Cut Chemist - The Litmus Test (2004)

Hip-Hop / Funk
Label: Tube

1. Jurassic 5 - This Is (1:19)
  2. Cut Chemist - Intro (0:22)
  3. Cut Chemist - Bunky's Pick (1:53)
  4. Jurassic 5 - Quality Intro (1:40)
  5. Jurassic 5 - Contact (0:47)
  6. Jurassic 5 - Jayou (2:08)
  7. Jurassic 5 - Break (1:02)
  8. Ugly Duckling - Eye on the Gold Chain (1:56)
  9. Jurassic 5 - Swing Set (0:46)
  10. Cut Chemist - S.N.T. (1:06)
  11. Cut Chemist - Lesson 6 (1:19)
  12. Cut Chemist - Layerd Laird (0:42)
  13. Hiroshi en KUDO - The Re-Return of the Original Art-Form [Reinterpreted by Cut Chemist] (2:04)

met DJ Milo

14. Jurassic 5 - Day at the Races (2:41)
  15. Blackalicious - Chemical Calisthentics (2:09)
  16. Cut Chemist - Open Clothes (0:28)
  17. Jurassic 5 - Thin Line (3:10)
  18. Jurassic 5 - Quality Control (2:28)
avatar van YoG
YoG
Een opsomming van eerder uitgebrachte nummers..
Beetje eigenaardig geheel.. maar aanrader als je houdt van het genre: vette funkende hip-hop met strakke turntablism
Veel nummers van het tweede album van Jurassic 5: Quality Control.. en hij heeft precies de beste uitgekozen!

Lesson 6 is inmiddels legendarisch te noemen (twee versies van verkrijgbaar: met en zonder Led Zeppelin onderricht )
"Oh, im sorry, i had the turntable at the wrong speed.."

Swing set.. haha.. voetjes van de vloer, wat een heerlijk nummer, en wat een Mee-ster-lijke VETTE beat op 't eind
"Gather 'round you rugstratters, cos we're gonna show you what swing's all about!"
"Ththththis is the sound of the thirties..."
Dan weet je het wel

ik zie dat deze 'swing set' een verkorte versie is ? 46 secondjes?? Vreemd..

edit: per ongeluk verkeerd gestemd..

Cut Chemist is één van beste DJ´s die er is. Hij heeft de meest geweldige platen gemaakt, zoals Brainfreeze en Product Placement met DJ Shadow en natuurlijk werkte hij mee aan platen van Jurassic 5. Hij is technisch zeer vaardig en kent zijn klassiekers en klassiekers die niemand anders kent.

Dat hoor je allemaal terug op deze door hem bewerkte deels ´best of´ van hemzelf die weer als een ander klinkend geheel aan elkaar is gemixt. Ik vind het van begin tot einde ronduit briljant. Uitschieters zijn Bunky´s Pick, Jayou & Chemical Calisthentics, van 3 verschillende artiestennamen dus. Maar eigenlijk doe ik dan de rest en ook de mix als geheel te kort.

avatar van Shelter
Eens met West, een van de beste turntablists ever. Hij is vooral erg goed in het scratchen, niet van die standaard terughaal dingetjes (wat Premier veel doet, overigens verder geen slecht woord over Premier) maar echt vette breaks en het mixen van platen die eigenlijk niet bij elkaar lijken te horen maar het toch goed doen. Hij kiest standaard vette beats met veelal soul/funk dingetjes maar ook geluiden uit alle hoeken van de wereld.
In Ozomatli vond ik hem op zijn best, check alleen al Cut Chemist Suite....
The Litmus Test is een verzamelwerk van eerder uitgebracht materiaal van verschillende albums en samenwerkingen, prima in elkaar gezet en een goede introductie.