Damon Wild - Downtown Worlds (2004)

Electronic / Dance
Label: Kanzleramt

1. Mr. Mean (5:04)
  2. Like Dis (5:35)
  3. Crankpot (5:19)
  4. Silver (5:47)
  5. Half Life (5:05)
  6. Downtown World Pt. 1 (4:30)
  7. Tribecca (5:47)
  8. Traveller (5:00)
  9. Downtown World Pt. 3 (5:02)
  10. Eva (6:21)
Geluisterd in het kader van het topic Electronic-album van de week.

Bevalt best goed. Ik heb niet zo'n gek groot referentiekader wat dit soort techno betreft, maar het doet me bv. aan Alexander Kowalski (ook een labelgenoot) denken. Klinkt vrij vol en compromisloos (zonder heel hard door te knallen), maar is toch ook nog - gelukkig - vrij melodieus. Vooralsnog vind ik Silver de mooiste track, maar ik zal er nog 's op de koptelefoon naar luisteren voordat ik een stem uitbreng. Vooralsnog neig ik naar 3,5*

thejazzscène
Ja, het is misschien niet de meest toegankelijke techno. Mensen zullen sneller een album appreciëren waar er veel verandering intreedt.
Hier gebeurt dat ook maar op een subtiele wijze met vrij veel herhaling. Ik vind de samples die hier gebruikt werden wel grotendeels de moeite. Er zitten wat zwaardere kadee's bij maar eveneens emotionele tracks. Daarin is vaak de deephousesfeer doorgedrongen. Het is een gezond geheel dat me wel gedurende de luisterbeurt te grazen weet te nemen.
Het geheel valt zeker niet buiten de algemen sfeer van Kanzleramt. Dit type van techno is nauw verwant met de muziek van Heiko Laux, Diego, Alexander Kowalski en Johannes Heil. Sommige platen weten me in dit type van stijl erg hard te boeien.

lambf
Nope, niet mijn muziek. Waarom niet? tsja, dat is moeilijk uit te leggen. Het stampt wel lekker hoor, daar niet van. Maar wat is er dan mis? tsja, hmm, ik denk toch dat die beats mij een beetje storen. Te hard om mooi te zijn, te zacht om echt goed te stampen. Verder doet de muziek ook iets te lomp aan om echt lekker te zijn, maar is juist weer niet lomp genoeg om echt ruig te zijn. Het blijft zegmaar hangen in een grijs middengebied waar ik niks mee heb, niks mee kan. Verder vind ik dat er hier en daar een beetje te weinig afwisseling in zit.

Maar ondanks dat gaat er een track als Silver of Downtown World Pt. 1 nog wel in. Doet me een beetje denken aan al die zomerfeesten op een of andere manier. Goed, zoals ik al zij, dit is niks voor mij, ik kan er weinig mee.

Mja ik hoor idd duidelijk overeenkomsten met Johannes Heil en Heiko Laux. Dit is duidelijk meer 'feest'-techno dan 'luister'-techno, ofwel het 'bonkt' er redelijk op los. Maar wel op een goede manier, dat als ik dit op zou zetten op een feestje dat iedereen los zou gaan. Het openingsnummer kende ik volgens mij al, en Traveller is ook een lekkere track. Tis wel dat als je het een album lang luistert, dat het een beetje begint te vervelen, maar over het algemeen kan het mijn goedkeuring wegdragen. 4*

avatar van Onderhond
Ik hou het vrees ik maar bij 2.0*

Album herbergt die typische stijl techno die er bij mij niet geheel ingaat. 't Is inderdaad wat te hard en saai om gewoon goed naar te luisteren, maar op een dansvloer is het slaapverwekkend. Aantal jaren geleden ging ik nog wel eens naar een techno feestje, en wanneer muziek als dit voorbijkwam na een uur of 4 was het gewoon radicaal gedaan met mij. Ik val hier gewoon van in slaap.

't Is niet dat het allemaal erg slecht klinkt, maar ik zit eigenlijk de hele tijd te wachten op een bass die eigenlijk nooit komt. De hele CD klinkt zo'n beetje als een techno basis zonder de techno bass. En dan schiet er niet meteen veel over van techno wat mij betreft.

Kan er dan ook niet bij dat men deze muziek vindt stampen. Vind het veel te tam en nogal saaiig, amper melodieus en zelfs wat druilerig bij momenten. Beetje vervelend effect van die hele minimal minihype heb ik de indruk.

2.0* dus, kan hier wel naar luisteren, maar aan het eind ben ik redelijk suf en slaperig. Doe mij maar techno met wat energie in.

thejazzscène
Heb er toch ook nog maar een halfje af gedaan. Bij oppervlakkig luisteren vind ik de plaat vooral erg mooi. Ga rustig iets doen en luister afgeleid naar de muziek. Dan gaat deze er het beste in. (raar misschien, maar hij beviel me op die manier een pak beter dan intensief luisteren).
Kan je standpunt wel begrijpen Onderhond. Misschien had ik eerder wat harder en afwisselender werk moeten kiezen. Maar deze stijl moet je er gewoon bijnemen als je het genre wil leren kennen.

lambf
Nee, het topic is juist leuk omdat er veel verschillende stijlen voorbijkomen. En als je dan gelijk bij het uitkiezen er van uit gaat wat de andere leuk zal vinden doet dat juist afbreuk aan het topic en je keus

avatar van Onderhond
Het is zeker geen kritiek op je keuze hoor, dit soort techno is gewoon niet zo voor mij.

_2M
Ik sla deze over, niet mijn ding. Een stem zou denk ik rond de 2* uitkomen, ik houd het dus hierbij. Verder niks mis met je keuze hoor. Simpelweg niet voor mij weggelegd.

avatar van Aurum
Ik heb het album eens beluisterd en wilde hier eigenlijk een vrijwel zelfde bericht als _2M gaan plaatsen;

_2M schreef:

Hier sluit ik me dus volledig bij aan. Het is zonde als stemgemiddelden steeds onnodig laag komen te liggen, enkel omdat het een stijl betreft waar iemand simpelweg niet van houdt.

Op naar het volgende "electronic album van de week" dus maar. Die lijkt me weer meer in mijn straatje.

avatar van John Doe
Lekker album hoor. Ik kende Damon Wild nog niet, maar goed om eens te leren kennen.

Alleen helaas niet het type techno dat mensen die er niet van houden snel zal overtuigen, blijkt.

Stelletje ambientfreaks hier Heb er ook een halfje afgedaan, nadat ik hem op mn koptelefoon heb geluisterd. Daar kwamen de beats toch wat minder uit dan ik had gedacht, vandaar...