Yellow Magic Orchestra - BGM (1981)

Japan

8. Camouflage (4:34)
  9. Mass (4:30)
  10. Loom (5:31)
avatar van Ceasar
Wat mij betreft het beste album van YMO. Fantastische muziek.
Wel een heel stuk ontoegankelijker dan alles wat ze voor dit album gemaakt hebben. Dit zijn geen hapklare brokken, en wellicht duurt het even voordat de klik er is. Maar dan ben je ook voor altijd verliefd.

avatar van Bugman
Ik ben voor het eerst sinds tijden weer eens op Musicmeter, kom toevallig bij deze terecht en vind het ongelooflijk dat er maar VIER mensen gestemd hebben op deze fantastische plaat! Ik weet wel dat YMO niet een van de bekendste bands is, maar toch... Jammer dat dit aan zoveel mensen voorbij gaat.

Wat ontoegankelijker dan eerdere platen inderdaad, maar wat een schoonheid!

avatar van Cocteau
Fantastisch album en samen met Technodelic het beste dat ze gemaakt hebben. Let op het nummer 1000 Knives, dit is een soort muzikale LSD-trip, gebaseerd op een boek van de obscure Belgische schrijver en wetenschapper Henri Michaux waarin deze experimenteerde met mescaline. De titel BGM staat eigenlijk niet voor Background Music maar voor Beautiful Grotesque Music. Dit is synthesizermuziek zoals de synthesizer bedoeld is. Niet lullig, maar groots, majestueus en meeslepend. Jammer dat de eerste drie nummers wat minder zijn, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de rest van het album dat op een ongelooflijk hoog niveau staat.