Jim Kirkwood - Rituals of Intelligent Design (2006)

1 stem

Electronic
Label: Dark Age

1. The Hour of the Wolf (18:40)
  2. Alone in the Night (14:52)
  3. We Are Grey (14:39)
  4. I Sit in a Parliament of Dreams (8:44)
  5. A Tragedy of Telepaths (12:25)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Hoe heftig kan je een album openen? Laat dat maar aan mr. Kirkwood over, die met The Hour of the Wolf erg sterk dit album inluidt. Het is al lang geen uitzondering meer dat Jim altijd met ijzersterke synth-nummers op de proppen komt, en The Hour of the Wolf is daarvan een regelrecht bewijs. Hard en venijgig gieren al heel snel de ene na de andere sequence je voorbij, en één van de vetste melodielijnen die ik tot nu toe in een Kirkwood-nummer heb gehoord, treedt al heel snel naar de voorgrond. Het hoge tempo blijft de hele tijd van kracht, maar d.m.v. een aantal summiere wijzigingen lijkt het tevens alsof Jim af en toe van koers afbuigt, zoals duidelijk te horen is in de 10de minuut, waarin tinkelende klanken gecombineerd worden door een snelle sprankelende sequence. Even later is het weer snoeihard en komt het hoofdthema weer terug. In de 14de minuut veranderd alles en krijgen we een lieflijke melodielijn te horen die ondersteund wordt door een vreemdsoortige sequence. Het nummer eindigt echter weer op zo'n typisch naargeestige manier zoals alleen Jim Kirkwood dat kan en laat mij met een diepe indruk achter.
Alone in the Night is weer duidelijk wat normaler Kirkwood-terrein, aangezien er, ondanks dat het nummer gewoon weer erg goed is met geweldige sequences die me eens te meer aan Tangerine Dream doen denken, niet echt bijzondere kenmerken uit valt te halen, of het moet de opvallende sample zijn die erin verwerkt is:

"What if God could create a puzzle, a riddle so complex, that even he can't solve it?"

Tja, iets filosofisch om over na te denken: een quote van Dr. Stephen Franklin, een personage uit de sf-serie Babylon 5, waar Jim een groot fan van is, en tevens de inspiratiebron was voor dit album.

We Are Grey haalt de vaart behoorlijk uit het album en is een sfeervolle Kirkwood-track die d.m.v. traag sequencer-werk de boel meeslepend houdt, totdat in de 11de minuut de baan vrij wordt gemaakt voor een uiterst mooi, maar abstract ambient-stuk.
I Sit in a Parliament of Dreams hakt er met een flinke aanslag daarna meteen in, en gillerige geluiden, een fluit en een sprankelende synthesizermelodie luiden de rest in totdat een bobbelende sequence tervoorschijn kabbelt. Een bijzondere tegenmelodie is al vrij snel te horen, en geeft behoorlijk wat kracht aan dit nummer, die er voor zorgt dat dit nummer samen met The Hour of the Wolf tot de beste van de plaat behoort.
A Tragedy of Telepaths lijkt qua toonzetting weer behoorlijk op Alone in the Night, en laat ook weer behoorlijk TD-achtige sequences horen die behoorlijk aan hun werk ten tijde van het album Tangram doet denken.

Rituals of Intelligent Design is op en top Kirkwood en sluit aan bij de rest van zijn uitstekende synth-albums.

Tot slot kan ik vermelden dat, voor wie interesse heeft in de muziek van Jim Kirkwood, de beste man zijn muziek gratis en voor niets op internet heeft gezet.
Praktisch alles wat hij gemaakt heeft valt gratis te downloaden op:

Jim Kirkwood – Listen free and discover music at Last.fm

Kijk, dat is nou eens reclame maken: gewoon je muziek gratis weggeven!!