DJ Shadow - Preemptive Strike (1998)

Hip-Hop / Electronic
Label: Mo' Wax

1. Strike 1 (0:28)
  2. In / Flux (12:14)
  3. Hindsight (6:53)
  4. Strike 2 (0:19)
  5. What Does Your Soul Look Like (Part 2) (13:51)
  6. What Does Your Soul Look Like (Part 3) (5:13)
  7. What Does Your Soul Look Like (Part 4) (7:13)
  8. What Does Your Soul Look Like (Part 1) (6:21)
  9. Strike 3 (And I'm Out) (0:27)
  10. High Noon (4:00)
  11. Organ Donor [Extended Overhaul] (4:25)
Een van mijn eerste kennismakingen met de hip hop. Ik was erg onder de indruk en luister nog altijd naar het cassetje. Ik ben nu naar de CD op zoek maar deze is precies niet zo bekend.
Zoals ik al zei was ik erg onder de indruk van de CD. Erg relaxe muziek, vooral influx en hindsight. Organ Donor vind ik ook erg goed.
Als iemand me aan de CD kan helpen zou dat erg goed zijn anders zal ik hem online wel ergens bestellen. 4* (deels uit sentiment )

avatar van T.O.
In-Flux :

Echt een meesterwerk.

Ik heb ondetussen de CD ergens gevonden en verhoog mijn stem naar 5*. Gewoon een puur meesterwerk in mijn ogen (en oren).

avatar van Ziggy007
killajah schreef:

Ik zie het

Overigens een leuke combinatie Hip-Hop + Electronic

avatar van Gyzzz
4 sterren. Leuk om de lange versie van Organ Donor te horen, en eigenlijk alle nummers bevallen me wel. Jammer alleen dat ik twee nummers al van Endtroducing ken.
Mijn favorieten zijn In/Flux, What Does Your Soul Look Like (Part 3) en High Noon.

avatar van thomzi50
In/Flux is dik mijn favoriet en hoewel de plaat niet kan tippen aan Endtroducing is het toch weer'n goed album van DJ Shadow. 3.5 sterren

avatar van waxs
Vandaag voor 8,99 bij de Plato gevonden. Kende hem uiteraard al, maar dit is zeker een must have voor iedereen die Endtroducing wist te waarderen.

avatar van J.M.
Wat een tegenvaller dit. Ten eerste staan hier drie tracks op ,die ook al op Entroducing stonden, het zijn goede tracks maar om ze hier nou ook weer op te zetten vind ik overdreven en geen waarde toevoegen. De rest van de nummers zijn wel goed en luisteren lekker weg maar klinken toch wat standaard vind ik persoonlijk. Helemaal als ik dit vergelijk met het geniale Entroducing.... Ik verwachte eigenlijk weer netzo iets maar viel toch tegen.

Ga hem nog wat vaker luisteren maar dit wordt denk ik 3*

avatar van ChrisX
Euh.... is Preemptive Strike niet een verzameling van diverse tracks die op 12" zijn verschenen nog voor dat Endtroducing uit kwam?

avatar van J.M.
Ik dagt dat dit een opvolgend album was van hem maar het is idd een compilatie album van de jaren 1991 tot 1998.

avatar van dj maus
Is ook als 2CD uitgebracht met de Q-Bert Camel Bobsled Mix als bonus.

CannabisFristi
Vooral part 2 van What Does Your Soul Look Like springt er hier uit.

avatar van WeztSide
What Does Your Soul Look Like (Part 2) (13:51)
What Does Your Soul Look Like (Part 3) (5:13)
What Does Your Soul Look Like (Part 4) (7:13)
What Does Your Soul Look Like (Part 1) (6:21)

2341? For real of foutje?

avatar van Dakduivel
For real homie.

avatar van shimahero
Redelijk album. Ik leg toch meestal endtroducing op.

avatar van Shelter
Ik vind deze echt supervet, bijna even goed als Endtraducing.
Op de een of andere manier heeft deze een betere volgorde aan nummers waardoor het goed wegluisterd. 4.5* voor mij

avatar van robbizzel
In / Flux

avatar van Minneapolis
Ik zie het als een soort lange EP, en t/m What Does Your Soul Look Like (Part 4) vind ik 'm fantastisch. Ik speel deze zelfs veel liever dan Endtroducing (wat voor mij toch erg om Changeling en Stem/Long stem draait).

Helaas vind ik High noon wel zeer irritant, en Organ donor heeft mij ook nooit kunnen bekoren.
Op mijn versie staat ook nog een remix van Number song, en die vind ik dan wel weer erg lekker, en sterker dan het origineel.

avatar van Weirdo Wizzy
DJ Shadow – Preemptive Strike

Ik ken DJ Shadow via het uitmuntende Endtroducing en na dat album talloze keren te hebben gedraaid deze ontdekt. Inmiddels heeft Preemptive Strike ook al de nodige draaibeurten gehad en ik moet inmiddels concluderen dat dit verzamelalbum van hetzelfde torenhoge niveau is als Endtroducing. Dit mag dan slechts een compilatie heten; de manier waarop de tracks geordend zijn maakt dat dit album als een volwaardig album weg luistert.

We luisteren hier naar een verzameling singles uit midden jaren negentig van de beste man. Het album is als het ware opgedeeld in drie delen die van elkaar worden gescheiden door die Strike-interludes. Het eerste volwaardige nummer en gelijk één van de hoogtepunten heet In/Flux. Dit schijnt hij dus al in 1993 te hebben gemaakt. Dan liet hij al vroeg zijn klasse zien. Dit is een geniaal meesterwerkje. Daarna komt Hindsight en hier horen we een wat meer groovende DJ Shadow. Ik kreeg hier lichtelijk K&D-vibes bij. Lekker nummertje.

Na Strike Two is het tijd voor What Does Your Soul Look Like deel 2, 3, 4 en 1. Waarom deze volgorde snap ik niet, maar het stoort ook niet. Deel 4 en 1 staan natuurlijk ook al op Endtroducing, maar ik vind het niet erg dat ze hier ook op staan. Nu heb je alle delen bij elkaar en past mooi in het geheel. Niet te vergeten dat het ook gewoon hele mooie nummers zijn. Echter, deel 2 is absoluut mijn favoriete deel. Dacht ik dat het niet epischer kon na In/Flux en dan komt dit erover heen. Er hangt ook een wat donkere, broeierige sfeer door het hele nummer heen. Toch luister ik het liefst alle delen achter elkaar, want dan beleef je een prachtige trip van een half uur.

Dan zijn we nu aanbeland bij het nieuwere spul van dit album. High Noon is een in 1997 uitgebrachte single. Ditmaal presenteert DJ Shadow ons op snellere en meer gejaagde breakbeats. Het nummer heeft ook een filmisch karakter voor mij en de video die bij het nummer hoort versterkt dat gevoel alleen maar. Ook weer een hoogtepunt dit nummer. Ik kende lange tijd alleen het origineel van Organ Donor en vond het altijd jammer dat die zo kort is en dan ontdek je deze langere, opgepimpte versie. Beter dan het origineel in mijn ogen en vooral het scratch-gedeelte is fantastisch.

Preemptive strike is een uitstekende weergave van het werk van een grensverleggende artiest in zijn prime (met eigenlijk geen zwak nummer). Zowel deze als Endtroducing vind ik genre-ontstijgende muziek. DJ Shadow plukt van andere genres en maakt er zijn eigen moeilijk te definiëren, maar prachtige muziek van.

Hoogtepunten: What Does Your Soul Look Like (Part 2), Organ Donor (Extended Overhaul)

4,5 ster

avatar van leatherhead123
Wat een geweldig (en onderschat) nummer is Hindsight. Zo simpel maar tegelijkertijd zo dreigend sfeervol. Doet me een beetje aan de minimalistische productie van Black Moon en Smif-N-Wessun enzo denken, maar dan nog net wat strakker geproduceerd met wat meer variatie.