Georges Moustaki - Georges Moustaki (1969)

Alternatieve titels: Le Métèque | Nomad

Egypte
Pop / Folk
Label: Polydor

1. Le Métèque (2:33)
  2. La Mer M'a Donné (2:43)
  3. Gaspard (2:50)
  4. Voyage (2:17)
  5. Le Facteur (4:05)
  6. Natalia (1:53)
  7. Ma Solitude (3:00)
  8. Il Est Trop Tard (2:41)
  9. La Carte du Tendre (3:04)
  10. Le Temps de Vivre (3:04)
  11. Joseph (2:31)
  12. Rue des Fossés Saint-Jacques (1:25)
Harald
Mijn eerste plaat van George en nog steeds mijn favouriet.

Voor mij is Georges Moustaki misschien de beste chanson zanger nog voor Charles Aznavour, Georges Brassens, Yves Montand, Jean-Marie Vivier of Gilbert Becaud en veel moderner, radicaler en progressiever als deze wat oudere mannen.

Georges Moustaki werd in Alexandrië geboren (juiste naam Yussef Mustacchi ) maar vertrok al vroeg naar Parijs waar hij volgens mijn weten nog steeds leeft. Georges had hier een korte maar heftige verhouding met Edith Piaf en schreef voor haar in 1959 de tekst van haar grote hit "Milord" (Marguente Monnot schreef de muziek). In Pariis veranderde Georges ook zijn naam Yussef Mustacchi en noemde zich dan Georges Moustaki. De nieuwe voornaam was een hommage aan de grote chanson zanger en ook zijn mentor Georges Brassens. Begin jaren '70 was Georges Moustaki razend populair en niet alleen in Frankrijk. Bekende songs zijn Les Amis, Je suis un autre, Alexandrië, Hiroshima, Dans, La rose de Baalbeck, Humblement il est venu en zijn zijn bekendste nummer Le Métèque . In Avec ma gueule de métèque gaat het over discriminatie en haat tegenover allochtonen. Mijn all time favouriete Georges Moustaki chanson.

avatar van AGE-411
deze ligt op zolder bij mij

Is een zeer geliefde plaat bij mijn moeder en vader.

Harald
Bij de zoon van mijn ouders ook...

EVANSHEWSON
Avec Ma geulle de Méteque... schitterend, de andere liedjes ken ik helaas niet, maar de man heeft wel veel uitstraling en een prachtige stem, misschien moet ik me wel eens in hem verdiepen;

Maar ja... Jacques Brel blijft mijn nummer één wat Frans Chanson betreft (en da's dus een Belg hé!).

Harald
Moet je doen Patrick en je wordt zeker niet teleurgesteld.

avatar van Kronos
Vinyl aanschaffen is leuk.

Vandaag deze prachtplaat in nog goede staat voor € 0.50 gekocht.

Wat een mooie stem heeft die man toch.

Stijn_Slayer
Ma was hier in haar jeugdjaren dol op, ik heb haar vorig jaar daarom weer wat werk gegeven van deze man. Niet mijn ding, maar niet slecht. Wel aardig dus, 3*.

Stijn_Slayer
Iets minder dan een jaar verder heb ik deze plaat heel erg leren waarderen. Ik denk dat ik 'm zeer binnenkort zelf ook eens aanschaf.

avatar van Shangri-la
Ik zie dat ik deze plaat nog geen stem gegeven heb, stom want het is een mooie warme plaat. 4 Sterren van mij. ****

Father McKenzie
De plaat draait... en het is heerlijk, wat een mooie stem, wat een fijne liedjes over liefde en leven.... en prachtig acoustisch gitaarspel ook... Met dank aan Stijn_ Slayer.... en de postbode!
Deze gaat vaker draaien, zeker weten!

Stijn_Slayer
Fijn dat je de plaat mooi vindt Patrick

avatar van Ataloona
Wat moet ik denken/weten van deze plaat?
Ik zie dat hij hier wel gewaardeerd word!

Stijn_Slayer
Het zou leuk zijn als je enigszins Frans kan, maar ook zonder begrip van de teksten is dit een schitterende plaat. Ik heb 'm onlangs zelfs in m'n top 10 opgenomen.

Iedereen die een beetje liefhebber is van de betere singer-songwriters zou dit eens moeten proberen. Dit is in principe gewoon folk, maar dan in het Frans.

avatar van Ataloona
Ik sta op 7.7 voor Frans en het is een keuzevak van mij.
Dus de taal is geen probleem.

Maar als dit gewoon folk is zou dit wel wat voor mij zijn.

avatar van iamsolo
Erg fijne herinneringen aan deze plaat. Geweldige warme stem en de franse taal is toch wel heel erg geschikt voor dit soort liedjes.

volle 5 sterren, wellicht getint door nostalgie, maar dat is ook zijn verdienste.

avatar van Poles Apart
Het intro van het titelnummer doet me telkens weer aan het intro van ABBA's "I Have A Dream" denken. Een beetje hetzelfde sfeertje.

avatar van Patrick h.
Op mijn plaat staat enkel 'Georges Moustaki' links vertikaal op de hoes. Ook geen 'Le Méteque' op de zijkant of op de plaat zelf. Die plaattitel kreeg deze plaat blijkbaar later toegedeeld...