Carl Craig - The Workout (2002)

Electronic / Dance
Label: React

1. Coffee Shop Mike - Musik
  2. G Flame - Da Walls
  3. Mr. G - Flight
  4. Fix - Flash
  5. ADULT. - Hand to Phone [Carl Craig Dub]
  6. Gus Gus - Your Moves Are Mine
  7. Recloose - Ain't Changin' (C's Dark Soul Update)

met Justin Chapman

32. Max Mohr - Tomty
  33. Mindlab - Lick [Neal White Mix]
  34. System 7 - Civilization
thejazzscène
Briljant album in al haar opzichten. Uitdieping van dikke techno in straight blijven tot Flash van Fix haar gierende synthesizers zich erin gooit. Met een vettig rauw geluid voorttikkend geluid tot gevolg. Daarachter prachtige technonummers die vrij zacht van aard zijn. Die bewerking van Craig op ADULT. mag er toch ook wezen. Dat nummer van recloose is werkelijk briljant: schitterende stem "Why you want to change me? ..." die op een doffe beat komt te liggen. Als de Djembes erbij komen is de kous helemaal af. Er komt ook een rauwe baslijn bij. Die herhaalt zich nadien een lange tijd als het nummers reeds gedaan is. Die zorgt dan voor een soort afkoeling van de bonkers in het begin van de plaat.
Na het gestructureerde gekrijs van kinderen/ vrouwen in de Airbourne drum suck mix, maken we kennis met de atmosferische techno van Dave Angel.
Hoogtes worden op eenvoudige wijze bereikt en als we denken nu is het genoeg geweest schiet er een doffe beat in het stuk. Erg proper is dat. De muziek stopt. 1 seconde later gaat die beat gewoon in haar eentje door. Zo lekker dit stuk. Dan komt er een vette percussie in dit stuk door. Dan wordt die beat weer geïsoleerd en gaat de drummer even solist spelen.
Werkelijk niet te geloven wat die eerste vijftig minuten allemaal in petto voor je hebben. Daarna verwaterd het wat vind ik, daarom een 4,5*.
Deel twee is ook de moeite maar ik ben vooral verkocht door deel één.

avatar van dj maus
Als mix vind ik deze niet zo geslaagd (ik vind Carl Craig sowieso een waardeloze DJ, terwijl hij als producer een held is).
De 4LP-box met een flink aantal losse tracks is echter wel degelijk de aanschaf waard.