Cannonball Adderley Quintet - Plus (1961)

Jazz
Label: Riverside

1. Arriving Soon (8:11)
  2. Well You Needn't (6:27)
  3. New Delhi (6:58)
  4. Winetone (6:58)
  5. Star Eyes (7:06)
  6. Lisa [Take 8] * (6:41)
  7. Lisa [Take 3] * (7:00)
  8. O.P. * (5:14)
Soledad
Met: Cannonball Adderley (alto sax), Nat Adderley (trumpet), Victor Feldman (vibes, piano), Wynton Kelly (piano #1,6), Sam Jones (bass), Louis Hayes (drums)

Dit was één van mijn eerste jazz-cd's en de tweede die ik kocht van Cannonball Adderley: de nogal stevige oh zo swingende en soulvolle altsaxofonist. Het is een typische reflectie van deze periode van Cannonball met zijn vaste groep van die tijd: zijn spel was aanmerkelijk gegroeid sinds zijn debuut in 1955 en begon hier definitief zijn vormen aan te nemen als het om soul invloeden zou gaan. Uiteindelijk zou hij natuurlijk nog veel verder die kant op gaan. Deze vaste band en deze periode is wat ik het liefst hoor van Cannonball. Er zijn maar weinig groepen geweest die zoveel blues en swing bevatten als dit kwintet met topmuzikanten.

Zoals vaker met de plaatjes van Cannonball bestaat het repertoire uit bekende en minder bekende composities van anderen. Twee worden voor hun rekening genomen door pianist en vibrafonist Victor Feldman: uitstekende en ietwat ondergewaardeerde Britse jazzmuzikant die ondermeer het prachtige New Delhi voor deze plaat componeerde. Die compositie heeft overigens weinig te maken met de smerige Indische hoofdstad: ik denk niet dat Feldman er zelf ooit is geweest.

Er staan drie dingen centraal op deze plaat: swing, soul en blues. Cannonball's muziek is zo diep geworteld in de traditionele Afro-Amerikaanse muziek: de gospel druipt er aan alle kanten van af. Met de longinhoud van een olifant en een techniek om u tegen te zeggen buigt hij alles moeiteloos naar zijn hand. De razendsnelle riedels kloppen tot in detail. Bij elke stap denk je: speel nu dit en dan speelt hij dat ook. Het wordt nergens uitsloverij en klinkt allemaal nogal nonchalant maar er zijn maar weinig altsaxofonisten die in staat zijn hun technische capaciteiten zo goed te combineren met hun gevoel en emotie.

De hele band bestaat stuk voor stuk uit giganten. Als sessieleider zijn ze misschien nooit helemaal tot hun recht gekomen, maar betere sessiemuzikanten kon je je in deze tijd nauwelijks wensen. Cannonball's broertje Nat speelt met veel souplesse en plezier. Miles' invloed is vooral herkenbaar als hij 'muted' speelt. Wynton Kelly en Sam Jones waren andere reuzen in het souljazz genre. Drummer Louis Hayes heeft zelf in de jaren '70 nog een paar fantastische platen uitgebracht met hele spannende bands.

De hele plaat is zo toegankelijk als het maar zijn kan maar is een heerlijke luisterervaring vanaf het begin tot het eind. Geschikt voor elk moment van de dag, bij iedere stemming. Know What I Mean?

Vandaag eindelijk op vinyl aan kunnen schaffen. Zo'n oud exemplaar dat met tape bij elkaar meot worden gehouden, maar het blijft heerlijk genieten om dit gezelschap bezig te horen.