Tom Jones - Darlin' (1981)

Label: Mercury

1. Darlin' (3:13)
  2. But I Do (3:16)
  3. Lady Lay Down (3:23)
  4. No Guarantee (3:47)
  5. What in the World's Come over You (2:47)
  6. One Night (3:03)
  7. A Daughter's Question (4:15)
  8. I Don't Want to Know You That Well (3:15)
  9. Dime Queen of Nevada (3:21)
  10. The Things That Matter Most to Me (3:02)
  11. Come Home Rhondda Boy (5:13)
avatar van Angelo
Een redelijk onbekend album van Tom Jones die volgens mij begin jaren ’80 allang niet meer zo succesvol was in de jaren ’60. Het zal me dan ook niet verbazen dat dit album destijds onopgemerkt voorbij ging aan het grote publiek. Dat betekent uiteraard echter niet dat dit een slecht album is. Integendeel zelfs.

De opener en tevens titeltrack ‘Darlin’ is een cover van Frankie Miller (die het twee jaar eerder al opnam) en is tevens een van de hoogtepunten van het album. Tekst en arrangement vind ik prachtig en het country/pop genre past daar natuurlijk perfect bij. Het tweede nummer, ‘But I do’, is wat showbandachtig en het klinkt best mooi allemaal. Het derde nummer, ‘Lady lay down’ is een ballad, een wat walz-achtig nummer niet slecht maar ook niet memorabel. ‘No guarantee’ is tevens een ballad en is beter dan z’n voorganger maar niet memorabel genoeg om de hele tijd bij te blijven.

‘What in the world’s come over you’, is een beetje een uptempo bluesachtig en vormt een mooie afwisseling na een aantal ingetogen nummers en het klinkt ook best aardig. ‘One night’ is ook weer wat bluesachtig en doet me soms wat denken aan het bekende nummer ‘I can’t stop loving you’ (van o.a. Ray Charles) en is het eerste nummers sinds de titeltrack die weer erg goed is. ‘Daughter’s question’ is ook werkelijk prachtig, intens droevige tekst ,,Daddy please tell me, […] now that you stopped loving mommy, does it mean you stop loving me? Daddy please don’t stop loving me.’’ en met veel bezieling gezongen. De mooiste ballad van het album.

‘I don’t want to know you that well’ is minstens net zo mooi, een tekst over verbindingangst na een verbroken relatie en het bang zijn om je weer bloot te stellen, een combinatie van pop met soul en een vleugje country. ‘Dime Queen of Nevada’, beetje texmex en dus weer een nieuwe stijl binnen dit album, wederom een mooi nummer dat een zomers gevoel opwekt gewoon een prima, eenvoudig en luchtig liedje zonder een clichématige tekst. ‘The things that matters most to me’ is het tweede echte hoogtepunt na de titeltrack en is blues. Wederom net als een aantal andere nummers voorzien van een mooie tekst. Het feit dat het gesproken wordt vind ik prachtig, het creëert een verhaaltje in plaats van een liedje. De afsluiter ‘Come home Rhonda boy’ borduurt wat voor op het vorige nummer, wederom een gesproken verhaaltje maar na 1½ minuten wordt er gezongen. Het is voor mij het derde -en uiteraard laatste- hoogtepunt op dit album.

Waarom dit album geen commercieel succes werd komt wellicht omdat het album destijds wat gedateerd overkomt alhoewel ik het nu anno 2010 zeker niet oubollig vind klinken ofzo. Misschien heeft het ook wel te maken met het feit dat er nergens een wereldhit te vinden is, alhoewel een tijdloos nummer als ‘Darlin’ best wel potentie heeft/had. De helft van het album is gewoonweg prachtig en alle overige nummers zijn ook erg goed.