Conny Vandenbos - Van Dichtbij (1975)

Label: Park

1. Drie Zomers Lang (2:46)
  2. In Den Haag Is een Laan (4:01)
  3. Liefste (3:55)
  4. Sjakie van de Hoek (2:51)
  5. Ik Verspeel Je (2:42)
  6. Dans met Mij (3:57)
  7. Zomeravond (2:35)
  8. Vandaag (4:26)
  9. Mijn Eerste Liefde (4:57)
  10. De Troost van Je Stem (2:56)
  11. Ik Wist het Toch Allang (2:49)
  12. Want een Uur Is een Dag Is een Jaar (2:54)
avatar van jellorum
hah!!

Mijn vader had deze lp, vroeger veel gehoord.
Sjakie van de hoek vind ik nog steeds een onweerstaanbaar nummertje, ene guilty pleasure zeg maar. Om een hele plaat uit te zitten van deze dame moet ik nog wat oefenen, of niet....

avatar van bramenstruik
Haha, same here! Parel van een track!

SPOILER

'Voor miljoenen en voor Sjaak kwam de vrede veel te laat...'

avatar van Angelo
Ik heb laatst eens de plaat ‘Conny zingt Janis Ian’ beluisterd en dat viel nog niet eens zo tegen; vandaar dat ik dit album ook maar even heb beluisterd. ‘Drie zomers lang’ vind ik een erg fijn luisterliedje, klinkt ook nog eens erg zomers terwijl de tekst toch niet eens zo heel vrolijk is.

‘In Den Haag is een laan’ vind ik ook een prachtig nummer. ‘Liefste’ ken(de) ik al van de ‘Conny zingt Janis Ian’plaat, maar hier stond ‘ie dus blijkbaar voor het eerst op. ‘Sjakie van de hoek’ is denk ik een van de bekendste nummers van Conny, ik kan dit nou niet echt een wereldnummer noemen maar zo af en toe is ‘ie wel redelijk. ‘Ik verspeel je’ is een mooi nummer vooral het intro met de piano vind ik erg mooi. ‘Dans met mij’ is wellicht een soort big band met hele lichte chanson invloeden; en daar hou ik wel van! ‘Zomeravond’ is ook zo’n vrolijk uptempo nummer dat ook wederom erg zomers klinkt.

‘Vandaag’ is zo’n melancholieke ballade, beetje cliché, zelf vind ik hem wat minder maar misschien groeit hij naar mate ik hem vaker beluister. ‘Mijn eerste liefde’, wederom een melancholieke ballade maar het klinkt niet onaardig. ‘De troost van je stem’ vind ik erg mooi, wederom erg mooi pianowerk en prachtige tekst dat bij mij erg binnenkomt, misschien is het nummer iets te laag voor Conny. ‘Ik wist het toch allang’ is ook weer een uptempo dat zorgt voor een aangename afwisseling na een aantal ballads dus komt op het juiste moment. ‘Want een uur is een dag, is een jaar’ vind ik een erg mooie afsluiter, wederom met prachtig pianowerk en dit nummer bereken ik misschien wel tot het beste nummer van het album.

Al met al een erg goed album boordevol met mooie luisterliedjes. ‘Sjakie van de hoek’, een van de signatures van Conny Vandenbos vind ik een van de minste nummers op dit album. Ik geloof dat ik binnenkort maar eens opzoek moet naar meerdere albums van Conny, want wat ik tot nu toe heb gehoord valt absoluut niet tegen…

De albums uit de Basart-jaren van Conny Vandenbos vind ik bij elkaar een schat om te koesteren. De sfeer, en vooral het vakmanschap straalt ervan af. Ieder lied is een parel, is af. Conny had het geluk in de tijd te hebben gewerkt dat er nog geld werd uitgetrokken voor albums. Lange studiotijd, groot, echt orkest, aandacht en ambacht. Tot er een plaat lag die klonk (en klinkt) als een klok. Zoals deze. Tot aan de uitloopgroep puur genieten!

avatar van B.Robertson
Zal deze LP later op de avond weer eens draaien. De opvolger Zo Wil Ik Leven ligt nu op de draaitafel en komt m.b.t. de liedjes als iets sterker op mij over. Lijkt mij verder hetzelfde staaltje vakmanschap. Van Dichtbij is over slechts weinig dagen opgenomen: in de Dureco-studio's te Weesp op 14, 20, 23 en 28 mei en 9, 10, 12, 17 en 19 juni 1975. Album heeft een luxe klaphoes en werkelijk iedere muzikant wordt vermeld, inclusief koor stonden 51 mensen garant voor de muziek (+ natuurlijk Conny Vandenbos zelf). Verder een vermelding voor wie de opnametechniek en de albumhoes verzorgde, alsmede wie de algehele leiding, coördinatie en produktie in handen had. Natuurlijk zijn de songteksten afgedrukt, wie de liedjes schreef met zo nodig een vermelding van het origineel en de tracktijden. Die opvolger draaft net iets minder door in detail, mijn favoriete nummer is overigens Zomeravond.

avatar van gaucho
B.Robertson schreef:

Ik heb verder weinig van/met Conny Vandenbos, al vind ik haar een mooie stem hebben. Maar ik meld maar even dat ze in mijn ogen verantwoordelijk is voor een van de mooiste liedjes uit het Nederlandstalige repertoire: De noorderzon scheen.

Ik kwam er pas onlangs achter dat het origineel een lied van Michel Delpech was (Ce lundi-là), dat toevallig langskwam op een oude Arcade-verzamel-cd die ik draaide. Het blijkt vertaald te zijn (en verdraaid goed) door Kees van Kooten. En ik zie nu ook dat het op die hieropvolgende plaat staat die hierboven genoemd wordt. Maar daarbij staat op MuMe nog geen enkele reactie. Misschien morgen van jou, B.Robertson?

avatar van B.Robertson
Morgen is een goed idee gaucho, dan kan het even bezakken; alhoewel een paar maanden geleden gekocht moet ik het nu voor het eerst horen. Na Liesbeth List mijn favoriete Nederlandse zangeres, heb er vooral aardig wat verzamelaars van. Om een beetje on-topic te blijven: ooit eens gelezen dat zijzelf een hekel, of iets in die strekking, had aan Drie Zomers Lang en dat zij op een gegeven moment weigerde dat liedje te zingen.