde van deze editie. Met dank aan het internet. Webradio's, discussiefora (beiden pas net ontdekt), enzovoort. Dat je door al die invloeden opeens over muziek ná gaat denken.

(Vanuit m'n omgeving was daar nou eenmaal weinig stimulans toe.)

Anyway, m'n eerste internetradio-ontdekkingen had ik net gedaan, zoals Etienne De Crecy's Am I wrong, maar die staan helaas geen van allen op deze editie.

-------------------

ATC - Around the World (La La La La La)

Guilty pleasure-geval. Ik weet best dat het niet héél hoogstaand is, maar het klinkt best gezellig. Destijds had ik er nog geen schaamtegevoelens bij, al gebeurde dat enige tijd later al wel (zie hierboven). Op een gegeven moment wilde ik écht niks meer van dergelijke extreem blije dingen weten, gelukkig is m'n houding inmiddels weer relaxter ten opzichte van 'foute' muziek. Zolang er maar iets in zit, en dat is in dit geval wel degelijk genoeg. De nummers die ze hierná uitbrachten, hoef ik overigens niet te horen.

Delerium en Sarah McLachlan - Silence [Airscape Remix]

Tja, het zal me nooit zoveel doen als dat het vele, vele anderen wél doet. Prima nummer, maar het daadwerkelijk uit mezelf opzetten gebeurt gewoon niet zo snel.

Paul van Dyk - We Are Alive

Héél professioneel geproduceerd (slaat niet dood als je er met de koptelefoon op en je ogen dicht naar gaat liggen luisteren), zonder over de schreef te gaan. En er gaat ook gewoon een lekkere, vrolijke sfeer vanuit.

Kosheen - Catch [Kosheen Radio Edit]

Wat ik bij het vorige deel al zei: Ik prefereer deze duidelijk boven Hide u. Goede drive, catchy, sterke stem. Het klinkt, net als die van Paul Van Dijk, alsof het gemaakt is door mensen die weten waar ze mee bezig zijn, zeg maar. Beiden zijn van die multifunctionele nummers die én geschikt zijn op op te dansen, én interessant genoeg zijn voor op de koptelefoon, en ook nog bruikbaar zijn voor op een kringverjaardag of zo (wegens gezellig, en acceptabel voor zo'n beetje alle leeftijden).

Rui Da Silva en Cassandra - Touch Me

Zeker een lekker nummer, maar de ademloze bewondering die veel ánderen ervoor hebben deel ik net niet helemaal. Gewoon fijn om te horen.

Mauro Picotto - Komodo

Niet héél verkeerd, en er straalt professionaliteit vanaf (als ik me niet vergis zaten hier deels de mensen achter Cappella achter, als je goed luistert hoor je dat wel), maar inderdaad wel climaxloos. En die break vind ik er niet tussen passen. Idem voor de opvolger Proximus, maar die vind ik wel beduidend leuker dan deze. Vergelijkbare opzet, maar melodisch sterker.

Parla en Pardoux - Liberté [The ARD Remix Short]

Dit kreeg ik in de eindfase van de voorliefde voor boerse stamp-house nog nét mee. Vond het best een geinig deuntje. Ik vermoed dat ik nú eerst een paar drankjes nodig heb voor ik erin opga - maar ik drink nagenoeg niet, dus denk niet dat ik de magie van dit nummer nog ooit ga voelen...

Hammer House - The Jumper [Mess Medium Radio Edit]

Zie de vorige. Wel net iets minder erg. Ze probeerden zoiets als dit destijds trouwens als een nieuw subgenre te promoten, lekker makkelijk 'hammer house' genaamd, inclusief verzamelcd. Lukte niet helemaal.

The Moon - Blow the Speakers

Ook weer een stevig plaatje, en gezien de Belgische oorsprong en dito klank mag het geen verrassing heten dat ik dit destijds compleet suf gedraaid heb. En op merkwaardige wijze heeft dít nummer het gewoon overleefd, door de jaren heen.

Lock 'n Load - House Some More [Club Caviar Radio Edit]

Zelfde categorie als Liberté en The jumper; deze vind ik dan wel weer het beste van deze drie.

Minimalistix - Struggle for Pleasure

Ook weer van onze zuiderburen, al klinkt 'ie iets minder als zodanig dan The Moon. Maar ook weer een grote favoriet van toen. Die break deed het hem.

Vincent de Moor - Fly Away

Voor een 'klassiek' trance-nummer, in de stijl die in deze periode de norm was, vind ik deze zo gek nog niet. Melodisch sterk, en de stem die hiervoor gebruikt is, is goed gekozen.

Santos - Cámels

Aparte geluiden, onderscheidend, ik trek dit goed. Dit is door de jaren heen zo'n blijvertje gebleken, wat altijd net onder m'n echte favorieten heeft gezweefd.

Groovecult en Safiye - Bang to the Beat

Eens met voorganger. Ik kan het niet beter zeggen.

Lionel Richie - Angel [Boogieman Remix Radio Edit]

...en ook hier weer eens met voorganger. Deze remix vind ik niet bijzonder, maar net iets beter dan de versie die je gewoonlijk op de radio hoorde - die is veilig op een niveau dat het saai wordt. Binnen de dance wat Ikea is voor de inrichting van je huis, zeg maar. In de lijn van Cher - Believe, Janet - Together again en Bette Midler - To deserve you. Maar ja, je zingt het lekker makkelijk mee, hè. Ik snap best dat veel ánderen het zo leuk vinden. Als radio-behang vind ik het nog te doen, maar als ik er bewust aandacht aan ga schenken slaat het dood.

avatar van Arrie
tnf schreef:

Parla en Pardoux - Liberté [The ARD Remix Short]

Dit kreeg ik in de eindfase van de voorliefde voor boerse stamp-house nog nét mee. Vond het best een geinig deuntje. Ik denk dat ik nú eerst een paar drankjes nodig heb voor ik erin opga...

YouTube - Michel Sardou - les lacs du Connemara

Wel grappig. Voor mij begon het zo'n beetje bij dergelijke nummers. Voor mij basisschooltijd, ik had een cd'tje dat vol stond met dergelijke dance. In combinatie met wat meer dromerige dance met vrouwelijke vocalen wat toen ook wel populair was.

tnf
Ja, je bent in 1991 geboren zie ik, dan kan ik me er iets bij voorstellen dat je roots bij zoiets liggen.

avatar van pureshores
Bijzonder zwakke editie

1.ATC - Around the World (La La La La La) (3:35)-ondanks het hoge camp-gehalte vind ik dit in al zijn prullerigheid toch leuker dan een Blue/Vengaboys to Ibiza/A-Teens etc

2.Delerium en Sarah McLachlan - Silence [Airscape Remix] (3:48)-dit is de versie die ik prefereer, inderdaad vind ik die Tiesto remix helemaal niet krachtig, in de Airscape zit tenminste een spanningsgraad die ook met de vocal meespeelt

3.Paul van Dyk - We Are Alive (3:49)-dit is uberplat voor Van Dijk's doen en die vocal is ook irritant

4.Kosheen - Catch [Kosheen Radio Edit] (3:20)-deze is leuk en liet meteen zien dat Kosheen eigenlijk een allemansvriend is, het liedje staat centraal en de produktie is slechts onderdanig ipv andersom

5.Rui Da Silva en Cassandra - Touch Me (3:27)-houseclassic, heeft in Nederland alleen nooit de erkenning gehad die het zou horen te hebben

6.Mauro Picotto - Komodo (3:22)-ik hou niet van dance/trance met Enya/kerk/koren/volkeren erdoorheen dus dit kan gelijk doorgespoeld worden

7.Alice Deejay - Celebrate Our Love (3:40)-superslappe natte laatste scheet uit de Alice Deejay kont

8.Parla en Pardoux - Liberté [The ARD Remix Short] (3:42)-niet short genoeg

9.In Full Color - Into My Life (2:58)-hier was de Full Color /Colour cycle alweer rond, niemendalletje

10.Architechs - Body Groove (5:13)-dit is toch een classic voor de UK garage

11.Hammer House - The Jumper [Mess Medium Radio Edit] (3:20)-verschrikkelijk

12.The Moon - Blow the Speakers (3:25)-voor op de kermis

13.Lock 'n Load - House Some More [Club Caviar Radio Edit] (3:49)-typische 538 meuk die je daar 47x per dag kan horen

14.Minimalistix - Struggle for Pleasure (3:50)-beetje slapjes, die andere (Close cover) is leuker

15.DJ Jose en G -Spott - II-Symbols (3:49)-nope

16.Vincent de Moor - Fly Away (3:19)-vond Between 2 fires altijd heel leuk maar deze is toch wat platter, die vocals zijn ook niet echt van toegevoegde waarde

17.Santos - Cámels (3:33)-deze is wel leuk, swingt de pan uit en dat riedeltje blijft gelijk hangen

18.Groovecult en Safiye - Bang to the Beat (3:34)-het gaat

19.Safri Duo - Played-a-Live (The Bongo Song) (3:07)-1 van mn meest gehate nummers van 2001, typisch geval van nummer waar iedereen op los gaat incl sportverenigingen waar hippe 40ers van de tribune moeten springen zodra het getrommel begint

20.Dusted - Always Remember to Respect and Honour Your Mother (4:01)-deze is mooi, ligt er wel aan of het de Euphoric edit is of de downtempo van het origineel. Er zit een heel mooie clip bij ja

21.Lionel Richie - Angel [Boogieman Remix Radio Edit] (3:59)-ik heb niets toe te voegen aan wat hierboven wordt gezegd, typisch geval van marketing en denken met een remix een ander publiek te bereiken, maar deze remix is zo veilig als 6 autoriemen en 3 airbags tegelijk. In de 90's zou dit voor sky radio misschien te hard zijn maar er is inderdaad een markt met brave danceplaatjes waar onlangs nog die verschrikkelijke Alexis Jordan aan toegevoegd kon worden met dr Deadmau5 verkrachting

Beste nummer: Delerium en Sarah McLachlan - Silence [Airscape Remix]
Slechste nummer: heel veel eigenlijk maar vooruit Lock 'n Load - House Some More [Club Caviar Radio Edit] & Safri Duo-Played a live

tnf
Deze heeft wel weer een heel leuk doosje. Maar ja, ik houd van zulke heldere grafische printjes en zo.

Jammer dat ze na deze editie afscheid namen van deze stijl, en overgingen op een saaier ontwerp.

Ik heb in het jaar hierna de 'Booom!'-cd's gekocht, afgezien van een betere playlist vond/vind ik ze nog mooier ook (altijd gevoelig geweest voor artwork...).

Verder jammer dat je 'het' in die van Paul Van Dyk niet hoort. Ik vind hem juist heel mooi balanceren op de dunne lijn tussen platte dance en dance met wat meer inhoud. Wat het in mijn oren iets heel smakelijks geeft.