Crowded House - Afterglow (1999)

Australiƫ
Label: Capitol

1. I Am in Love (4:37)
  2. Sacred Cow (3:37)
  3. You Can Touch (3:46)
  4. Help Is Coming (4:49)
  5. I Love You Dawn (2:34)
  6. Dr. Livingston (3:57)
  7. My Tellys' Gone Bung (3:13)
  8. Private Universe [Zen Mix] (4:08)
  9. Lester [Home Demo] (2:18)
  10. Anyone Can Tell (3:36)
  11. Recurring Dream (3:24)
  12. Left Hand (2:57)
  13. Time Immemorial (4:10)
  14. I am in Love [Home Demo] * (2:08)
  15. Instinct [Home Demo] * (2:03)
  16. Spirit of the Stairs [Home Demo] * (3:41)
  17. I'm So Scared of Losing I Can't Compete [Home Demo] * (2:11)
  18. Everything Is Good for You [Home Demo] * (3:14)
  19. Not the Girl You Think You Are [Home Demo] * (3:00)
  20. Anthem * (3:30)
  21. I Don't Know You [Studio Demo] * (3:40)
  22. A Taste of Something Divine [Studio Demo] * (4:13)
  23. Spirit of the Stairs [Studio Demo] * (4:56)
  24. Loose Tongue [Rough Mix] * (3:50)
  25. Instinct [Live] * (3:06)
  26. Everything Is Good for You * (3:52)
  27. Not the Girl You Think You Are * (4:10)
avatar van Tribal Gathering
Het restjes album van Crowded House. Niet alles is even goed op dit album, maar het algemene peil is toch vrij hoog.

Bij het oudste nummer is het meteen goed raak. Recurring dream is een popjuweeltje. Onbegrijpelijk dat deze niet op debuutalbum is terechtgekomen.

Andere hoogtepunten zijn het oersimpele maar o zo mooie I love you Dawn, het folky Time immemorial, de pure popsong Sacred cow en het geweldig geproduceerde I am in love.

Minpuntjes zijn de Hester song My telly's gone bung en Lester.

De andere nummers zitten er tussenin.

Het enige nummer wat al eerder op een regulier C.H. album is verschenen is Private universe. Deze versie is wat compacter, maar kan de Together Alone versie toch niet benaderen.

Al met al toch een van de betere leftoveralbums.

Father McKenzie
Omdat ik Crowded House aan het rippen ben voor de i-pod beluister ik alles nog eens. Niet alle nummers hiervan kunnen me bekoren, maar I Love You Dawn, Help Is Coming, Lester en zeker ook Recurring Dream kunnen zo op reguliere platen van de band.
En TIme Immemorial, de uitsmijter vind ik de sterkste song, maar ja, ik vind Neil Finn een typische balladeer, in trage integere songs komt zijn warme stem het beste tot zijn recht, ik hoor hem niet zo graag rocken, eigenlijk.
Al bij al geen slechte left-overplaat zoals Tribal al kwam te vertellen.

avatar van rkdev
Zelfs de 'restjes' zijn heel goed te eten
Recurring Dream, Time Immemorial en Left Hand hadden het wel verdient om op een regulier album te staan.

Dit "restjes"album is eigenlijk van hoge kwaliteit. Time Immemorial, de versie van Private Universe, Lester, enfin allemaal leuke nummers . Als ze nog meer van dit restmatriaal hebben liggen houd ik me aanbevolen. Prima cd!!! Een halfje erbij!

avatar van rkdev
7 van de nummers op dit album zijn opgenomen door Crowded House voor hun derde album, voordat het sideproject van Neil en Tim Finn uiteindelijk de basis ging vormen voor dat 3e album dat we ondertussen kennen als Woodface. Deze nummers zijn:

"Anyone Can Tell"
"Left Hand"
"Dr. Livingstone"
"Sacred Cow"
"I Love You Dawn"
"My Telly's Gone Bung"
"Time Immemorial"

Twee andere nummers die in die tijd zijn opgenomen blijven tot op dit moment onuitgegeven:

"Fields Are Full of Your Kind"
"My Legs Are Gone"

avatar van TEQUILA SUNRISE
Onvoorstelbaar dat dit left overs zijn, je zal maar een nummer als Recurring Dream op de plank laten liggen en niet goed genoeg bevinden voor een plek op een regulier album.
Schoonheidsfoutje van de band hoor!
I Am in Love, Anyone Can Tell & afsluiter Time Immemorial zijn eveneens erg sterke nummers.
Lester & Left Hand vind ik de mindere nummers op dit album.
Fijne plaat.

avatar van dazzler
Tribal Gathering schreef:

Het was een van hun allereerste songs toen Crowded House nog in de ontwerpfase zat en The Mullanes heette. Ik denk dat dit ook meteen de reden is waarom Recurring Dream het eerste album niet heeft gehaald. Net zoals medecomponist Craig Hooper de line-up van Crowded House niet heeft gehaald. Hole In The River, waaraan Split Enz toetsenist Eddie Rayner nog meeschreef, haalde het debuut dan weer wel.

De albumtrack Can't Carry On verdween dan weer op de buitenlandse releases van de eerste elpee en werd vervangen door een nieuwe versie van de Split Enz song I Walk Away. Op die manier werd I Walk Away, waarin Neil afscheid neemt van zijn broer Tim, een soort scharniersong tussen de carrières van Split Enz en Crowded House. Op CD werd Can't Carry On wel behouden (dus hoefde hij niet op Afterglow).

avatar van Rainmachine
Deze laatst op vinyl gescoord als aanloop naar de nieuwe Crowded House plaat en ben eigenlijk heel erg plezierig verrast. De nummers komen absoluut niet over als muzikale kliekjes. Neil Finn blijft toch wel een zeer plezierige songsmid, ben benieuwd hoe het nieuwe album gaat klinken. Deze krijgt van mij in ieder geval een dikke 4 sterren.