Teenage Fanclub - Howdy! (2000)

Label: Columbia

1. I Need Direction (4:12)
  2. I Can't Find My Way Home (4:38)
  3. Accidental Life (3:10)
  4. Near You (4:22)
  5. Happiness (3:53)
  6. Dumb Dumb Dumb (3:19)
  7. The Town and the City (4:18)
  8. The Sun Shines from You (3:24)
  9. Straight & Narrow (2:11)
  10. Cul de Sac (5:15)
  11. My Uptight Life (6:55)
  12. If I Never See You Again (2:27)
Deze gaat zeker mij in mijn nominaties lelijkste albumhoes en lelijkste album titel, maar het gaat natuurlijk om de muziek.

Mooie nummers, maar het album als geheel kabbelt richtingloos voort. Misschien heet het openingsnummer daarom "I need direction". Een van de mindere albums van TF, maar nog steeds beter dan al die bandjes die pretenderen beter te zijn.

Aardig album, niet van het niveau Grand Prix echter

BrotherJohn
Deze release tot vandaag nooit écht aandachtig beluisterd, aandachtige beluistering is dan ook wel een opgave. Het is een inkakmomentje in de discografie dat veel doet denken aan R.E.M.'s Reveal uit dezelfde tijd, ook wel een inkakker. Muzikaal dezelfde ingrediënten (maar aan een drumcomputer heeft TF gelukkig niet hoeven beginnen), er zijn parallellen genoeg: dat het ineens een stuk minder power-pop is, minder pakkend ook, veel meer in zichzelf gekeerd en zweverig, beide platen klinken herfstig, en er is meer ruimte voor akoestische elementen en elektronica invloeden t.o.v. voorgaande albums. Doe mij dan toch maar New Adventures in Hi-Fi, ehm, ik bedoel Grand Prix.