Percy Sledge - Warm & Tender Soul (1966)

Soul
Label: Atlantic

1. It Tears Me Up (2:46)
  2. I'm Hanging Up My Heart for You (2:35)
  3. You've Really Got a Hold on Me (2:50)
  4. That's How Strong My Love Is (2:00)
  5. A Sweet Woman Like You (2:30)
  6. Love Me Tender (3:00)
  7. Warm and Tender Love (3:17)
  8. Try a Little Tenderness (2:42)
  9. So Much Love (2:55)
  10. I Stand Accused (3:20)
  11. Heart of a Child (2:45)
  12. Oh How Happy (2:39)
avatar van jelmer19
Percy Sledge. Tot voor kort nog helemaal nog niet zo bekent bij mij. Natuurlijk kende ik 1 van zijn beste nummers ''When A Man Loves A Woman'' en vaag nog enkele andere maar meer ook niet. En omdat eerder werk wat ik van hem gehoord had zo sterk was ben ik maar eens aan deze plaat begonnen om zijn muziek te ontdekken.
En wat ik blij dat ik dit gedaan heb. Ondanks dat er een paar covers op de plaat staan (wat ik soms wat jammer vind) is dit toch een fantastisch album. Om te beginnen heeft Percy natuurlijk een goeie stem en kan hij zijn muziek met erg veel gevoel brengen. Dat wordt gelijk al duidelijk als je het eerste nummer opzet.
Ook het 2e nummer is gewoonweg prachtig. Naar mijn mening soul zoals het moet zijn. Met zijn stem produceerd hij mooie uithalen en ook de teksten spreken aan.
Eigenlijk staan er alleen maar fantastische nummers op deze plaat.
Zoals: ''A Sweet Woman Like You'' die volgens mij ook nog gecoverd is door Joe Tex. Maar natuurlijk ook ''Warm & Tender Love'' , ''So Much Love'' en een nummer als ''I Stand Accused''.
Elk nummer heeft weer zijn eigen charme en ademt sfeer uit.
Wat deze plaat in zijn geheel uitstraalt is duidelijk. Zoals de titel al zegt: Warm & Tender Soul. Meer hoef je eigenlijk niet te zeggen.

avatar van lebowski
25 juni staat hij in De Oosterpoort Groningen, dat is voor jou niet zo ver weg

avatar van jelmer19
Aah leuk om te weten. Eens kijken of ik iemand mee kan krijgen.
Lijkt me mooi om een keer mee te maken. Komt vast niet veel voor dat hij hier in Nederland staat. En zo dichtbij is idd ideaal. thx voor de tip..

avatar van Reijersen
Te vaak ondergesneeuwd door het eerder genoemde album When a Man Loves a Woman. Maar misschien van hogere kwaliteit.

It Tears Me Up – in dit nummer hoor je zó goed wat de vocale kwaliteiten van Percy Sledge waren. Wat een uithalen en beheersing zeg!
I’m Hanging Up My Heart for You – de vocale capaciteiten trekken door, het nummer is verder wat slapper
You Really Got A Hold on Me – een veel gehoord nummer in een prima versie
That’s How Strong My Love Is – hoe vaak dit wel niet gecovered is. Deze cover is redelijk nietszeggen
A Sweet Woman Like You – wat dynamischer door de blazers. Fijn nummer
Love Me Tender – dit is wel heel zoetjes
Warm and Tender Love – die andere hit die we op dit album terugvinden. Dat ligt dan toch weer vocaal aan het vocale gedeelte
Try a Little Tenderness – moeilijk nummer om te coveren, en dat is ook voor Sledge zo die het een stuk rustiger maakt
So Much Love – nummer dat het ritme er lekker in houd, prima gezongen ook weer
I Stand Accused – traag nummer, misschien wel wat te traag
Heart of a Child – de swing zit er weer in, maar helemaal komt het toch niet
Oh How Happy – vrolijk en licht olijk nummer

(bron: Opus de Soul)

Bradlinho
Veel mensen kennen Percy alleen maar van '' When a man loves a woman '', maar Percy is zoveel meer dan dat. Een geweldige Soul zanger, en dit album is mijn favoriete album van hem. 5 sterren.

avatar van jorro
Ook dit soulalbum is voor mij moeilijk doorheen te komen. Prima zanger, dat staat buiten kijf! Maar het repertoire blijft mijn ding niet.
57 in de 100 Greatest Albums of 1966 en 230e in de Best Ever Albums van dat jaar.