Irma Thomas - Wish Someone Would Care (1964)

Soul / R&B
Label: Imperial

1. Wish Someone Would Care (2:20)
  2. I Need Your Love So Bad (3:16)
  3. Without Love (There Is Nothing) (2:57)
  4. Please Send Me Someone to Love (2:30)
  5. Another Woman's Man (3:04)
  6. Sufferin' with the Blues (2:20)
  7. Time Is on My Side (2:52)
  8. While the City Sleeps (2:23)
  9. Straight from the Heart (2:28)
  10. I've Been There (2:39)
  11. I Need You So (2:24)
  12. Break-A-Way (2:33)
avatar van kemm
Wat een talent deze dame! En ze krijgt ook nog eens de juiste songs een plezier voor de oren dus. Vooral de eerste zes nummers zijn bijzonder sterk. Het enige wat me weerhoudt een hogere score te geven zijn de nogal schreeuwerige tracks 'Time Is On My Side' en 'While the City Sleeps', plus het lichtgewicht 'Breakaway' dat een beetje uit de toon valt.
Irma Thomas bewijst hier wel haar pagina in het Boek der Grote Soulheden dubbel en dik te verdienen. En dankzij Zinulzki weten we dat nu.

avatar van thelion
Irma Thomas geboren Irma Lee in 1941 te Ponchatoula, Louisiana in zo als bij velen van haar generatie begon het allemaal in het koor van de Baptisten kerk. Op haar 13e deed ze haar eerste auditie voor Specialty Records, maar daar kwam niets vruchtbaars uit. Echter was ze wel zeker zeer vruchtbaar op haar 19e had ze al 4 kinderen uit 2 huwelijken na de scheiding van haar 2e man heeft ze zijn naam (Thomas) gehouden.
Irma werkte als serveerster in New Orleans en zong in de clubs waar ze werd opgemerkt door Tommy Ridgley via wie Irma bij het kleine locale label Ron Records terecht kwam daar werd haar eerste single (You Can Have My Husband but) Don't Mess with My Man in 1960 uitgebracht en was een redelijk succes. Irma ging naar het grotere Mint Records waar Allen Toussaint zich over Irma ontfermde met als gevolg dat Irma's ster ging reizen mede door de singles It's Raining en Ruler of My Heart werd ze een bekende en niet alleen in de regio New Orleans. Mint Records werd overgenomen door Imperial Records en Irma kreeg de kans om haar debuut album op te nemen. Met de single Wish Some Would Care (de B kant is tegenwoordig bekender Breakaway) brak ze door naar het grote publiek en met Time Is On My Side was ze ineens de ster van de Southern Soul. helaas kon ze deze status niet vast houden.

Dit album is een prachtige getuigenis van het kunnen van Irma en dat hoge nivo wist ze ook vast te houden in de jaren die volgden tot ver in de jaren 70, maar de concurentie was moordend en Irma is nooit zo groot geworden als haar tijdgenotes Aretha, Dionne of Mavis.

Schitterende Southern Soul plaat die eigenlijk verplichte kost is voor elke Soul liefhebber. De sterke stem van Irma in combinatie met de sfeervolle arrangementen geven dit album een mooie diepe kleur.

avatar van Reijersen
Talent is deze dame niet te ontzeggen. Daarnaast heeft ze op deze plaat ook nog eens de beschikking over louter goede songs en je weet dat je een goed album in handen hebt. Om heel eerlijk te zijn heeft dit album bijna geen zwakke pleken. Vooral de eerste helft is van een bijzonder hoge kwaliteit.
1. Wish Someone Would Care – prachtig nummer, krachtige stem, krachtige vrouw
2. I Need Your Love So Bad – bluesy nummer. Erg goed, wat lichter dan het begin
3. Without Love There is Nothing – nog lichter van karakter, minder dan voorgaanden maar nog steeds goed
4. Please Send Me Someone to Love – een nummer met een heel fijne groove. Erg sterk gezongen met mooie zanglijnen
5. Another Woman’s Man – mooi uitgesmeerde ballad, krachtig gezongen
6. Suffering With the Blues – blues ballad die wat minder beklijft
7. Time is on My Side – klassieker in al zijn glorie. Terechte klassieker, dat lijkt mij duidelijk
8. While the City Sleeps – meer het statige, stemmige materiaal. Wel mooi.
9. Straight From the Heart – prachtig is die zang hier. Bepaald ook de gehele sfeer.
10. I’ve Been There – heel old school, prima nummer
11. I Need You So – mooi, rustig nummer
12. Breakaway – dit nummer valt een beetje uit de toon bij de rest. Begrijpelijkerwijs wel een hele grote hit, want o zo aanstekelijk en swingend.

(bron: Opus de Soul)

avatar van jorro
Hoewel niet echt mijn ding is dit wel een van de beste soulalbums die ik tot nu toe heb beluisterd (in mijn toer langs de lijstjes).
Ik vind het wel jammer dat er niet meer songs in de geest van afsluiter Btrak-A-Way op staan. Hoewel dat misschien vloeken in de kerk is wordt ik erg blij van die laatste song. Hoe goed gemaakt alle voorafgaande ballads ook zijn!
Dat gezegd hebbende, moet ik wel kwijt dat I Need Your Love So Bad hier verdraaid mooi is gedaan.
35e in de 100 Greatest Albums of 1964 en momenteel 92e in de lijst Van BestEverAlbums.(1964)