Hadamard - A Prelude to Destruction (2006)

Electronic
Label: Bunker

1. A Cold Start
  2. At the C1000
  3. Prelude to Destruction
  4. De Sloop
thejazzscène
Hadamard; toen deze plaat uitkwam wist vrijwel niemand wie zich achter deze naam en dit kopietje plus met donker etiket bedrukte plaat schuil hield. Ondertussen heeft hij zich vrijgegeven als Janko Bartelink. Een naam die ik al meteen mag onthouden want hier gaan we nog knallers van te horen krijgen. Dat besluit ik tenminste na het beluisteren van deze plaat.

4 knallers van nummers verschijnen hier. Bijzondere donkere atmosferen worden hier geschetst. De Cold Start is al meteen een lekkere opener; vette elektrotracks met een stevig ritme waarachtig een trage dreigende ambientmelodie vliegt. Het valt ook op dat hier industrial techno ligt aan de basis van zijn geluidsmateriaal.
Dit komt ook vooral tot uiting bij de C1000 waarin een stem je voorzegt en later toeschreewt dat je met je Ass moet Shaken. Daarachter zitten van die lekkerste diep jammende synthesizerdrones. Alles wordt gestructureerd door de vaste undergroundbeat.

Maar dan gebeurt het; draai de plaat met een spinnende beweging naar de andere kant. Zet de cartridge in de eerste lijn en luister naar de waanzinnige wereld van chaos van illbient en indusrialgeluiden.
Deze wordt op éénvoudige wijze geopent door een geluid zo te gaan verzwaren met bassen en dergelijke dat de luisteraar mee lijkt gezogen te worden tot in andere oorden. Sommigen denken aan een intergalactisch gevecht waarin ze terecht zijn gekomen; ik denk eerder dat ik in het artwork ben terecht gekomen. Bommen vallen en onheil heerst. Dit is werkelijk een waanzinnige beleving die op sommige momenten ondraaglijk wordt. Bartelink lijkt op sommige momenten een aanval uit gevoerd te hebben op mijn trommelvlies.

Als laatste nummer sluiten we af me een soundscape met erg vette bassen en een licht beatwerk.

Waanzinnig album. Minstens een 4,5. Misschien wordt dat na meer luisteren een lieveling van me en gaat daar een 5 te staan komen.
Ben hem nu al meer dan een jaar aan het verteren.

thejazzscène
Wat een werk is dit. Echt briljant. Eerste nummer maakt een perfecte intruductie op het werk. Zit ook erg goed in elkaar. Tweede nummer is zo sec en slow maar toch zo verplettend.
Dan moet het tweede deel nog komen; de neerstortende bom.
4 topnummers zijn dit.

avatar van trebremmit
Hadamard heeft een nieuw album uit alleen digitaal te krijgen wat ik wel jammer vind.We Go Into Space heet het, ik zal het binnenkort eens toevoegen, het is te beluisteren op last.fm.

avatar van John Doe
Interessante donkere electro. Soms is het mij wel iets te kaal of minimaal, ook al lijkt me dit bewust gekozen.

avatar van brooklyn
VInd het ook wat te kaal, maar vet om te draaien tijdens het eerste uur van een electrofeestje