Louis Neefs - Louis (1981)

Alternatieve titels: Het Beste Van | Master Serie

Belgiƫ
Label: Philips

1. We Zullen Wel Zien (3:05)
  2. Annelies Uit Sas van Gent (3:36)
  3. Mijn Vriend Benjamin (4:10)
  4. Omdat Ik van Je Hou (4:05)
  5. Ik Kan Je Niet Vergeten (3:05)
  6. Welkom Thuis (3:56)
  7. Zondagmiddag Lilian (4:47)
  8. Aan het Strand van Oostende (3:29)
  9. Laat Ons een Bloem (2:35)
  10. Kinderen (3:30)
  11. Zomerzon en Zee (2:50)
  12. Jennifer Jennings (2:45)
  13. Margrietje (3:58)
  14. M'n Dorp in de Kempen * (4:31)
  15. Martine * (2:28)
  16. Dat Kleine Kompliment * (2:57)
  17. Susa-Nina * (3:38)
*blije zucht*

Aaah, Louis Neefs....

Een liedje voor elke stemming of emotie, liefst te verkondigen met borst vooruit en luide stem:

Boosheid: Laat Ons Een Bloem
Relaxheid: Mijn Vriend Benjamin
Droefheid: Annelies uit Sas van Gent
Blijheid: Zomerzon en Zee en Martine(Bijl!)
Melancholie: Zondagmiddag Lillian
Stoere Verliefdheid: Jennifer Jennings
Romantische Verliefdheid: Aan het Strand van Oostende

...en zo kan ik wel doorgaan....

Wát een stem zeg.

Zonder te overdrijven vind ik Louis Neefs de meest aansprekende Nederlandstalige zanger die we in de Benelux hebben mogen kennen. Jammer dat hij véél te vroeg is overleden

avatar van Zachary Glass
ElMeroMero schreef:

Gôh - je drukt dat mooi uit

Louis Neefs is onherroepelijk verbonden met mijn peuter- & kinderjaren. M'n oma is een héél groot bewonderaarster van Louis (hij is verongelukt een maandje nadat ik geboren ben, meen ik me te herinneren).

De radio stond daar destijds altijd op BRT 2 - daar draaiden ze véél Louis Neefs. En telkens ze "Laat ons een bloem" op de radio speelden zei m'n oma me:

"Da's toch waar, hé manneke - waarom moeten de mensen altijd vechten om een stomme frank (voor de Nederlandse MuM-ers = gulden), waarom genieten we niet meer van die mooie bloemen - kom we zullen nog een keer kijken naar de klaprozen langs de spoorweg".

En tijdens die lange heerlijke zomers verwonderden mijn oma en ik ons over de klaprozen, terwijl mijn oma steevast zei: "Beloof me één ding - blijf je altijd verwonderen over de kleine dingen, dan volgt de rest vanzelf."

'k Zal het nooit vergeten, die les.

Dus halfweg tussen Gent en Dendermonde/
Bleven we gezellig hangen//
Want we lieten ons daar vangen/
Aan de zon in een liter wijn

Dát gevoel had ik vanmiddag!

(Auw, koppijn!)

Zachary Glass schreef:
Louis Neefs is onherroepelijk verbonden met mijn peuter- & kinderjaren.

Yep, bij mij ook.

Het was echt een zwaar en heerlijk déjà-vu gevoel dat me te grazen nam toen ik jaren later in mijn studententijd die Kleinkunstenaars-cdreeks ging beluisteren. Voordat ik "b" kon zeggen stond ik in Brussel bij de Fnac naarstig bij de Nederlandstalige muziek te speuren naar zijn muziek...

zonder te weten dat ik degene was die verkocht was in plaats van de cd waar ik toen blij mee naar huis toog.

avatar van Zachary Glass
ElMeroMero schreef:

avatar van FisherKing
Prachtig, zachtgefloerst en briljant. De zelden overtroffen sfeerzanger die Louis Neefs is.

en dat komt nooit, nooit meer terug

Ben het helemaal met jullie eens. 5-sterren

avatar van timhardt
Geweldig! Echt geweldig dit, met mijlen voorsprong de beste Vlaamse zanger ooit. Waar staat Anneke Christy op deze site?

avatar van Cerclezot
Onlangs deze cd aangeschaft maar bij mij noemt deze cd Louis (1989) maar de tracklist is precies dezelfde.

Ook mijn oma is een grote fan van Louis Neefs. En dan zeggen ze dat oma's slechte muzikale smaak hebben. We waren ook allebei zeer blij toen Louis Neefs de eerste editie van zo is er maar een won met "Laat ons een bloem".
Laat ons een bloem is een van de mooiste Nederlandstalige liedjes die ik ken.
Verder kent iedereen natuurlijk ook Margrietje, Martine, Aan het strand van Oostende, Jeniffer Jennings (songfestival 1969) en Mijn vriend Benjamin.

Als ik minder dan 4,5 sterren zou geven, zou ik mij gewoon heel diep schamen. Daarom 4,5 *voor dit meesterwerk van een zanger die veel te vroeg van ons geen is gegaan.

EVANSHEWSON
En toen kwam jij... Jennifer Jennings !

Schitterende collectie liedjes van de zanger die op kerstmis 1980 met zijn auto verongelukte.

Warme stem had die man, mooie liedjes laat hij achter.

1980 WAS EEN ROTJAAR : Een gek schoot John Lennon dood, Led Zeppelin's John Bonham zoop zich de hemel in en deze Vlaamse gigant had brute pech !

Deze plaat krijgt van mij 5 sterren ***** klassieker !

avatar van musicboy
Vanmorgen boodschappen gedaan en dat schijfje in de dumpprijsbakken gevonden. Heerlijke liedjes. 'Margrietje' brengt tranen in de ogen, maar 'Zondagmiddag Lilian' is mijn absolute favoriete nummer. Beide nummers verdienen van mij een plaats in mijn top100 van Nederlandstalige songs.
Enige probleem: ik doe altijd boodschappen en keer dan terug met een cd, wat niet voorzien was. Is dat een ziekte? En is daar een naam voor?

EVANSHEWSON
Daar is een naam voor : MUSICBOY !

Aangename kennismaking, meneer collega

MELOMAAN ! (zoek die maar op als je het niet mocht weten ) !

avatar van Madjack71
Bij toeval achter deze naam gekomen en meer nummers opgezocht. En idd. zijn stem herken ik uit duizenden van de Disney Aristocats. Wat een heerlijke stem als een Westmalle Triple.
Zo hoort een levenslied ten hore worden gebracht.
Wat zou deze beste man ons toch nog mooie pareltjes gebracht hebben, als het lot niet anders had beslist.
Doet mij ook denken aan een andere kanjer nl. Cornelis Vreeswijk. Die in nederland pas posthuum erkenning kreeg en in Zweden een legende is.
Dit album ga ik in huis halen, zekers en vast

avatar van dazzler
Meest heruitgebrachte verzamelaar van Louis Neefs.

Oorspronkelijk op vinyl (zonder bonustracks) met als 14de
bonustrack een ingesproken cursiefje van radioicoon
Jos Gheysen over de begrafenis van Louis Neefs.

De plaat werd uitgebracht kort na Louis overlijden op kerstavond 1980.
De CD verscheen voor het eerst met bonustracks in 1989.

Maar de trackorde van de vinyl release werd niet gerespecteerd
en de gesproken bijdrage van Jos Gheysen (gedateerd) viel weg.

In 1997 (zwarte hoes) en in 1999 (witte hoes)
werd het album nog tweemaal op CD heruitgegeven
in de Master Serie budget reeks van Universal Belgium.