Nusrat Fateh Ali Khan & Michael Brook - Night Song (1996)

Pakistan / Canada
Wereld
Label: Real World

1. My Heart, My Life (5:31)
  2. Intoxicated (7:31)
  3. Lament (5:12)
  4. My Comfort Remains (6:38)
  5. Longing (5:33)
  6. Sweet Pain (6:25)
  7. Night Song (4:46)
  8. Crest (6:08)
avatar van fatima
Meer dan 900 cd's beoordeeld en een veelvoud daarvan beluisterd. Deze is met grote afstand de allerbeste. En maar 2 MuMe-stemmen... Lament...

beaster1256
ja, zeer klassevol album van michael brook en de late nusrat die ik nog live in brugge ( belgie ) heb zien spelen voor een waanzinnig pakistaans publiek die op het einde van het concert allemaal geldbriefjes uitstrooiden boven de hoofden van de muzikanten , schitterend

avatar van Paap_Floyd
Wow, wat is Intoxicated vet!

De rest ook.

avatar van Paap_Floyd
De rest klonk ook meer dan behoorlijk. Ik heb je top 10 vandaag onder de aandacht gebracht d.m.v. het "maak van andermans top 10 jouw top 10"-topic, waardoor dit plaatje hopelijk ook wat meer aandacht krijgt. Ik zal het zeker vaker opzetten!

avatar van fatima
Als-ie blijft bevallen moet je deze ook 'ns proberen. Bij mij staat die samen met Night Songs op één cd, ooit gekocht in Pakistan. "This is our pride" , zei de verkoper...

avatar van Devoo
Leuk om even tussendoor te beluisteren! Ik ga nog niet stemmen, maar ik gok dat dit rond de 3.5 zal uitdraaien. Het is tof, maar zou nooit in mijn top 10 raken.

Ik ben er uit!
Prachtig mooie plaat. Waar er ik aanvankelijk, na 2 luisterbeurten, een vreemd gevoel aan over hield, omdat ik het ergens niet vond kloppen, die combinatie instrumentatie-zang, ben ik daar inmiddels overheen. (al die komma's maken het niet duidelijker hier )
Hoe dan ook, 4* met ruimte voor verhoging. Intoxicated is favoriet hier

avatar van Cherubini
fatima schreef:

Via Fatima die ik ontmoette bij Lykke Li ben ik bij deze muziek uitgekomen. Gewoon nieuwsgierig wat zij (Fatima bedoel ik nu) leuke muziek vindt. OK, dit is andere koek. De vermenning van oosterse snaargeluiden en zang met de wat zwevende en rytmische pompmende syntheziser klanken levert op het eerste gehoor zeker een spannende mix op. Maar wordt daarna met veel herhalingen minutenlang uitgesponnen. Dan wordt het al gauw huis -tuin en keuken trance. Voor mij althans, want het lukt mij niet er dan helemaal in op te gaan . Voor mij is dat saai (en dat is een van de ergste dingen die muziek kan overkomen).
Vind het moeilijk om er nu meteen een eindoordeel over te geven. Misschien moet ik het ook wat vaker proberen.

avatar van Chameleon Day
Cherubini schreef:

Zeker vaker draaien. Het is denk ik een kwestie van wennen. Want dit is toch echt wel een meesterlijke plaat. Ben hem nu zelf aan het draaien.....laat me wegdrijven in prachtige sferen (maar nu even niet ).

avatar van fatima
'Saai' is inderdaad ongeveer het ergste wat je over muziek kunt zeggen.

Maar dit saai noemen?????

Oefff...

avatar van Devoo
Ik ben er ook uit, en geef deze plaat een vier. Mooi, sfeervol, en hier kan ik erg van genieten voor ik ga slapen.

UnknownPleasure
Saaai Saaai?

Prachtig !
Ik heb nu een paar nummers via youtube beluisterd..

avatar van Devoo
Blijft echt een schitterend plaatje, vooral de eerste twee nummers zijn echt bloedmooi. Ik heb vandaag beslist, dat ik wat meer wereldmuziek zal gaan luisteren. En ik begin bij één van de grootste collectieven in dat genre, namelijk Buena Vista Social Club. Ik hoop echt een fantastische reis te beleven door de wondere wereld van de wereldmuziek!

avatar van fatima
Vergeet die flauwe troep van de Buena Vista Social Club nou maar. Hier is wat beters, bij elkaar een cd vol denk ik:

avatar van Devoo
Bedankt voor de tips Fatima! Ik denk hier nog erg veel plezier aan te beleven!

Social_Mask
Nusrat Fateh Ali Khan is gewoon baas! Ken dit niet, maar ben er wel erg benieuwd naar.

Paap_Floyd schreef:
Wow, wat is Intoxicated vet!

Social_Mask
Als ik aan Nusrat denk, denk ik aan de tabla, sitar, accordion, het geklap van het publiek en de andere qawwali zangers. Die feeling mis ik hier, en toch is dit meer dan een prachtig.

Muziek van Nusrat (qawwali eigenlijk dus) is vrij lastig te omschrijven, dan moet je dan ook niet proberen. Nee, Nusrat moet je ondergaan. Dit is muziek waarin je opgaat en hoopt te blijven. Ik herinner me nog als kind toen ik naar de moskee ging - toen er nog hoop was voor mij - ik wel eens mensen zag die helemaal opgingen in hun gebed, hun hoofd bewoog heen en weer, en hoorde ze neuriën "Allah hoo, Allah hoo". Ik vroeg aan mijn vader of die mensen ziek waren, "Nee" zei hij "ze zijn gewoon gelukkig". Ik weet niet of dat waar was, ik kon niet bevatten dat je zoiets met geluk kon associëren. En dat is toch wat de mens hoopt te bereiken; een gelukkig leven. Jaren later begreep ik pas wat mijn vader bedoelde. Het ging niet om aardse geluk, nee, het was iets daarbuiten. Het is iets met de muziek waardoor je helemaal los raak van het tastbare en niet alleen opzoek gaat naar het onaantastbare maar het ook vindt. En dat is toch waar je ware geluk kunt vinden, in datgene dat er niet is. Het beste voorbeeld dat ik kan geven is het nummer Yeh Jo Halka Suroor Hai (gecoverd door Jeff Buckely! en tevens mijn favoriete Nusrat). Misschien komt het door het geklap of gewoon door Nusrat, maar er gebeurd iets met mij. Ik raak dan in een soort van trance en ben voor een moment zelfs gelukkig.. Mooie momenten zijn dat. Sommige zeggen dan ook dat je dmv qawwali dichterbij God komt, wie weet.

Ik merk dat ik een beetje afdwaal, dus maar verder met The Night Song. Veel kan ik er eerlijk gezegd niet over zeggen, alleen dat als je op zoek bent naar de "ware" Nusrat je dat hier naar mijn mening niet zult vinden. Dat neemt niet weg dat dit een knap staaltje werk is. Sommige vocals zijn trouwens al wat ouder, zoals Longing, beter bekend als Tere Bin. Verder is dit prachtige muziek, en Michael Brook heeft hier goed werk geleverd, met respect gemaakt. Maar dit is niet voor iedereen weggelegd, dat begrijp ik ook, maar geloof mij: je mist iets goddelijks!

chrismusic
Ben niet echt onder de indruk van deze cd. Welicht dat het iets had uitgemaakt als ik de taal kon verstaan. Instrumentaal vind ik het wel in orde maar van die stem word ik niet warm of koud van.

chrismusic schreef:
van die stem word ik niet warm of koud van.

komt door je voornaam, denk ik.

Social_Mask
Erg knap hoe Michael Brook in Night Song omgaat met de vocals van Nusrat.

avatar van Ataloona
mmm, nee dit zegt me niks maar de reacties zijn lovend.
Dus is dit wat?

Ataloona schreef:
mmm, nee dit zegt me niks maar de reacties zijn lovend.
Dus is dit wat?

Nee, de reacties zijn gewoon lovend omdat deze plaat heel hard tegenvalt...

chrismusic
fatima schreef:

komt door je voornaam, denk ik.

Wat heeft mijn voornaam te maken met het feit dat ik niet geraakt word door de stem van de zanger?

Ik snap niet waarom je altijd zo flauw doet als iemand een andere mening heeft dan de jouwe. Altijd maar weer in de aanval gaan als het je niet zint. Tja, treurig maar het is niet anders.

avatar van Ataloona
Devoo schreef:

Nee, de reacties zijn gewoon lovend omdat deze plaat heel hard tegenvalt...

Hat ik kunnen weten

avatar van Oldfart
Vergeet die flauwe troep van de Buena Vista Social Club nou maar

je afzetten tegen een ander klassieker binnen het kopje ' wereld' helpt echt niet dit goede album in een beter daglicht te plaatsen Fatima, bovendien is het ook de enige overeenkomst.

Afro cubaanse muziek is niet te vergelijken met muziek uit azie, ook al zijn beide 'vermengd' met westerse invloeden of instrumenten.

Hierdoor val je voor mij toch een beetje door de mand. Iedereen mag alle muziek mooi vinden of niet, maar de Social Club flauw en dan ook nog troep noemen: doe even normaal.

Dat het je frustreert dat dit niet zo algemeen bekend is hier , daar kunnen de Cubanen en vader en zoon Cooder ook niets aan doen.

woordenaar

Cheers!
Wat een prettig lijstje, dank!

ohmusica
Van sommige platen ben ik blij dat ik ze ooit gekocht heb. Ze vervelen nooit echt.

avatar van devel-hunt
Ik heb deze plaat al jaren in mijn collectie staan, fenomenaal. Wat kan een objectief luisteraar anders zeggen?. Luister en oordeel.
Een echte klassieker uit de wereld muziek catalogus.

avatar van Premonition
Betoverende plaat, qua muzikale omlijsting, maar de typische qawwali zang verpest het wat mij betreft een beetje. O ja, ik kom uit Groningen

avatar van philtuper
Ik voeg aan dit wonderlijke lijstje deze toe: Noori Dorpa & His Band - Daleb Werkelijk een fantastisch nummer. Mooie aanvulling zo'n 11 jaar later...