Aube - Pages from the Book (1998)

Japan
Avant-Garde / Electronic
Label: Elsie & Jack

1. In the Beginning (14:28)
  2. Hymn (10:11)
  3. Concord Block (11:53)
  4. Holy World (20:02)
sxesven
Zo, best een fijne plaat, dit Pages from the Book. Waar ik Aube conceptueel op zich altijd erg interessant vind (de manier waarop hij zichzelf bijvoorbeeld limiteert in gebruik van bronnen e.d., en ook thematisch), wil de potentie er in de muziek niet altijd helemaal uitkomen. Zo de Millenium serie een geweldig idee was, was het muzikaal soms gewoon slappe hap. Pages from the Book is zowel conceptueel als muzikaal een stuk beter in orde. Aube gebruikte wederom slechts één geluidsbron (de Bijbel) en bouwde daaruit deze tracks. Zorgvuldig geritsel, gescheur en zo nog meer geluiden worden kundig gecombineerd en opgebouwd tot soundscapes die niet direct meer als 'geluiden van een boek' overkomen, maar bij nadere studering die bron nog wel degelijk prijsgeven. Een geslaagd experiment daarin dus. Daarnaast zijn de tracks op zich ook erg tof; zeer minimaal, langzaam opbouwend en uitbreidend. Fijne release! 4*

lambf
Zoals Sven al zij, de dingen die Aube heeft gedaan zijn niet altijd van fantastische, of zelfs goede kwaliteit. Maar hoe hij zijn muziek maakt zijn wel altijd interessant. De ene keer met water, de andere keer met het gebruik van hersengolven, dan weer door het gebruik van een telefoon.

Dit soort muziek is altijd laatig te omschijven. Je kan zeggen, je hoort gepruttel, gepiep, gekraak en dat de ene keer in een tempo, de andere keer weer gewoon achter elkaar opbouwend, en dan weer gewoon voortstuwend od schrapend. Maar eigenlijk zegt dat niets, want zelfs in piepjes en prutteltjes heb je nog variatie. Deze is wel leuk, alleen die prutelgeluidjes, daar ben ik niet zo voor te vinden.

Dit was de tweede. Nu de overige 100 releases

Trouwens, ik vind Blood-Brain Barrier beter