Mangrove - Als de Wind Waait (1976)

Folk
Label: Stoof

1. C'est Chovette (3:01)
  2. Plompert en Zijn Wijfje (4:40)
  3. Schirrewit (4:55)
  4. (T)rainy Day (1:43)
  5. Op de Neu (0:42)
  6. Zeg Kwezelke (2:55)
  7. 't Patertje (3:42)
  8. Mijn Lief Is Al Mijn Vreugd (2:57)
  9. Crocus (2:18)
  10. Sjinderhannes (6:05)
  11. Het Zou een Meiske (4:16)
  12. Rock on Nicky Tam (5:17)
  13. Als de Wind Waait (3:23)
Een echt jaren 70 folkalbum uit Nederland.
Mangrove is een trio, alle drie de muzikanten zijn verantwoordelijk voor de nummers en nemen ook de zang voor hun rekening. Eigen nummers traditionals en bewerkingen, het komt allemaal voorbij. Het lijkt me dat ze uit Brabant komen, zo wie zo was dat een belangrijke bron van folkmuziek in de jaren 70. Eind jaren 70 nogal wat optredens van folkgroepen gezien en ook wat festivals. Mangrove past goed daarbij. Muzikaal is het prima, redelijk minimaal, basic. Geen gastmuzikanten, volgens mij zou het live exact hetzelfde klinken. Zoals vaak , zeker met folk uit Brabant kans dat er één nummer bij zit, waarvan je denkt , is dat nodig. Zo'n nummer in de stijl van 'onderbroekenlol'. Dat is nu 'op de neu' , nog een traditional ook, maar zelfs een glimlach gaat er bij mij niet van komen. Verder niks op aan te merken : 'zeg kwezelke, kun de gij dansen ?' heb ik zelf nog in klas 6 van de lagere school geleerd, van de bovenmeeester. En de plaat eindigt met de tital van de plaat "als de wind waait'.
Het heeft niet de hoge kwaliteit van 'Woverlei' , hoewel ze daar soms wat op lijken. Maar die groep is veel verfijnder in zang en muzikale omlijsting, maar Mangrove is verder heel goed te beluisteren. Mooie hoes ook !