Ekseption - Ekseption (1969)

Label: Philips

1. The 5th (3:21)
  2. Dharma for One (3:25)
  3. Little X Plus (2:33)
  4. Sabre Dance (4:35)
  5. Air (2:50)
  6. Ritual Firedance (2:23)
  7. Rhapsody in Blue (3:59)
  8. This Here (4:10)
  9. Dance Macabre Opus 40 (2:31)
  10. Canvas (2:25)
beaster1256
prachtige muziek uit de jaren 60 van deze nederlandse band met als superlid rick van der linden , die onlangs gestorven is , ik heb dit nog gekocht in de jaren 60 als mijn eerste cassetje , en heb er toen maanden naar geluisterd , schitterend om dit nog eens te horen , spijtig dat ik italian concerto niet kan downloaden

de vijfde van beethoven is een super mooi nummer 3.5

avatar van Oldfart
Je hebt zogenaamde "excuusnegers" in een tv-serie of film, dit was de " excuusband" : zo van kijk mam die met die lange haren kunnen echt wel spelen hoor", hopend dat ze eindelijk niet meer zouden zeiken over de kapper.

En het had resultaat: mijn moeder, r.i.p., kocht de plaat.

Dat was natuurlijk ook weer niet de bedoeling: dus exit Ekseption. Moest wel rock'n roll blijven ja!

Mojo Pin
Normaal gesproken luister ik niet naar oude Nederlandse muziek maar voor deze band maak ik misschien een uitzondering.

avatar van Rinus
Mooi album, met goede arragementen van klassieke stukken. En veel nummers van het album zijn dikke hits geworden, zoals "Air", " The 5th" en "Sabre dance". Maar ook het Jethro Tull nummer "Dharma for one" is een hele mooie versie (gigantisch drumwerk). Ik kwam pas het album in perfecte staat tegen in een kringloop winkel, en maar gelijk aangeschaft. Volgens mij zijn er wel verzamel CD's van de band, maar de reguliere albums zijn nooit op CD uitgebracht.

EVANSHEWSON
Mojo Pin schreef:

Ikke wel, ik blijf van de oude platen van Earth & Fire, Shocking Blue, Tee Set, Herman Brood, Golden Earring, Sandy Coast en zeker ook deze Ekseption erg houden.
Nostalgie ? Het zal wel.

Deze van Ekseption hebben we nog op elpee gehad, en ik heb ze spotgoedkoop op cd terug gekocht.
Prima plaat, mooie arrangementen, mooie "moderne" bewerkingen van klassieke muziek.
4 sterren ****

EVANSHEWSON
beaster1256 schreef:

Dit bestaat gewoon op cd hoor!

avatar van beruk
Ik vond het geweldig! Als kleuter ging ik helemaal uit mijn dak als ik de sabeldans hoorde zo leert de overlevering. Waarschijnlijk hierdoor naar symfo en klassieke muziek gaan luisteren en zo is het begonnen.....

avatar van heicro
Ik was veertien en twijfelde weken lang of ik van mijn zakgeld de LP van Ekseption of die van de Beatles wilde kopen. Het werd Ekseption. Mijn vrienden verklaarden mij voor gek, dit was niet bepaald muziek waar een doorsnee tiener naar luisterde.
De stijl zou ik niet kwalificeren als rock, eerder een mengeling van klassiek en jazz.
In de jaren zestig was dit zeker revolutionair. Toch sloeg het in als een bom, getuige het groot aantal hits dat Ekseption had.
Anno 2008 vind ik dit album nog steeds lekker om te horen, maar het is wel een beetje gedateerd.

avatar van judgepaddy
Gedateerd?
Nee joh, dit is hartstikke retro! Alleen die hoes al.
Ik kan zo, als ik een avondje muziek verzorg in de kroeg waar ik werk, pakembeet een The 5th er doorheen gooien.
En als je met name de jazzy groove stukken vandaag de dag zou uitvoeren zou dat hartstikke "hip" zijn.
Geinig plaatje dit; net ontdekt.

Stijn_Slayer
Ik zag dat ik hier al 3,5* had gestemd, en na herbeluistering lijkt me dat wel terecht. Ekseption staat hier nog wat in de kinderschoenen, er zit ook nog meer jazz in het geluid van de band. Je hoort echter al wel het typerende energieke karakter van de muziek in bijv. 'Sabre Dance'.

Met 'Air' had Ekseption hun eigen instrumentale 'Whiter Shade of Pale' (een referentie naar Bach in de credits was wel zo netjes geweest van Procol Harum).

Toch vind ik de klassieke uitvoeringen stuk voor stuk sterker (behalve dan die overschatte vijfde van Beethoven...).

Ik moet al wel twintig keer tegen de plaat zijn aangelopen in de eurobakken, maar er moet toch ooit eens een exemplaar zonder krassen tussenzitten?

avatar van novalepidoptera
Geweldig album van deze band. Air vind ik een geniale bewerking van het orgineel van Bach.
The 5th vind ik hierop beter dan al die latere versies. Raphsody in Blue is ook een mooie bewerking maar Sabre Dance is ronduit Geniaal.

avatar van judgepaddy
Stijn_Slayer schreef:
(behalve dan die overschatte vijfde van Beethoven...).

Alleen al het begin van dat stuk is geniaal: "rust, kortkortkortlang, rust, kortkotrkortlang". dat was in die tijd behoorlijk vernieuwend om te beginnen met een maat rust. Verder is het een goed muziek stuk met verschillende maatwisselingen oplopend naar een finale.
Maar ik geef toe dat het een behoorlijk uitgekauwd stuk is, en dat is eigenlijk wel jammer.

Fedde
Universal gaat deze CD, samen met Ekseption 3 opnieuw uitgeven in boxset. Vanaf 26 oktober zou hij verkrijgbaar moeten zijn.

Nergens op internet nog te vinden of dit misschien een heruitgave van de '3 originals-serie' is waarbij er onverwacht ook een vierde album werd toegevoegd, die niet op de hoes stond.

Op dezelfde datum heeft Universal ook sets van Kayak, Alquin en Earth&Fire gepland. Maar welke albums?

bol.com | 3/Ekseption, Ekseption | Muziek

Mailtje gestuurd naar Universal. Nu maar afwachten.

Beste Fedde,

Dit betreft de zogenaamde ‘2For1’ releases, kartonnen verpakking met daarin twee CD’s ieder weer in een eigen CD doosje;
Ekseption: Ekseption 3 & Ekseption
Kayak: Periscope Life & The Last Encore
Earth & Fire: To The World Of The Future & Gat To Infinity

Met vriendelijke groeten,

Stephanie van der Meijden
Universal Music

Leuk bericht voor de fans

Fedde
Ekseption 's eerste was nog volledig instrumentaal. Rick van der Linden had hier de touwtjes al stevig in handen. Klinkt enorm energiek. Muzikaal vuurwerk van het eerste tot het laatste nummer.

Ik denk aan die stotende dwarsfluit in Dharma For One en de waanzinnige drumsolo in dat nummer. In Canvas wordt dat nog eens herhaald met een prachtig stuwend ritme. Bij Little X Plus waan je je al snel in een spannende actiescene van een politieserie. Zelfs in Bach 's statige Air word je nog opgeschrikt door de heftige pianobreak die na 40 seconden wordt ingezet. Rhapsody In Blue: wat een tempo en trompetsolo!

Als luisteraar word je geen moment rust gegund, of het moet al zijn in het meest jazzy numer: This Here, wat het minst interessante nummer van de plaat is. Het album heeft iets krankzinnigs, manisch. Nogal sterk uitgedrukt, maar ik denk dat de intentie was de muziekwereld flink op zijn kop te zetten en de liefhebbers van klassiek te shockeren met heftige bewerkingen van muziek waar tot nu toe niemand aan mocht komen. Dat maakt het tegelijk tot een tijdgebonden album. Wat blijft is de fantastische instrumentbeheersing van deze mannen.

avatar van Boermetkiespijn
Als kind werd ik al verwend met LP's van Ekseption, geweldig... Veelal klassieke muziek in een popjasje. Dat klinkt denigrerend, maar is natuurlijk niet zo bedoeld! Klassieke muziek is voor de vele mensen die "er niets mee kunnen" toegankelijk gemaakt, en hoe!

Ekseption houdt zich vooral bezig met covers, maar eigenlijk mag het niet zo heten! De manier waarop zij zich liedjes en melodieën eigen maken is ongekend.
Zo zijn er bijvoorbeeld Beethoven ("The 5th"), Jethro Tull ("Dharma for One"), Khachaturian ("Sabre Dance"), Bach ("Air", één van mijn favorieten: geweldig hoe dat van statig naar vol swing gaat!).

"Little X Plus" is op deze plaat het enige nummer dat ze volledig zelf hebben geschreven. Geeft niets, want er is geen uitvoering waarin ze afbreuk doen aan het origineel. Niets dan lof!

NB: in de nummers "Air" en "Rhapsody" is heel duidelijk een klarinet te horen. Er is alleen nergens te vinden wie deze bespeelt. Als iemand daar duidelijk over heeft hou ik me aanbevolen...

Fedde
Mooi stukje, Jeroen. Persoonlijk denk ik dat de klarinet een sopraansax is die bespeeld wordt door producer Tony Vos. Maar ik kan er naast zitten natuurlijk.

avatar van Boermetkiespijn
Bedankt voor het melden Fedde, zou inderdaad goed kunnen. Moet zeggen dat ik het verschil tussen sopraansax en klarinet vaak niet goed kan horen.

avatar van teus
Debuut van Ekseption,en hun mooiste,!
Mijn allereerste Lp die ik ooit kocht van mijn zakcentjes ergens in begin '70,s
Vandaag na lange tijd beluisterd en vind het nog steeds boeiend,knap debuut,
Met zeker in die tijd,aparte pop/jazz bewerkingen van de klassieke composities,
Rick v d linden was een geniale grootmeester op de toetsen,
En het brein binnen Ekseption,het waren veelal zijn bewerkingen
En op de volgende albums daarnaast ook eigen composities
Totaal gezien geen zwakke momenten op dit album

Een hoogtepunt in de nederpop history!!!

avatar van Wandelaar
Onverslijtbare klassieker.

avatar van Wandelaar
Eén van de bands die op mij al heel jong een onuitwisbare indruk maakte is Ekseption. Regelmatig luister ik er nog naar, bijvoorbeeld als ik midden in de nacht wakker word en de behoefte voel aan bekend werk waarin ik dan probeer nog iets nieuws te ontdekken. En niet zelden lukt dat ook.

De Haarlemse band ontstond in 1967 uit het schoolbandje The Jokers en won in augustus 1968 de eerste prijs op het Loosdrechtse Jazz Festival. Aan de hoofdprijs was het maken van een single verbonden, onder leiding van Tony Vos, jazzmuzikant, producer bij Phonogram en lid van de Veronica-familie. Die single kwam er niet maar wel een platencontract bij Philips/Phonogram.

De band, onder leiding van Rick van der Linden, zocht naar inspiratie voor materiaal om een elpee vol te kunnen spelen. De groep bezocht een optreden van de Engelse band The Nice en ineens werd het duidelijk: Ekseption zou bewerkingen gaan maken van bekende klassieke stukken. Een nieuw fenomeen in de wereld van de Nederpop. Van der Linden had een conservatoriumopleiding als pianist en wilde enkele stukken uitvoeren met Ekseption op een festival in Haarlem, samen met het Noordhollands Philharmonisch Orkest, maar het orkest weigerde medewerking aan de popbewerkingen.

Uiteindelijk vormden die stukken toch de basis voor het eerste album dat begin 1969 uit kwam. Groot succes werd de single The 5th, met op de B-kant Sabre Dance. Later dat jaar deed Air, met het eveneens prachtige Concerto op de B-kant, het nog iets beter, met een tweede plaats in de Top 40 en 16 weken notering. Hierbij moeten we niet denken aan verkoopaantallen alleen, maar ook de positionering door Veronica die met Tony Vos, echtgenoot van Tineke, de helpende hand bood.

Vos produceerde de plaat en speelde vermoedelijk ook mee als sopraansaxofonist, al staat hij niet vermeld bij de credits. De tracklist bestaat uit bij elkaar geraapt materiaal. Naast de meesterlijk verpopte klassieke stukken, vinden we Canvas van Brian Bennett, This Here van jazzmuzikanten Bobby Timmons en Jon Hendricks en niet te vergeten Dharma for One, geleend van Jethro Tull. Slechts één volledig eigen compositie siert de lijst: Little X Plus.

Ekseption had nu een eigen geluid en een eigen positie ontwikkeld. In de basis de klassieke muziek, met de spannende dialoog tussen barok toetsenwerk van Rick en jazzy blaaswerk van Rein, in een vorm zoals we die nog niet kenden. Een hit-formule, maar ook een stempel waaraan de band zich niet of nauwelijks wist te ontworstelen. Het succes kende een prijs, zeker voor Rick van der Linden.

Hij raakte vastgeketend aan de naam en de hits van Ekseption. De hoogbegaafde toetsenist wilde verder zijn vleugels uitslaan, maar zijn band kon dat niet volgen. Later, in 1973, leidde dat tot een breuk in de groep. Rick ging solo en trompettist Rein van den Broek ging verder in de jazzrichting onder de naam Ekseption. Latere pogingen, zoals in '81en ’89 de band te reanimeren, met een teruggekeerde Rick van der Linden, bleven steken in herhaling van zetten en succes bleef uit.

Deze debuutplaat geldt nog steeds als hét geluid van de succesformatie. Niet meteen het beste en meest uitgekristalliseerde album. Wel een album waar de vonken vanaf spatten. Ekseption had een onstuimige drang vooral luid en duidelijk gehoord te worden. Een schok destijds voor de conservatieve wereld van de klassieke muziek. Maar bewonderenswaardig talentvol, deze band.

Eerste lp die ik kocht. Mijn moeder werd er gek van zo vaak draaide ik hem.

Mijn oudste broer (we schelen een jaar of 7) was fan van Ekseption. Hij kocht in die tijd ook zo'n hele serie van klassieke muziek, die nu in iedere kringloop voor bijna niets te verkrijgen is. Die klassieke serie was op dat moment niet aan mij besteed, maar Ekseption wel. Ik denk dat ik op dat moment zo'n 12-13 jaar was. Mijn broer kocht zo ongeveer alle platen van Ekseption , maar ook Apollo 100. Dat was wel van een bedenkelijk niveau, maar als jonge tiener vond ik het best. Net als Waldo de Los Rios met de 40e van Mozart. Het was ook wel een beetje een mooi excuus van , zie je nou wel dat het allemaal wel meevalt met de nieuwe popmuziek door dat langharig werkschuw tuig.
Thuis hadden we een gewone radio en daaraan gekoppeld een zeer eenvoudige pick upje. Het aantalplaten was minimaal, dus Ekseption is mij lang bijgebleven (net als Penny de Jager bij TopPop, de ex van Rick van der Linden, maar om geheel andere redenen).
In ieder geval heb ik later toch alle platen van Ekseption aangeschaft, heel goedkoop vaak, maar toch wel een jeugd/kinder herinnering. Op deze plaat zijn bijna allemaal bekende stukken, the 5th (hoewel ik de uitvoering Roll over Beethoven van ELO net zo leuk vind), Sabre Dance, Air, een heerlijk jazzy interpretatie, Dance Macabre. Wat dat betreft had Ekseption een prima oor voor hitgevoelig klassiek werk. Na Ekseption volgde vanzelfsprekend Nice, Emerson, Lake and Palmer (de schilderijen galerij), ELO en kwam ik steeds nadrukkelijker in het prog/ symphonische rock wereldje terecht. Maar het begon allemaal wel hiermee.

avatar van yellowhite
Dit is zo'n plaat die je bij elke kringloop vind en wat typische wegluister muziek is. Daarmee bedoel ik dat het fijne achtergrond muziek is die eigenlijk niet veel te zeggen heeft. Dat Ekseption een 'nieuw' concept heeft bedacht om klassieke stukken in een rock formatie te brengen, is natuurlijk gelogen. Procol Harum, Moody Blues, the Nice, Wendy Carlos, allemaal artiesten die Ekseption voor was. Maar toch was het in Nederland blijkbaar een erg origineel concept. Wat mij dan het meeste stoort is dat Ekseption wel erg makkelijk scoort om de meeste bekende klassieke stukken te spelen: Beethoven's 5e symphony, Gerswin's Rhapsody in Blue, Saint-Saens' Danse Macabre, Sabre Dance (waarvan ik altijd vergeet van wie dat is) en natuurlijk Bach's Air on the G string, die zowel Procol Harum als Wendy Carlos al hebben gebruikt. Tja, erg origineel.
Daarbij begrijp ik ook niet dat ze er een Jethro Tull cover bij hebben gedaan. Dat voegt voor mij helemaal niks toe.

Nee, dit is niks voor mij. Fijn om eens te luisteren, maar voor mij geen blijver. Hun 3e album vind ik daarentegen wel erg goed!

avatar van teus
yellowhite dan ben ik zeker in de verkeerde kringlopen geweest,, dit album.ben ik nog nooit tegengekomen
Ik heb deze natuurlijk al lang.op de plank..maar dan wel.in de week van release voor 2 tientjes

avatar van nlkink
yellowhite schreef:

Sabre Dance (waarvan ik altijd vergeet van wie dat is

Is ook niet zo'n gemakkelijke naam om te onthouden: Aram Kachaturian.

En voor dat nummer werden ze heel misschien wel een beetje 'geïnspireerd' door deze versie uit 1968 van Love Sculpture (met Dave Edmunds op gitaar).

Prima debuutalbum dat eigenlijk daarna alleen nog door Ekseption 5 werd overtroffen.
Op de geremasterde Universal Music heruitgave The First Five is de geluidskwaliteit mooi opgepoetst.