Vangelis - Themes (1989)

Griekenland
Score
Label: Polydor

1. End Titles from "Blade Runner" (5:00)
  2. Main Theme from "Missing" (4:01)
  3. L'enfant (5:02)
  4. Hymn (2:48)
  5. Chung Kuo (5:32)
  6. The Tao of Love (2:47)
  7. Theme from "Antarctica" (3:54)
  8. Love Theme from "Blade Runner" (5:01)
  9. Opening Titles from "Mutiny on the Bounty" (4:18)
  10. Closing Titles from "Mutiny on the Bounty" (5:00)
  11. Memories of Green (5:45)
  12. La Petite Fille de La Mer (5:54)
  13. Five Circles (5:21)
  14. Chariots of Fire (3:31)
Schitterende muziek om bij weg te dromen.
Enige minpuntje: chaotische verzamelaar, totaal geen chronologie en veel te veel ontbreekt.
Maar de muziek is prachtig.

neo
Het lot van al die filmscore verzamelaars. Enkel Eleni Karaindrou's Filmmusic cd biedt een variatie van materiaal in goede balans. Deze van Vangelis is weer precies zoals al die andere; ik wil de complete horen.

Ik heb net dezelfde ervaring: Vangelis heeft massa's verzamelaars, maar er zit geen enkele deftige tussen die de volledige carrière overloopt.

avatar van Gerards Dream
Het probleem bij verzamelalbums is dat er iets op staat wat iemand heeft bedacht dat het wel een mooie combinatie is. Dit echter zonder het in het licht te plaatsen wat een artiest eerder heeft uitgebracht. Dus geen enkele logica waar je als luisteraar recht op hebt.

Ik vergelijk verzamelalbums dan ook met een radioprogramma, waarvan de vaste muzieksamensteller een week vrijaf heeft en de vervanger geen raad weet wat er gedraaid moet worden.

Bij een artiest als Vangelis is dit jammer, de man heeft zoveel goede muziek gemaakt, waardoor je mag verwachten dat daar een samenhangende verzemelalbum vanuit kan komem. Maar helaas is dit niet het geval. Van Vangelis zijn sowieso te veel verzamelaars uitgebracht, het uitmelken van een artiest door de platenmaatschappij dus.

Zoals je ziet ben ik geen fan van dergelijke albums en zal dit ook nooit worden. Geef mij een heel album of anders niets. Mijn waardering voor dit album is enkel gebaseerd op de muziek, niet om de samenstelling ervan.

avatar van muziekhater
Sluit me aan bij de eerdere opmerkingen, 3,5 punt vanwege Mutiny on the Bounty (is die soundtrack al te krijgen?).

muziekhater schreef:

Mutiny on the Bounty en Missing hebben volgens mij nog nooit een officiële release gekend, tenminste niet op CD. De versies die ervan verkrijgbaar zijn, zijn bootlegs, imo.
Dit verzamelwerk is eigenlijk alleen vanwege de thema's van bovenstaande films en Bladerunner, de moeite waard. Vooral het thema van Missing is aangrijpend en bloedmooi.
De muziek van Mutiny on the Bounty is ook erg sterk en Bladerunner, tja, zowel de film als de muziek mogen als klassiek worden beschouwd.
De rest van de nummers zijn hoogtepunten van een aantal van Vangelis' albums die op Polydor zijn uitgebracht. Een complete bloenlezing is het inderdaad niet, maar als verzamelaar OK.

Razor Disk
Mooie tracks van Vangelis. Hier en daar wel wat verouderd.

avatar van Gerards Dream
Ja, het is een uitgave uit het jaar 1989, en toen al waren wat werkjes van Vangelis al stok oud. Met name de tracks uit de jaren zeventig van de vorie eeuw.

Gerards Dream schreef:

Stokoud misschien wel, maar ook tijdloos.

Razor Disk
Hymn blijft voor mij een hoogtepunt.

CorvisChristi schreef:

Stokoud misschien wel, maar ook tijdloos.

Net zoals goede klassieke muziek van Bach, Mozart en noem ze allemaal maar op.

Razor Disk schreef:
Hymn blijft voor mij een hoogtepunt.

Van Hymn bestaat ook een prachtige versie met koor. Deze klinkt per definitie niet beter dan het origineel, maar klinkt nog grootser en bombastischer. Deze versie is o.a. terug te vinden op de compilatie Portraits.

avatar van dennisversteeg
Dit is een mooie, gebalanceerde verzameling van Vangelis' filmmuziek van de jaren 70 en 80. De nummers zijn niet chronologisch, maar wel logisch geordend om een mooie luisterervaring te brengen.

Over het algmeen is het het meer subtiele werk dat op dit album staat, de bombast is slechts hier en daar aanwezig.

De paar tracks die uniek zijn voor dit album zijn natuurlijk mooi meegenomen, maar de nummers werken prima samen ook al komen ze uit verschillende films.