Gorky's Zygotic Mynci - How I Long to Feel That Summer in My Heart (2001)

Label: Mantra

1. Where Does Yer Go Now? (3:56)
  2. Honeymoon with You (2:15)
  3. Stood on Gold (2:54)
  4. Dead-Aid (3:23)
  5. Cân Megan (3:18)
  6. Christina (5:18)
  7. Easy Love (2:20)
  8. Let Those Blue Skies (3:01)
  9. These Winds Are in My Heart (4:24)
  10. How I Long (4:08)
  11. Her Hair Hangs Long (5:00)
  12. Hodgeston's Hallelujah (2:36)
avatar van Mug
Mug
Ik zeg Wales. Iedereen roept Manic Street Preachers, Stereophonics, Super Furry Animals of (herinneren we deze nog nog nog) Catatonia.

Niemand roept Gorky's Zygotic Mynci. Ongetwijfeld omdat niemand het durft uit te spreken. En het bandje bestaat sinds anderhalf jaar ook niet meer, dat zal ook wel een rol spelen. Om over het grandioze succes maar te zwijgen.

Met dit album stonden ze dan plotseling toch opeens in de belangstelling (eventjes) hier in Nederland. De cd werd uitgebracht (jaja, zelfs te verkrijgen in de Free Record Shop, waar ik hem voor 3 luttele euro's uit een grabbelton heb weten te vissen, hoezee). Waarom? De Belle & Sebastian hausse was in volle gang, en her en der werd ook Gorky's Zygotic Mynci genoemd, en de rest is history.

How I Long to Feel That Summer in My Heart is dan ook een album vol fragiele (incl. zanger die tegen het valse aan hoog probeert te zingen) en een paar vrolijke, swingende liedjes. Ja, met gitaar en viool en orgel en samenzang.

Een album om lekker in een luie stoel weg te kruipen onder een warm dekentje met een glimlach. Een tip dus voor de december-maand.

avatar van OscarWilde
De naam Gorky’s Zygotic Mynci zal bij het overgrote deel van de muziekfanaten buiten het Verenigd Koninkrijk geen belletje doen rinkelen. Gorky’s Zygotic Mynci was een Welshe band, die zich tussen de sferen van de folk en de psychedelica begaf. De band viel met haar naïeve popfolk op tussen de snedige Britpop van Oasis en Blur. Samen met onder meer de Super Furry Animals boden ze ook een alternatief voor de rockscene rond de Manic Street Preachers. Er werd geen specifieke boodschap naar voren geschoven, de zweverige melodieën stonden centraal. How I long for that summer in my heart was het eerste album na het vertrek van drummer Euros Rowlands. De band presenteerde voor het eerst een meer gepolijste variant van hun sound, zonder de grilligheid van eerdere albums zoals Barafundle of Spanish Dance Troupe

Gorky’s Zygotic Mynci maakte muziek voor de zonnige zomerdagen in het groene gras, en How I long to feel is hier het perfecte voorbeeld van. De zeemzoetheid spat er reeds af bij opener Where Does Yer Go Now? , om nog met minder schroom volledig open te barsten bij Honeymoon with you. Gorky’s Zygotic Mynci gebruikte vaak dezelfde blauwdruk voor hun songs. De gitaren kabbelen rustig verder, versterkt door de piano, de viool en de zoetgevooisde stem van Euros Child, die vaak flirt met de grens van de juiste tonaliteit. Maar de sterkte van deze plaat is dat men vaak verrast wordt door een pianoriedel of een stukje viool die dermate mooi is, dat men niet anders kan dan meegezogen worden in de esthetische vrolijkheid van de Welshmen.

Gorky’s Zygotic Mynci – How I Long to Feel that Summer in my Heart (2001) | Project Benno - projectbenno.wordpress.com