Ol' Dirty Bastard - Nigga Please (1999)

Label: Elektra

1. Recognize (4:24)

met Chris Rock

2. I Can't Wait (3:59)
  3. Cold Blooded (3:35)
  4. Got Your Money (3:59)

met Kelis

5. Rollin' Wit You (3:52)
  6. Gettin' High (2:13)

met 12 O'Clock, La the Darkman en Shorty Shit Stain

7. You Don't Want to Fuck with Me (4:05)
  8. Nigga Please (2:49)
  9. Dirt Dog (3:08)
  10. I Want Pussy (2:28)
  11. Good Morning Heartache (4:20)

met Lil' Mo

12. All in Together Now (4:42)
  13. Cracker Jack (4:02)
avatar van Jordy
Heerlijke, ongelofelijk bizarre plaat. Wat een moeite moet het gekost hebben om deze man een beetje in controle te houden voor deze plaat. Van de funky Neptunes nummers (die ODB als een soort superster laten zien) tot paranoide nummers als "I Can't Wait", het was totaal wat anders (en dus niet begrepen), maar ik vond het zeer de moeite waard.

avatar van BoordAppel
Deze ook nog maar even uit de kast getrokken.

Big baby jesus I can't wait nigga fuck that I can't waaaaaaaaaaait!

I don't have no trouble with you fucking me
But I have a little problem wit you not fucking me

Need I say more?

avatar van Word_Play
"Baby you know I'ma take care of you
Cause you say you got my baby, and I know it ain't true"

De gehele tekst van Cracker Jack (bonus track):

Goeie plaat, van de man die waarschijnlijk niet wist dat medicijnen en (veel) cocaine niet samen gaan.
Vooral het eerste nummer, samen met Chris Rock is erg goed.

avatar van BoordAppel
Haha, die krijs op You Don't Want to Fuck with Me . Echt uit het niets ook. Hilarisch, nog steeds.

Relax
Echt een gepaste cover erbij, ik zie hem al met die kapsel al die nummers inrappen.

Marcel²
BoordAppel schreef:
Deze ook nog maar even uit de kast getrokken.

Big baby jesus I can't wait nigga fuck that I can't waaaaaaaaaaait!

Ik ook, net zijn debuutalbum geluisterd, en nu deze. Dit is even heel anders dan zijn eerste, deze is niet zo donker als zijn voorganger. Wel erg goed 4* P.S. I Want Pussy For free, ja wat moet je daar van zeggen

avatar van Dielie
inderdaad, fantastisch geschifte album met een geschifte ODB,

zoals tmoet dus,

Blijft een geweldige plaat. Crazy but good. Vooral de eerste met Chris Rock is sterk...

Word_Play schreef:
"Baby you know I'ma take care of you
Cause you say you got my baby, and I know it ain't true"

of deze uit hetzelfde liedje:
I don't have no problem with you fuckin'me, but I have a little problem with you not fuckin' me

o, die stond er dus al

L2K
Het klinkt raar, maar deze plaat is geweldig.

I wanna shout out to Suge Knight
I wanna shout out to the eskimos

Relax
Rollin' Wit You is heel serieus maar ook weer niet..
En vooral You Dont Want To Fuck With Me

" When i say you dont wanna fuck with me i'm not talking to you girls ", geweldig toch.

Gewoon echt aparte plaat dit, vaag en wat al eerder gezegd is; bizar!! Want dat is deze zeker!!
Maar toch zeker wel vermakelijk.
ODB leeft zich gewoon uit daar.
De eerste track knalt er meteen lekker in.
Wist trouwens niet dat Pharrel Williams het refreintje deed, dacht eerst, die stem komt me wel bekend voor.

avatar van LapraS
Hehe, grappig album.

You can call me dirty, and then lift up your skirt
And you want some of this dirty, god made dirt and dirt bust yo ass.

FuckFace
Zeer fijne plaat, ODB is gewoon crazy man!
Can't wait is zo'n vet nummer en verdient de 5 sterren,
maar ook de rest is van een hoogstaand niveau, met als hoogtepunt Good Morning Heartache. Om dat op een rapplaat te zetten, hoed af.

Ik geef 'em een 4,

"Bitches got herpes in ya ass, every time you fuck a nigga, he dies fast"

haha, wat een figuur was 't toch, heerlijk. Af en toe een boer erdoorheen, tekst vergeten, dat echte ODB geschreeuw en gezang. Je moet er van houden, ik vind het geweldig!

avatar van Silky & Smooth
Jezus, deze man is zo onvoorspelbaar als wat! Hij kan een perfecte rhyme zomaar onderbreken met een hysterische kreet of een vreemd geluid. Deze onvoorspelbaarheid zit trouwens ook in zijn teksten. Die zijn soms echt goed, maar een regel later kan het ook weer volkomen onzin zijn. ODB is echt briljant! Heb dit hele album met een enorme grijns beluisterd!

avatar van Silky & Smooth
I wanna give a shootout to the eskimo's

avatar van Lexicon Devil
Hahaha, ja die is echt te grappig hehe.

Prachtige cover!

D-ark
Alleen jammer dat chris rock hier ook weer gigantisch irritant is maar gelukkig is die snel weg.

Voor de rest compleet doorgedraaide en aan de andere kant ook lichtelijk briljant.

Geniale cd! op eenzame hoogte als het gaat om vermaak binnen de hiphop/rap scene!

avatar van hiphopmaster
1,5
Dit is niet mijn hiphop. Veel te schreeuwerig. Bij Wu-Tang kon ik ODM nog wel waarderen, maar dit vind ik niet relaxed om naar te luisteren. Ook de beats vind ik erg matig. Het enige nummer dat ik nog wel kan waarderen is You Don't Wanna...... 1,5*!

haveman
Drie tracks springen er bij mij echt uit:

Got Your Money
You don't wanna Fuck with me
I Want Pussy

De rest haalt dat niveau niet, maar de stem en stijl van ODB blijft mij aanspreken.

avatar van KILLERBEE99
Vond het maar tegenvallen, had meer verwacht.

avatar van leatherhead123
Vond hem eigenlijk beter dan Return To The 36 Chambers. Komt vooral omdat de beats me op dit album veel meer aanstaan denk ik. Got Your Money en Recognize zijn mn favorieten

avatar van Nr.4
Kan de humor er wel van in zien, maar als album kan ik dit niet vaak aanhoren. Te bizar allemaal haha. Got your money kan ik wel van blijven genieten, verder vind ik z'n debuut toffere tracks bevatten.

avatar van thgryda
Net nog eens opgegooid, fantastische en erg onderschatte plaat.

avatar van Weirdo Wizzy
Die Ol' Dirty Bastard toch...alsof het een dorpsgek is die zo is weggelopen uit een of andere blaxploitation-film. Maar met alleen deze omschrijving zou ik hem wel tekort doen, want ik hoor hier wel iemand die oprechte muziek maakt en iemand die doet waar die zin in heeft. Dit album is manisch, grofgebekt maar bovenal erg komisch. Het is al met al een maffe plaat met hulp van de beste producers (o.a. RZA, Neptunes). Dit resulteert in een mix van een Wu-sound afgewisseld met wat meer catchy hiphopnummers (op zijn ODB's welteverstaan).

Met het eerste nummer zit de stemming er al gelijk goed in. Chris Rock lult wat in de intro, Pharrell zingt een smooth refreintje en ODB, euh ja...doet zijn ding. Tot slot vertelt hij nog even dat hij een voorliefde heeft voor wat artiesten en met name Rick James en dan ineens knalt die gestoorde beat van I Can't Wait er keihard in. Wat een fantastische overgang. I Can't Wait gaat eigenlijk van kwaad tot erger. Op een gegeven moment gilt/krijst hij zijn hele refrein om daarna shout outs naar een ander level te tillen. Een van mijn favoriete nummers van het album.

Vervolgens krijgen we een paar nummers die wat meer geschikt zijn om in het bijzijn van je ouders te luisteren. Got Your Money is natuurlijk de logische hit van dit album en sowieso wel een van zijn bekendste. Vervolgens slaat de stemming om want Rollin With You - met een memorabele intro trouwens - is wat agressiever van toon en daarna volgt een posse-cut met wat genietbare vuilbekkerij. Echter met You Don't Want To Fuck With Me treffen we ODB op zijn hoogtepunt (of dieptepunt; het is maar net hoe je het bekijkt). Allereerst wil ik de loftrompet afsteken over die eenvoudige doch epische beat, dus bij deze. Ol' Dirty Bastard rijgt de hilarische lines aan elkaar en wisselt continu van stemgebruik. Het refrein wordt belachelijk vals gezongen (let ook op die tweede stem op een gegeven moment). Nog een willekeurige boer en krijs in het derde couplet en het feest is compleet.

Na dit hoogtepunt daalt het niveau licht mijns inziens maar met Good Morning Heartache komt hij best verrassend uit de hoek. Op een vreemde manier vind ik dit nummer mooi en pijnlijk tegelijk. All In Together Now heeft weer een erg lekkere beat en ODB toont zich andermaal een ware entertainer. Op de eerste twee minuten gaat hij als een ware hypeman lekker los en dan tussendoor dat typsiche onophoudelijke gejengel van hem om daarna zomaar wel een erg toffe vers te droppen. Afsluiter Cracker Jack heeft echt een heerlijke RZA-beat zeg. Verder leuk om met je vriendin knus voor de open haard te luisteren. Erg romantisch.

En maar verhoogd naar 4,5 ster